Egy időben két rendezvény is várja a motor- és autótuning-rajongókat a Hungexpón: a kissé visszafogott Budapest Motorfesztivál és a régió legjelentősebb ilyen eseményének számító Carstyling.hu Tuning Show. Szolidan egymás mellé sorakoztatott motorok és a lányok, csillogó-villogó-ültetett-nagyzenés autók és persze a lányok - összevont tudósítás a különálló kiállításokról.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Alapvető elemei a a show-nak a kevésruhás lányok
(Még több tuningautó és fiatal hölgy a galériában. Kattintson a képre!)


Mint a menhelyen - hangzott a találó hasonlat, amint a detektoros kapukon átjutva a Hungexpo új, fedett sétánya alatt húzódó ideiglenes és végeláthatatlan kordon mellett haladtunk. Mi persze nem gazdát, hanem először a motorkiállítást kerestük, amely - a főbejárat felől nézve - a fémkerítés jobb oldalán, a G pavilonban kapott helyet (erről a második oldalon olvasható részletesebb beszámoló). Térjünk át előbb inkább a bal félre (végig a kordon mellett, a kijáraton ki, majd pár méterrel odébb, a bejáraton vissza), ahol egy másik, méreteit tekintve mindenképp jelentősebb rendezvény, a Carstyling.hu Tuning Show-ról kiszűrődő hangok vonzzák az arra fogékonyakat.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Egyestől hatosig - Golfok minden mennyiségben
(Külön galériába rendeztük a kategóriateremtőként emlegetett népautókat. Kattintson a képekért!)


Ez az ötödik ilyen show - azt, hogy ez lett Kelet-Közép Európa legnagyobb ilyen eseménye, nem csupán a 20 ezer négyzetméteres fedett és 30 ezer négyzetméternyi szabadterület mutatja, hanem az is, hogy a kiállított autók is nyolc országból érkeztek, jó részük eddig még nem szerepelt itthoni bemutatón. Összesen mintegy száz autó tölti ki a csarnokot, ebből több tucat a külföldi. 

 


Nézze meg helyszínen készített videónkat!


Nyilván számos oldalról megközelíthető a tuning mint fogalom, szenvedély vagy bármi más, de a Volkswagen Golfok elképesztő mennyisége alapján arra juthatunk, hogy a tuning lényege a teljesen átlagos autók kiemelése a forgalom szürkeségéből. Ezt az elméletet további számos népautó erősíti, Magyarország lévén a Suzuki Swift több generációja is kapott lamborghinisen felfelé nyíló ajtót, a kocsik felszerelése és az árusok kínálata alapján pedig alapvetésnek tekinthetjük, hogy nagyobb könnyűfém felni és LED-es lámpák, xenon vagy stroboszkóp nélkül legfeljebb csodálhatjuk a nagyokat, de nem tartozhatunk közéjük.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A feltűnés legbiztosabb módja a felfelé nyíló ajtó. A Fabia mellett Suzuki Swiftek is láthatók ilyennel


Kék LED-ekért, sportkipufogókért és utólagos xenonokért azonban elég pénteken éjjel körülnézni Budapest szórakozóhelyeinek környékén - a tuning-show-ra nem ezért érdemes kilátogatni. Egyrészt a felcicomázott tucatautók mellett szériaváltozatként is tekintetet vonzó típusokból is rengeteg van: Nissan Skyline-ok, Dodge Viperek, Mercedes-Benz SLR és SLS AMG, Lamborghini Gallardo Spyder, Porschék... - ezzel jóval összetettebbé válik a tuning definicója, de további elemzés helyett inkább a képgaléria végigkattintása a helyes döntés.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Kis ültetés, nagy kerék, nagy zene


Az utcai használatra többnyire alkalmas példányok mellett természetesen nem hiányozhatnak az autót egy művészeti alkotás alapjaként kezelő műtárgyak sem, amelyeknek nem a motorházteteje alá, hanem az utasterébe vagy a hajdan csomagtartóként funkcionáló, immár hatalmas hangszórók, villogó LED-ek, világító neonok, képernyők vagy éppen hupikék törpikék által megtöltött terébe érdemes bepillantani. A korosabb autók kedvelői többek között Ford Mustangok, dragsterré épített Dodge Challenger, egy oldtimer-rendszámos Datsun 260Z és egy M24-es Volga csodálásával tölthetik idejüket, bár a Volga-klub standjának igazi különlegessége sokkal inkább a 3111-4 jelű prototípusa. Ha mindenképp összefüggésbe akarjuk hozni a tuninggal, akkor azt legkönnyebben a LED-es lámpákkal tehetjük meg, amelyek már 1997-ben szériafelszerelésként kerültek a kocsiba, már amennyire szériáról beszélhetünk egy olyan autó esetében, amelyből összesen két darab készült, kézzel, részben Volvo- és Ford Scorpio-alkatrészekből.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]

Lelátókról nézhető a szabadtéri streetfighter- és drift-show. A gumifüstben egy BMW E30 Alpina


A belépőjegyen látható négy hölgy-egy autó arányból is világos, hogy a szervezők a tuninghoz szervesen kapcsolódó lányok-zene-drift vonalat is követték, és nem is éri csalódás az erre számító látogatókat. Ott jártunkkor tökéletes testű, de a szájukból fújt méteres lángnyelvek miatt mégis óvatos távolmaradásra késztető lányok szórakoztatták a reakcióik alapján hálásnak mondható közönséget, majd minden második autó hátsójában pulzáltak a membránok, a szabadtéren pedig igazán színvonalas és látványos streetfighter- és drift-bemutató érdemelt figyelmet, motorok, quad, BMW E30, Nissan Skyline és egy két keréken haladásra és gumifüstölésre is képes Smart részvételével. A program értékét növeli, hogy nem a játékterületet övező kordonhoz passzírozva lehet csak ámulni, hanem két oldalra lelátót is építtettek a rendezők.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Az East Blocknál úgy tekintenek az autóra, mint a festő a vászonra


Idén először - a külföldi példákhoz hasonlóan - a show három napja alatt építenek át egy utcai autót (talán nem meglepő: egy Golfot), amelyet aztán ki is sorsolnak a látogatók között, akik a rendezvényen töltött néhány óra múlva az élményektől és az egyszerre hatvan helyről áradó zene spontán mixelésétől kissé megfáradva ülhetnek vissza saját kocsijukba.

A Carstyling.hu Tuning Show szombaton 9-19, vasárnap 9-18 óráig tart nyitva. A felnőtt belépjegy ára 2500 forint, 12 éven aluliak számára 1500 forint, 6000-ért családi (két felnőtt és két gyerek) jegy kapható.