Számos Ford Focust törtek fel az elmúlt egy-két hónapban Budapesten. A rendőrség szerint nem ritka, hogy a bűnözők időnként rászállnak egy-egy típusra. A védelem - mint a megszólaltatott szakértők elmondják - sokkal egyszerűbb, mint azt sokan gondolnák. A Ford hazai importőre szerint nem márkajellemző a könnyű feltörhetőség.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Most épp a második generációs Ford Focus a slágermodell az autófeltörők körében
(képünk illusztráció)


Keseregnek azok a Ford Focus II tulajdonosok, akiknek feltörték a kocsiját a közelmúltban. Többen azt állítják, hogy a zárcsere során a különféle szervizekben csak megerősítették gyanújukat, miszerint a bűnözők rászálltak a típusra. Az általunk találomra felhívott szervizben is azt mondták, néhány hete valóban megszaporodtak a szétroncsolt zárral náluk jelentkezők. A kocsikat nem viszik el a bűnözők, csak kipakolják, ezért a tulajdonosok közül többen azt pedzegetik, hogy az ajtózár hibás konstrukciója lehet a felelős a sok feltörésért.

"Több Focus, több feltörés"

Tud a problémáról a hazai importőr is, amelynél éppen most dolgoznak egy hivatalos állásfoglaláson. "Ez egyáltalán nem márka- és típusfüggő. Valószínűleg azért van több feltört Focus az országban, mert ez az egyik legnépszerűbb autó itthon, tavaly például ebből a típusból vásároltak a legtöbbet a magyar vásárlók" - közölte az [origo]-val Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. kommunikációs igazgatója. A modellből valóban sokat, közel 3300-at adtak el itthon 2009-ben.

Hogy igazát tényekkel is alátámassza az importőr, az Országos Rendőr-főkapitánysághoz fordult, csakhogy a rendőrségnek nincs márkák és típusok szerinti nyilvántartása a járművek feltöréséről. Így a forgalmazó nem kaphatott számokat állításának megerősítésére, miszerint ha valamelyik típusból több fut az utakon, akkor abból többet is néznek ki maguknak a rosszfiúk.

A pórul járt tulajdonosokat ez persze nem vigasztalja, ők - főként internetes fórumokon - különféle tanácsokkal látják el egymást arról, szerintük miként lehetne útját állni a bűnözőknek. A leggyakrabban emlegetett tipp a zárak bedugózása. "Akkor az ablakot fogják betörni, úgy nyúlnak be a kocsiba az értékekért" - reagált az ötletre Tóth Tamás, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) gépjármű-bűnözés elleni osztályának vezetője.

Miért nem riaszt a riasztó?

Mivel a fenti esetekben nem lopták el a kocsikat, csak kirámolták, Tóth szerint a bűnözőknek nem céljuk az autók állapotának óvása, vagyis nekik mindegy, hogy milyen - akár barbár - módszerrel törik fel a kocsit. A lényeg, hogy megszerezzék, ami benne van. Beszéltünk egy Ford-szerelővel, aki szerint magán a zárszerkezeten alig látható nyomot hagy a zártörés, inkább körülötte vannak parányi horpadások a karosszérián. Igaz, így is körülbelül negyvenezer forint a javítás.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A zár feltörésére nem szólal meg a riasztó


A kocsik feltörésének feltételezett módszerében nagyjából egyetértés mutatkozik a fórumozó tulajdonosok, és a rendőr-őrnagy között. Eszerint a zártöréseket valószínűleg négyszög profilú csavarhúzóval követik el, miután bedugták a kicsit átalakított hegyét a nyílásba, egy villáskulccsal ráfognak a szárára, és elfordítják a zárban, így tönkre téve azt. Ennyi.

Adódik a kérdés, miért nem érzékeli mindezt a kocsikba szerelt riasztó. Varga Zsombor szerint ezekben az új típusokban - eltérően a régi Focustól - független a zártól a riasztó, ezért az ilyesfajta behatolást ajtónyitásnak érzékeli. Persze, csak ha óvatosan törik fel a zárat. A kommunikációs igazgató elmondta, hogy jelenleg dolgoznak valamilyen megoldáson, esetleges átalakításon, de azt még nem tudta, hogy ezt garanciális javításként, vagy beárazott szolgáltatásként vehetik majd igénybe a tulajdonosok.

A tolvajok másik típust néztek ki

Varga szerint a Focusok zárának problémamentességét igazolja egyébként az is, hogy Európa más országaiban egyáltalán nem tapasztaltak a forgalmazók hasonló jelenséget, mint nálunk. Tóth Tamás szerint jellemző a magyar bűnözőkre, hogy időnként rászállnak egy-egy típusra, de mindig másra. "Mindig arra, amelynél kitapasztalják a védelem gyenge pontját. Meglepő módon általában egészen apró kis dologgal tudják kijátszani a legkomolyabb védelmi rendszereket is, a találékonyságuk szinte végtelen" - fogalmazott az őrnagy, aki konkrétumok nélkül hozzátette: "tolvajlások tekintetében most is van egy típus, amit lopnak, de erről nem akarok többet elárulni".

"Nem kell az egyszerű feltöréshez semmilyen különösebben nagy tudomány" - állította Tóth Tamáshoz hasonlóan Sánta László, az ellopott autókat felkutató Zsaru-CAR Alapítvány vezetője. Azt nem tudja, hogy átadják-e egymásnak a trükköt a bűnözők, de abban egészen biztos, hogy a Focusokat feltörők "egy pitiáner csapat, akik csak rongálnak, meg táskákat lopnak".

A legegyszerűbb megoldás

Ha nem jó a dugózás, akkor mi a tökéletes módszer a feltörések ellen - kérdeztük a két autóvadászt. Mindkettőjük szerint pofonegyszerű a válasz: semmit nem szabad a kocsiban hagyni. Az ülésen hagyott táska, kabát, pláne egy felszerelt GPS felhívás a tolvajnak. Nagyon fontos Sánta szerint, hogy nem csak a helymeghatározót kell kivenni a tartójából, hanem magát a tartót is le kell szerelni, és el kell dugni, ugyanis tízből nyolc autós a GPS-t a kesztyűtartóba rakja, és ezt a rossz fiúk is pontosan tudják. Ha egy kocsiban van GPS-tartó, azt már általában feltörik.