Ön dönt: alszik vagy vezet

2010.04.26. 14:22

A balesetekről szóló hírek első mondata időnként így kezdődik: "Vélhetően elaludt a volánnál..." A többségében halálos, de legalábbis súlyos sérülésekkel járó balesetek elkerülhetők néhány frissítő módszerrel vagy egy filléres kütyüvel, de egyre több gyártó is beépít autóiba az elalvást megakadályozó berendezést.

Forrás: MTI

Állítólag a kamionosoknak biztos módszereik vannak elalvás ellen. Nem mindegyiknek


Egy autó részegységei képesek önállóan működni, egyre több elektronikai fejlesztés szolgálja a biztonságot, de a kocsit továbbra is alapvetően a vezetőnek kell gyorsítania, fékeznie, kanyarodnia, ő tud megállni vele. A statisztikák a közúti balesetek leggyakoribb okaként a rosszul megválasztott sebességet jelölik meg, ám sokszor okoz tragédiát az "Egyéb" kategóriába tartozó fáradtság is. A hosszú, egyenletes sebességű utazás, a viszonylagos mozdulatlanság a monoton zúgással aláfestve képes elaltatni a sofőrt. Bizonyára sokan átéltük már egy-egy unalmas előadás alkalmával, hogy ásítozni, hunyorogni, bólintgatni kezdünk, majd egyszer csak arra riadunk, hogy kimaradt néhány másodperc. Ugyanez következhet be vezetés közben is.

Forrás: Mercedes-Benz

A Mercedes-Benz Attention Assist egy kávéscsésze-szimbólummal jelzi, ha úgy érzékeli, a vezetőnek szüksége van a pihenésre


A városi forgalom még a nagyon fáradt vezető figyelmét is leköti, de elég egy néhány perces, egyenletes sebességű egyenes szakasz, amelynek monotóniájától rögtön elaludhat - a legveszélyesebb ebből a szempontból a hosszú autópályázás. A legjobb ellenszer természetesen a pihenés, de ezt nem mindenki engedheti meg magának a határidő vagy más tényező szorításában. Magyarázat mindig van, és hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy nincs fontosabb, mint épségben célhoz érni.

Ne kínozzuk magunkat

Ősidőktől fogva bevett kínzási módszer, amikor nem hagyják aludni az illető személyt, még a pár másodperces mikroalvásokat ("elbólintás") is megakadályozzák. Ettől a szervezet hamar feladja, a személyiség megtörik, és nagyjából három ilyen nap halálhoz vezet.



Forrás: Mercedes-benz

Sötét, egyenes, unalmas út, fáradt sofőr - veszélyes kombináció


Ha a fáradtság ellenére is hosszú autóutat kell tennünk, többféle eszközzel készülhetünk az elalvás kivédésére. Egy vezetéssel átvirrasztott éjszaka során a legveszélyesebb a kora hajnali holtpont. Mivel itt nem a tevékenyebb városi forgalomról van szó, és a sebesség miatt a veszély is nagyobb, ki kell találnunk öncélúnak ható, de tevékeny elfoglaltságokat. Lássunk néhány általános módszert az elalvás réme ellen.

Aki azzal él, ihat kávét, energiaitalokat, bár ezek hatóidejét nehéz kiszámítani. Lehet rágcsálni is valamit útközben, dohányosok pedig láncban rá- meg rágyújthatnak. Sok folyadék fogyasztása több megállást is kikényszerít, ami segít ébren maradni. A hidegben nehezebb elaludni, mint a kényelmesen meleg belterű autóban, tehát a fűtést kikapcsolva és az ablakot letekerve időnként érdemes beengedni a menetszelet - KITT is oxigén befúvásával "kezelte" a pilledő Michael Knightot. Lehet hallgatni pörgős zenét, nagy hangerővel, még jobb, ha éneklünk is hozzá. Ha társasággal vagy családdal vezetünk, az egyik utastársunk szóval tarthat minket. Nem jó megvárni, amíg bekövetkezik az önkéntelen, néhány másodperces elalvások időszaka, mert azok ellen már nehéz védekezni, inkább vállalni kell egy kis alvást parkolóban, pihenőben. Lehet, hogy húsz-harminc perc elég a következő egy-két óra átvészeléséhez. Ha erre nincs idő, hatásos a gyakori megállás, és néhány tornamozdulat: guggolás, hajlítások, ugrálás, nyújtás segítenek felfrissíteni a vérkeringést.

Forrás: EPA

Nem csak a közút monoton. A képen látható hajó kapitánya is elaludt


Körülkérdeztünk ismerősi körben egy-két egyedi módszer után, és kaptunk új ötleteket is. Volt, aki a rágózást vagy a szotyolázást ajánlotta, mert közben az arcizmok folyamatos mozgásban vannak. Más csipkedni szokta magát. A legjobbak és elég közlékenyek ebben a témában a kamionosok, néha egészen elképesztő javaslatokkal. Az még hagyján, hogy bekészítik a fogkefét, és masszírozzák vele az ínyüket, de egy-egy orrszőr kitépése már elég extrém fogásnak tűnik, bár esküsznek a hatásosságára. Mi inkább maradunk a sűrű megállás, a torna és az ablakletekerés kombinációjánál.

Az olcsó eszköz is menthet életet

Néhány ezer forintért bárki megveheti a headset módjára a fülre akasztható elalvásgátló eszközt, amely a fej 15-20 fokos előrebillenését érzékelve csipog, esetleg rezeg is. Nemcsak hivatásos sofőröknek ajánlják, hanem általában azoknak a vezetőknek, akik hosszú útra indulnak. Nem terjedt el még a kamionosok között sem, de egy-egy szükséghelyzetben, amikor úton kell lenni, meg lehet előzni vele az elbóbiskolást.

Mivel az útelhagyásos balesetek jelentős része elalvás miatt következik be, és ezek legtöbbször a legsúlyosabb kimenetelű karambolok is egyben, egyre több autógyártó igyekszik kibővíteni autói biztonsági arzenálját az elalvást megakadályozó berendezéssel. A Saab már 2007 végén tesztelte járműveiben a Driver Attention Warning System nevű rendszerét, amely megfogalmazásuk szerint "arra reagál, amit a sofőr ténylegesen csinál, nem pedig arra, amit csinálnia kellene". Már akkor jelez, amikor a fáradtság jeleit érzékeli a sofőrön, nem az elalvás nyomán bekövetkező rendellenes kormánymozdulatok aktiválják. Infravörös kamerák figyelik a sofőr szem- és fejmozgását, és algoritmusok segítségével hasonlítják össze a pillanatnyi állapotát az ideális éber állapottal. Ez a rendszer nemcsak az elalvás, de a tekintet elkalandozása ellen is jó. Szépséghibája, hogy a tesztelés időszaka, vagyis 2008 óta nem jelent meg a Saab gépjárműveiben. Hasonló elven működő rendszert a Siemens már 2006-ban bemutatott: a Driver Attention Systemet elsődlegesen a teherszállításban tervezték bevezetni, de ez sem történt még meg.

Forrás: Volvo

A Volvo XC60 számos biztonsági fejlesztése mellett az elalvásra is odafigyel: kamerákkal figyeli az utat, és jelez, ha az autó másképp mozog, mint kellene


Térjünk vissza a személyautó-vezetőkre. A baleseti statisztikák szerint az Egyesült Államokban évente körülbelül százezer balesetet okoznak a volán mögött elalvók, a német biztosítótársaságok szerint pedig az autópálya-balesetek negyede következik be álmos vagy fáradt sofőrök miatt. Az autógyártók fejlesztései néhány márka esetében már egy szériában kapható berendezést jelentenek. A svédek közül a Volvo Driver Alert Control (DAC) néven vezette be a sajátját, és sávelhagyás-jelzővel kombinálva, 260 ezer forintért az S60, S80 és XC60 modellekhez kínálja extraként. A 65 km/órás sebesség fölött bekapcsolódó DAC a Saab eszközével ellentétben éppen nem a sofőrt figyeli, hanem azt, ami az úton történik. A saabos fejlesztésekkel egy időben zajló, hasonló munka során a Volvo úgy ítélte meg, hogy a vezető figyelésén alapuló rendszerhez nem elég fejlett a technika, ezért a Volvókban a kamera a jármű és az útjelzések távolságát figyeli. Kontrollálatlan járműmozgást, vagyis elalvást, figyelmetlenséget feltételezve a rendszer azonnal riaszt.

A Mercedes-Benz a középutat választotta. Az S és E osztályban széria Attention Assist azt figyeli, mit csinál a vezető a kormánnyal, és hetven különféle paraméter alapján dönt arról, hogy a kormánymozgások rendellenességéből mikroalvásra lehet-e következtetni: ilyenkor hangjelzéssel és felirattal jelez.

Fotó: Martin Bálint [origo]

A Lexus LS figyeli, hogy előre nézünk-e, fékez is, ha szükséges


A Lexus nagyon katonás a kérdésben: nem foglalkozik azzal, alszik-e a sofőr vagy nem, de ha a kormányra telepített kamera azt érzékeli, hogy a sofőr nem előre néz, akkor könyörtelenül jelez. Az Advanced Pre-Collision System (APCS) még fékez is, ha a félrenézéssel egy időben egy külső kamera valamilyen akadályt érzékel a kocsi útjában. Az APCS az LS modellekhez egy (motortól függően) 4,9-6,2 millió forintos csomag részeként kapható.