Vezetni ugyan még nem lehetett, de utasként már mehettünk egy rövid próbakört a Citroën első elektromos kisautójával. A Mitsubishivel közösen fejlesztett C-Zéro az év végétől lesz kapható, az árát nem merjük ide leírni, ezért a cikk végére dugtuk.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Állítólag 160 kilométert lehet vele megtenni egy feltöltéssel városban
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)

Akár tetszik, akár nem, a jelenlegi trendek alapján nagyon úgy tűnik, hogy az elektromos meghajtású járművek veszik át a stafétabotot az olajszármazékot füstölőktől, ám arra valószínűleg még jó pár évtizedet kell várni, hogy több villanyautó közlekedjen például Budapesten, mint benzines. Az autógyárakon minden esetre nem múlik semmi: akinek van elég pénze és konnektorokból sem áll rosszul, meglehetősen gazdag kínálatból válogathat: az elektromos szupersportautótól kezdve egészen az autónak csak nagy jóindulattal nevezhető járgányig terjed a jelenlegi kínálat, és ez a technológia még csak most kezd megszületni.

Jelen cikkünk főhőse is több szempontból számít úttörőnek, hiszen nem egy évek múlva megjelenő koncepcióról van szó, hanem egy szériaérett autóról, amely egyszerre három márka kínálatában is megjelenik. Ennek az az oka, hogy Citroënt és Peugeot-is magába foglaló PSA-csoport még 2008-ban megállapodást kötött a Mitsubishivel egy elektromos kisautó kifejlesztéséről. A műszaki fejlesztések java részét a japánok végezték, a franciák leginkább munkafolyamat költségeihez járultak hozzá, és megmozgatták hatalmas beszállítói kapacitásukat, hogy a lehető legjobb áron jussanak különböző alkatrészekhez. A fenti közösködésnek köszönhetően először a Mitsubishi dobta piacra az i-MiEV névre keresztelt elektromos kisautóját tavaly nyáron, csak idő kérdése volt, mikor jelenik meg a japán kisautó Peugeot- és Citroën-emblémás változata.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Meglehetősen gazdag a C-Zéro alapfelszereltsége, de luxusra ne számítson senki


A franciák nem vitték túlzásba a dolgot, már ami a saját arculatra történő változtatásokat illeti, mert a Peugeot és a Citroën is megelégedett annyival, hogy kicserélte az emblémát az autó elején és a kormányon, valamint egy hangzatos új névre keresztelték az autót. A Peugeot illetékesei az iOn nevet bírták kitalálni, míg a citroënes brigád az egy fokkal jobban csengő C-Zéro mellett maradtak, ami utalás az autó (közvetlen) károsanyag-kibocsátására.

A csupán 3,48 méter hosszú kisautóról annyit illik tudni, hogy a hátsó kerekeit egy 64 lóerős elektromos motor hajtja, végsebessége eléri a 130 km/órás tempót, míg százra 15 másodperc alatt gyorsul, tehát vígan tartható vele a forgalom ritmusa akár városban, akár autópályán. A gyár ígérete szerint egy feltöltéssel mintegy 160 kilométert lehet megtenni városi használat mellett, köszönhetően a C-Zéro aljába épített lítium-ion akkumulátorok garmadájának, amelyeket hat óra alatt lehet teljesen felölteni egy hagyományos konnektorról, de létezik egy feláras gyorstöltő rendszer is, amely 80 százalékos töltöttségi szintet tesz lehetővé mindössze 30 perc alatt. A fenti adatokból látszik, hogy a C-Zéro - és más márkanevek alatt futó ikertestvérei - meglehetősen életképesek és kevés kompromisszumot követelnek egy átlagos autóhasználótól, aki - a PSA saját felmérése szerint - mindössze 38 kilométert tesz meg egy nap, ami bőven a C-Zéro hatótávolsága alatt van.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Látszólag csak egy mókás, cicaszemű japán kisautó Citroën-emblémával


Sajnos a C-Zérót nem vezethettük közúton a modell hazai bemutatóján, mivel az egyetlen világjáró prototípusnak semmilyen rendszáma nem volt, így kizárólag az importőr udvarán mehettünk vele egy kört, és azt is csak utasként. Nagy hiányérzetet ugyanakkor nem okozott, hogy nem én, hanem a Citroën egy munkatársa tekergette a kormányt a parkolóban, hiszen a pár száz méteres próbaút alatt gyakorlatilag csak az derült ki, hogy szinte hangtalanul suhanhatunk a kisautóval, amelyben hátul meglepően nagy a hely, négy felnőtt gond nélkül elfér benne, igaz a csomagoknak alig 160 liternyi hely jutott. Azért csak ennyi, mert a csomagtartó aljába szerelték az átalakítót és a töltőt, amelyek alá pedig az elektromos motort zsúfolták.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Sajnos sokat kell még várni, hogy gyakori látvány legyen nálunk is ez a kép


Sajnos a C-Zéro megannyi jó tulajdonsága, praktikuma és környezetbarát mivolta ellenére garantáltan nem lesz tömegautó a következő években, amit a 7 850 000 forintos nettó ára szavatol, ami az áfa és a regisztrációs adó befizetése után jócskán 10 millió fölé kúszik. A horribilis ár hátterében a C-Zéro hatékony, ámde méregdrága lítium-ion akkumulátora áll, amelyre 3 év vagy 30 ezer kilométernyi garanciát ad a gyár. Természetesen a Citroënnél is tisztában vannak azzal, hogy jelen pillanatban a C-Zérónak nem sok létjogosultsága van a hazai autópiacon, ezért arra számítanak, hogy elsősorban olyan cégek lesznek az első vásárlók, amelyeknek fontos a környezettudatosság.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A 2,55 méteres tengelytávnak köszönhetően hátul is meglepően nagy a hely


Nagy kérdés még az elektromos autók elterjedésében a megfelelő töltőhálózat kiépítése, szabványosítása és fizetési rendszerének kialakítása, amely Nyugat- és Észak-Európában már gőzerővel zajlik, nálunk azonban még se híre se hamva ennek. Szintén tőlünk nyugatabbra adókedvezménnyel, állami támogatással is segítik a jelenleg még méregdrága elektromos autótechnika elterjedését, de van rá példa, hogy parkolási és behajtási kedvezményt is kapnak az alternatív meghajtású járművek. Az elektromos autók minden jó tulajdonsága ellenére nagy kérdés még, hogy honnan a csudából állítunk majd elő annyi áramot, ami a tömeges elterjedéshez szükséges, és ez a folyamat milyen mértékben károsítja majd a környezetet, mert nem szabad arról az apróságról elfeledkezni, hogy az elektromos autó is füstöl, csak nem ott, ahol használják.