Hónapokkal ezelőtt még csak egy érdekes hír volt, most már realitás. A BMW rekordgyorsasággal kifejlesztette a Z4-es versenyváltozatát, amelyben egy magyar versenyző is bizonyíthat. Walter Csaba a Hungaroringen tesztelte a Z4 GT3-at, amellyel ezen a hétvégén el is kezdik a versenyzést Silverstone-ban.



(Még több fotó a galériában. Kattintson a képekre!)

Az FIA GT3-as kategóriára azt szokták mondani, hogy ez a jövő: az utóbbi években a gyárak sorra fejlesztik ki erre a kategóriára a versenyautóikat, és már a tavalyi évben is hatalmas mezőny versenyzett az FIA GT3-as Európa-bajnokságon. Idén sem sokat változik a helyzet:  már most 36 csapat nevezett az egész bajnokságra, amelyek tíz különböző gyártó színeiben indulnak el. A szezon újdonsága a BMW színrelépése (tavaly csak az Alpina volt jelen), amelyet tavaly év végén döntöttek el, és pár hónap alatt el is készült a versenyautó. Hamarosan jön még a Mercedes-Benz is, amely már bemutatta az SLS GT3-as verzióját, de biztosra akartak menni, ezért az első évben csak fejlesztik, tesztelik.

 


Walter Csaba mesélt az első teszt tapasztalataiból


A BMW azonban már az első évben nekivág ennek az erős bajnokságnak, szerencsére a félgyári csapatban egy magyar versenyző is ott lesz a rajtrácson. Walter Csaba tavaly az Alpina csapat gyári versenyzőjeként indult, idén BMW-re váltott. Csaba versenyzőpárja az idei bajnokságban is Claudia Hürtgen lesz, aki egyébként régóta a BMW Motorsport gyári pilótája.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Nem kell sokat várnunk a csapat első hivatalos bemutatkozására: május első hétvégéjén rendezik a GT3-as bajnokság szezonnyitóját Silverstone-ban - de mi már előtte is láthattuk a BMW új csodafegyverét. Az utolsó teszteken ugyanis Magyarországon járt a Z4 GT3-as, Walter Csaba a Hungaroringen tehette meg az első kilométereket a versenyautójukkal. Míg Claudia Hürtgen különböző gumikat és féket tesztelt, addig Csaba rengeteg beállítást kipróbált, hiszen eddig nem sok adat volt az új autóról. A kétnapos teszt végén kérdeztük a magyar pilótát a tapasztalatokról.

Egy kis érdekesség a BMW Z4 GT3 hátteréről

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Mindössze pár hónap telt el azóta, hogy a BMW úgy döntött, a túraautózás felé fordítja a figyelmét a motorsportban: szakít a F1-gyel, helyette a különböző hosszútávú bajnokságokra koncentrál. Az FIA WTCC bajnokságban csökkentették a jelenlétüket, de komolyabban vették az FIA GT-bajnokság különböző kategóriáit. A régebbi M3 GTR  (GT2-es kategória) egyszerre indul az európai és amerikai LMS sorozatokban, míg a M3 GT4-est is tovább erősítenék a GT4-es kategóriában.

Az utóbbi évek eseményei azonban rávilágítottak, hogy a GT3-as kategória egyre népszerűbb, mivel ár/érték arányban nagyszerű versenyautókat vonultat fel, miközben a versenytempójuk alig, vagy egyáltalán nem marad el az eggyel drágább GT2-es autókétól. A GT3-ban a BMW eddig nem volt jelen, csupán a németekhez tartozó Alpina indult tavaly ebben a sorozatban, de már első évében sem vallott szégyent.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Ezért a BMW is úgy döntött, hogy gyári fejlesztésű versenyautóval jelenik meg ebben a kategóriában, hiszen ezeket az autókat más hosszútávú versenyeken is szívesen használják az ügyfelek. Kicsit furcsának tűnhet a döntés, hogy miért a Z4-esből készült el a GT3-as verzió, hiszen ebből nincs M-es verzió, míg a BMW M3-ból már többféle versenyváltozat is létezik. A Z4 mellett szólt azonban jóval kisebb tömege, alacsony súlypontja, valamint az a tény, hogy a korábbi Z4-es versenyváltozata nagyon népszerű volt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Az autó fejlesztését egyszerre végezték az F1-es csapatból megtartott mérnökök, valamint a hatalmas tapasztalattal rendelkező túraautós részleg szakemberei. Az FIA nem engedte, hogy az M3 GTS-ből ismert 4,4 literes V8-as használják, ezért a sima M3-as négyliteresét kapta meg, amely kisebb változtatások után 480 lóerő körüli teljesítményt produkál jelenleg. Ez a teljesítmény ebben a kategóriában kicsit kevésnek számít (600 lóerő feletti autókból van több, igaz azok nehezebbek is), ezért a BMW ezen még javítani kíván. A motorhoz egy hatfokozatú szekvenciális váltó csatlakozik, amely a hátsó kerekekre továbbítja az erőt. Mivel nem túl erős, ezért fontos volt a megfelelő súlycsökkentés: szinte az egész autó kevlárból van, de a 1200 kg-os megengedett minimumsúlyt még így sem sikerült elérni - hamarosan ezt is megoldják. A súlyelosztás mindenesetre olyan jó, hogy az autó egy kicsit jobban terheli a hátsó tengelyt, mint az elsőt, így féktávon nagyon stabil, ha sikerül megfelelően beállítani.