Őrült finálé az Új-Zéland Ralin

2010.05.09. 10:08

A sportág minden szépségét felvonultatta a verseny zárónapja. Loeb hibája után Latvala az utolsó métereken előzte meg Ogiert, és győzött.

Forrás: Ford

Talán mégsem vesztek el végleg Hirvonen világbajnoki reményei. Nem ment neki igazán a hétvégén, de egy negyedik helyre ez is elég volt


A pénteki versenynap a világbajnok kicsúszásáról, a szombati a feltámadásáról szólt, kevesen gondolták, hogy a négy gyorsaságiból álló finálé micsoda izgalmakat hoz.

Az első szakaszon még minden terv szerint ment, Hirvonen autóját helyrepofozták az előző napi malőr után, a finn futotta a legjobb időt. Az élen pedig Loeb máris megelőzte Ogiert; nem volt túl nehéz dolga, mivel a fiatal pilóta megforgott az éjjeli esőtől még nedves úton, s ez mintegy tíz másodpercébe került. Ekkor úgy tűnt, hogy ők ketten - nyomukban Latvalával - kényelmesen bevonatoznak a célba, a negyedik helyért pedig Sordo és Petter Solberg vívnak majd, mialatt Hirvonen a hatodik pozícióból nézi mindezt a hátralévő három gyorsaságin.

Attól szép a rali, hogy szinte egyik pillanatról a másikra minden a feje tetejére állhat: a hosszabbik pályán Loeb lecsúszott az útról egy elnyújtott kanyarban és letarolt néhány bokrot. Majdnem egy percébe telt, mire visszaküzdötte magát az útra, és csodával határos, hogy a C4 WRC üzemképes maradt, és egyáltalán folytatni tudta. Solberg érte el a legjobb időt, ezzel meg is előzte Loeböt, a vezető pozíció pedig visszakerült Ogierhez, Latvala öt másodperccel állt mögötte.

A szervizelési lehetőség után újra nekifutott a mezőny a két pályának. Várható volt, hogy lesz, aki túlvállalja magát, mivel szokatlanul szorosan állt az élmezőny, még a hatodik Sordo is alig fél percre volt Ogiertől. Latvalának megmondta főnöke, Malcolm Wilson, hogy préseljen ki mindent a Fordból, lesz ami lesz, és így vágott neki a finálénak a harmadik pozícióban tanyázó Solberg - hosszú idő után szeretett volna egy futamgyőzelmet.

Forrás: AFP

Nagyon érik már Ogier első futamgyőzelme, de igen csalódott a francia, amiért ha csak kicsivel is, de kikapott. Ezúttal már nem merte megtenni vele a csapat, hogy a végén egy büntetéssel Loeb érdekében elvegyék tőle a második helyet


A rövidebb pályán még rendben átért mindenki, nem változott a sorrend. Loeb nyerte a szakaszt, és 0,9 másodpercre megközelítette Solberget. A záró, korábbi Új-Zéland Ralikról ismerős Whaanga Coast nevű pályán viszont sok érdekesség történt. Ogier indult elsőnek, mindössze három kanyarra volt pályafutása első győzelmétől, amikor megperdült, és veszített némi időt. Loeb következett, aki mindenáron be akarta fogni Solberget, de ő is bakizott a végén, nagyjából szintén öt másodpercet ő is otthagyott. Latvala viszont gyorsan és hiba nélkül ért végig, s egyszer csak az élen találta magát. Petter Solberg járt a legrosszabbul: annyira akart, hogy már a pálya elején eltalált egy villanypóznát, és alaposan összetörte autóját, szerencsére sem neki, sem navigátorának nem esett baja.

Ehhez képest szinte eseménytelen volt az SWRC és a PWRC mezőny harmadik napja, maradt az előző napi sorrend, Ketomaa (Ford Fiesta S2000), illetve Paddon (Mitsubishi Lancer Evo IX) végeztek az élen.

Győzőtt tehát Latvala, méghozzá úgy, hogy egyetlen szakaszt sem nyert. Valamit visszaadott csapatának az utóbbi másfél évben elkövetett baklövések után, ráadásul a Ford ezzel az örökranglistán is átvette a vezetést a Lanciától: immár 75 futamot nyertek a kékek, az olaszok 74-et, a harmadik helyen a Citroën áll 63 diadallal. Ezúttal Ogier javíthatta volna a franciák statisztikáit, de nem bírta végig a nyomást. Ilyen körülmények között csalódás lehet a második hely, ám figyelembe véve, hogy eredetileg nem is indult volna Új-Zélandon, nem rossz a 18 pont. Ezen a versenyen talán többet hibázott Loeb, mint az előző négy futamon összesen, de így is odaért a harmadik helyre, főleg a szenzációs szombati teljesítménye után, melyet még ő maga is pályafutása legjobbjaként értékelt. Negyedik lett a folyamatosan a Focus WRC beállításaival küzdő, s emiatt kedvét vesztő Hirvonen, mögötte a továbbra is kissé peches Sordo végzett. Wilson és Henning Solberg - lassan már megszokott módon - perceket kaptak az élmezőnytől, mögöttük pedig már S2000-es autó, Ketomaa következik. A finn az utolsó szakaszon előzte meg a fék nélkül autózó Villagrát, a tizedik pedig Pons lett.

Forrás: Ford

Új erőt adhat a Fordnak Latvala győzelme, legalább a gyártók között szoros a bajnokság


Összetettben Loeb előnye nem sokkal csökkent, 36 ponttal áll az újdonsült második Latvala, és 44-gyel a harmadik Hirvonen mögött. Ogier a negyedik, míg Solberg, aki a futam előtt még második volt, az ötödik helyre esett vissza. A gyártóknál a Ford nagyon feljött a Citroënre, csak öt pont van közöttük. Ez könnyen ledolgozható lesz Portugáliában, ahol május utolsó hétvégéjén rendezik a következő versenyt, magyar résztvevővel.

A verseny végeredménye:

1. Latvala/Anttila  Ford Focus RS WRC  4:04:09,8
2. Ogier/Ingrassia Citroën C4 WRC   +2,4
3. Loeb/Elena Citroën C4 WRC   +15,2
4. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus RS WRC +21,3
5. Sordo/Marti Citroën C4 WRC   +25,8
6. Wilson/Martin Ford Focus RS WRC  +3:26,1
7. H. Solberg/Minor Ford Focus RS WRC  +6:15,3
8. Ketomaa/Stenberg Ford Fiesta S2000 +10:19,3
9. Villagra/Perez-Companc Ford Focus RS WRC +10:49,8
10. Pons/Haro Ford Fiesta S2000 +11:13,4

SWRC:

1. Ketomaa/Stenberg Ford Fiesta S2000  4:14:29,1
2. Pons/Haro Ford Fiesta S2000  +54,1
3. Prokop/Tomanek Ford Fiesta S2000    +1:14,0

PWRC:

1. Paddon/Kennard Mitsubishi Lancer Evo IX 4:19:28,8
2. Gilmour/MacNeal Subaru Impreza STi  +3:15,4
3. Thompson/Peden Mitsubishi Lancer Evo X +9:10,0


A világbajnokság állása egyéniben:


1. Loeb/Elena  Citroën C4 WRC  108
2. Latvala/Anttila  Ford Focus RS WRC 72
3. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus RS WRC 64
4. Ogier/Ingrassia Citroën C4 WRC   63
5. P. Solberg/Mills  Citroën C4 WRC  53
6. Sordo/Marti Citroën C4 WRC  34
7. Wilson/Martin Ford Focus RS WRC 30
8. H. Solberg/Minor  Ford Focus RS WRC 24
9. Villagra/Perez-Companc Ford Focus RS WRC 22
10. Räikkönen/Lindström Citroën C4 WRC  14

A világbajnokság állása, gyártók:

1. Citroën Total World Rally Team 156
2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 151
3. Citroën Junior Rally Team 75
4 Stobart M-Sport Ford Rally Team 74
5. Munchi's Ford World Rally Team 32

A világbajnokság állása, SWRC:

1. Pons/Haro Ford Fiesta S2000  68
2. Prokop/Tomanek Ford Fiesta S2000 48
3. Andersson/Andersson Skoda Fabia S2000  40

A világbajnokság állása, PWRC:

1. Araújo/Miguel Mitsubishi Lancer Evo 58
2. Flodin/Bergsten  Subaru Impreza STi  50
3. Arai/Barrit Subaru Impreza STi  30