A friss Toyota Auris pont annyira unalmas, amennyire jellegtelen az Opel Astra motorja. Soha nem volt még ilyen nehéz dönteni két alapvetően nem rossz autó között.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A friss Auris az új Astra ellen. Mindkettő 1,6-os benzines - a magyar vevők átlagos választása
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Úgy hozta a sors, hogy szinte egyszerre volt nálunk a modellfrissített Toyota Auris valamint a teljesen új Opel Astra 1,6 literes benzinmotorral felszerelt változata - kaptunk az alkalmon. Egy új modell egy átfésült ellen, egy igazi német a japán ellen. Sajnos a két autó között a felszereltségben olyan ordító különbség volt, hogy inkább az extráktól független tulajdonságokat vizsgáltuk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Kicsit pufi lett az Auris lökhárítója, az Astra szebb


Az Auris a modellfrissítéssel alig változott: elvileg kicsit fiatalosabb, lendületesebb vonalvezetést kapott, de a gyakorlatban éppen annyira nem lehet észrevenni, mint az elődöt. Egy fényszórócserével, némileg módosított hűtőmaszkkal és egy kicsit vaskosabb lökhárítókkal nem lehet csodát tenni, a tesztautónak egyedül a színe a különleges. A vásárlók a dinamikát hiányolták; valamit javítottak is a helyzeten, de a végeredmény mégsem eléggé átütő. Az Astra ezzel szemben egy új irányvonalat képvisel, kicsit hasonlít a mostanában bemutatott új modellekre, de mégis más. Lendületes formája tetszetős: bár ugyanolyan magas, mint az Auris, jóval szélesebb, így sportosabb benyomást is kelt. A tesztautó konzervatív színe ugyan nem tűnik ki a forgalomból, de összességében nekem mégis az Astra a nyerő, ha csak a külsőt nézem.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A színes betéttel az Opel-belső kevésbé komor


Belül sem változik drasztikusan a kép. Az Astra új műszerfala kicsit insigniás, de a középkonzol sokkal zsúfoltabb, ezért nem is tetszik annyira. Az anyagválasztás sem mindenhol meggyőző, a végeredmény mégis meggyőző. A kormány kicsit nagy, de a vezető üléspozíciója széles tartományban állítható, az ülést kellően le lehet engedni, így mindenki megtalálhatja számítását. Kicsit puhább anyagokkal dolgozik a Toyota, valahogy jobb minőséget sugall a műszerfal. Nagyon jó fogású és méretű a modellfrissítéssel bekerülő új kormány, és az egész kicsit jobban áttekinthető. (Itt kitérhetnék arra is, milyen jól használható a központi egység - hifi, navigáció stb. -, de ezt nem teszem, hiszen ez csak a szuper felszereltségéből adódik. Az viszont nagyon bosszantó hiba, hogy ha a vásárló a csúcs navigációs multimédiás egységet kéri, akkor nincs USB, pedig ez is a modellfrissítés egyik újdonsága.)

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Az Astrában (jobbra) egy kicsit nagyobb a hely hátul


Ha a kényelmi szempontokat nézzük, akkor az Auris ülései puhábbak (és itt nem a bőrkárpitra gondolok), talán kicsit kényelmesebbek. A térkínálat azonban az Astra mellett szól, hiszen a saját magamra beállított első ülés mögött az Opelben sokkal kényelmesebben elfértem, mint az Aurisban. A csomagtartó mérete körülbelül ugyanakkora, a tárolórekeszek terén viszont az Auris kicsit előnyben van, a középső, váltó alatt lévő azonban nagyon nehezen elérhető.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Ha a vezetésről van szó, akkor az Astra nagyobb élmény


Érdekes módon nehezen tudok egyértelmű ítéletet mondani, ha az autó vezetéséről van szó: mindkét kocsinak vannak előnyei, de bosszantó hibái is. Ott van például az Auris, amely nagyon modern 1,6 literes motorjával, majdnem tökéletes váltójával emelkedhet ki, amely hatfokozatú, tehát a fogyasztást és a menetzajt is csökkentheti. Nem előnyös a magas üléspozíció, még mindig túl kevés visszajelzést ad a kormány (bár javult az elődhöz képest), és bár keményítették a futóművet, mégsem érzem úgy, hogy egy dinamikus mozgású autóban ülök. Rossz minőségű úton jó lehet, de sportosan használva már dülöngél.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Ugyanabban a kanyarban, azonos sebességnél az Astra kevésbé dől be, stabilabb


Az Astra ezzel szemben éppen a futóműve miatt kaphat plusz pontokat, a kormányrásegítés is jobb. Ehhez persze hozzátartozik az is, hogy az Opel Flexride futóműve állítható, ami nem jelent drasztikus ugrásokat, de mégis legalább be lehet osztani, hogy milyen érzekenységű legyen a gázpedál, mennyire segítsen a szervokormány, és egy kicsit keményedik a futómű is. Furcsa módon az ötfokozatú váltójában hosszabb az ötödik, mint az Aurisban a hatodik, így autópályán csendesebb is. Hátránya viszont ebből ered: a nem túl acélos 1,6-os motor lusta, a váltó hosszabb áttételei tovább rontanak rajta. Sajnos a kar is elég akadósan mozog - a végén eljutottam oda, hogy a két autó keresztezéséből tudnék faragni egy jól vezethető kompaktot.