"Rengeteget kell tanulnom" - interjú Mats Lysennel, a ralikrossz legfiatalabb Európa-bajnokával

Vágólapra másolva!
Mats Lysen tavaly, tizenhét évesen megnyerte a ralikrossz Európa-bajnokság küzdelmeit a divízió 1/A kategóriájában, ezzel a sportág történetének legfiatalabb kontinensbajnokává lépett elő. Azóta már a jogosítványt is megszerezte, és idén immár a csúcskategóriában, a divízió 1-ben próbálja felvenni a harcot a sportág legnagyobb ikonjaival, egyelőre felemás sikerrel. Eddigi benyomásairól, a két kategória közti különbségekről és még sok minden másról kérdeztük.
Vágólapra másolva!

Hétköznapi megjelenésű srác Norvégiából, csendes, halk szavú és rendkívül szerény. Láthatóan kerüli a feltűnést. Tizennyolc éves, alig pár hónapja szerezte meg jogosítványát. Azt mondja, nagyon élvezi az életét, de sokat kell tanulnia. Tele van ambícióval, érzi magában az erőt, hogy megmutassa a világnak, mire képes.

Fotó: Szerényi Márk

Lysen és a divízió 1-es Ford Fiesta


Az említett fiatalembert Mats Lysennek hívják. Kortársaitól csupán egy aprócska részlet különbözteti meg: 17 évesen már Európa-bajnoknak, ráadásul felnőtt Európa-bajnoknak mondhatta magát. Mindezt egy olyan sportágban, amelyben nem rendeznek világbajnokságot vagy olimpiát, tehát ahol az Európa-bajnokság megnyerése jelenti a csúcsot. Nem is csoda, hogy 2009-ben őt választotta hazája autósport-szövetsége az év norvég autóversenyzőjének. Nem csoda, még akkor sem, ha a norvégoknak tavaly volt két másik ralikrossz Európa-bajnokuk is, Sverre Isachsen (divízió 1.) és Knut Ove Borseth (divízió 2.) személyében, és ott vannak még a rali-világbajnoki sorozatban vitézkedő Solberg-testvérek is. Lysennek, mint mondja, még rengeteget kell tanulnia - irigyli is érte az összes tizennyolc éves, mert neki kedvenc hobbija, a ralikrossz jelenti a fő tantárgyat.

- Sikeresen teljesítetted első két Európa-bajnoki futamodat a divízió 1-ben. Milyenek az első benyomásaid a ralikrossz csúcskategóriájáról?

- Igen, túl vagyok az első két divízió 1-es versenyemen, és elképesztően nagy élményt jelentett a legjobbak között versenyezni. A Portugáliában elért eredményemmel (B döntő, 9. hely) elégedett vagyok, Franciaországban azonban nem alakultak túl jól számomra a dolgok (D majd C döntő, 15. hely). Az angliai verseny előtt még tesztelünk egyet, úgyhogy remélem, a Lydden Hill-i Eb-futamon még inkább összhangban leszek majd az autóval.

- Az eddigi két idei versenyen futottál már egy-egy D, C és B döntőt, mit gondolsz, Angliában összejöhet az első A döntős helyezés is?

Fotó: Szerényi Márk

A fiatal norvég - itt még a korábbi Renault Cliója előtt


- Úgy érzem, az A döntőbe való bejutás egyelőre még nagy kihívás számomra, de természetesen meg fogom próbálni. Még meg kell tennem néhány kört az autóval, hogy igazán gyorssá váljak, de ez időbe telik, úgyhogy türelmesnek kell lennem.

- Mennyiben jelent más érzést egy divízió 1-es és egy divízió 1/A-s autót vezetni? Össze sem hasonlítható a kettő egymással, vagy azért tudod kamatoztatni a divízió 1/A-ban szerzett tapasztalatát a csúcskategóriában is?

- Természetesen nagyon nagy az eltérés a két kategória között, de az autó az mindig csak autó marad, legyen szó bármilyen divízióról. A divízió 1/A-ban rengeteg olyan dolgot megtanultam az elmúlt két év során, amit a divízió 1-ben is kamatoztatni tudok. Ettől függetlenül persze még bőven van mit tanulnom.

- Kiváló tanárokból viszont akad szép számmal. Milyen érzés, hogy a ralikrossz legnagyobb legendái közül többel is együtt versenyezhetsz, köztük Kenneth Hansennel, Ludvig Hunsbedttel, Michael Jernberggel és Jean-Luc Pailler-vel. Jelent neked extra motivációt, hogy esetleg le is győzheted őket?

- Talán mondanom sem kell, számomra ez egyszerűen egy valóra vált álom, hogy ellenük versenyezhetek. Persze, hogy le akarom győzni őket, de ahhoz, hogy erre esélyem legyen, még rengeteget kell tanulnom a sportágról, és további tapasztalatokat kell gyűjtenem.

- Andreas Eriksson például tökéletesen alkalmas arra, hogy elless tőle egy-két hasznos fogást. Hogyan működik idén a csapat? Kaptok bármiféle segítséget Eriksson csapatától, az Olsbergs MSE-től, vagy csak szimplán megvettétek az egyik 2008-as autójukat, és ezzel véget is ért az együttműködés?

Fotó: Szerényi Márk

Portugáliában kilencedik lett


- Bizonyos mértékben együtt dolgozunk az Olsbergs MSE-vel, de az autót lényegében a saját csapatom, a Mats Lysen Motorsport készíti fel és szervizeli a versenyeken.

- A divízió 1/A több korábbi Európa-bajnokának beletört már a bicskája a divízió 1-re való átállásba. Ott van például Jussi Pinomäki, a 2008-as bajnok, aki 2009-ben debütált a divízió 1-ben, Nyirádon egy dobogós helyezést is ünnepelhetett, idén mégis a partvonalon kívül találta magát. Nem tartasz attól, hogy talán neked is csupán egy év adatik meg arra, hogy bizonyítsd a rátermettséged?

- Nagyon sajnálom, ami Jussival történt; kiváló versenyző, aki a sportágért is rengeteget tett az évek során, sőt, tesz még most is. De szerintem az ő esetében sem arról volt szó, hogy nem bizonyította kellőképpen rátermettségét, egyszerűen nem tudott elég támogatót szerezni a folytatáshoz. Remélem, nekem sikerül majd találnom még néhány szponzort, és így több évig a csúcskategóriában maradhatok.

- A divízió 1/A-ban te vagy a címvédő, így nálad jobban aligha ismerheti bárki is a kategória mezőnyét. Mit tippelsz, ki lehet az idei divízió 1/A-s Európa-bajnoka? Képes lesz már idén harcba szállni az első teljes Eb-szezonját futó Andraes Bakkerud az Eb-címért?

- Véleményem szerint Bakkerudnak jók az esélyei, de egy biztos: Timur Timerzsanovot (az orosz épp Pinomäki csapatának színeiben versenyez) idén pokolian nehéz lesz bárkinek is legyőznie.