Az új Dacia már nem csak Renault, hanem részben Nissan is. Végre a formájára is több figyelmet szenteltek, miközben a márka értékeit ennél a modellnél is megtartották: tágas, és kategóriájában szemtelenül olcsó.

Fotó: Vida János [origo]

Kedvezményes Renault hitellel már 2,5 millió forinttól elérhető a Duster
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az Aro után nem hittem volna, hogy valaha még román terepjáróban fogok ülni, de a Dacia ismét meg tudott lepni. Az új Duster nem klasszikus értelemben vett terepjáró, sokkal inkább SUV vagy crossover, de mégis komolyan kell venni. A Dacia ugyanis nem illeszkedett a mostanában divatos irányzatba, nem agyonextrázott csillogó-villogó diszkóautót terveztek, hanem visszatért a klasszikus értékekhez: egy terepezésre is alkalmas, strapabíró autót építettek. Igazság szerint másra nem is lett volna tudásuk, energiájuk, hiszen a luxusautó-gyártástól azért még messze állnak, ez a modell azonban megállja a helyét, ráadásul vonzerőként ismét ott a kivételesen jó ár/érték arány.

Érdekes módon a Dacia az utóbbi években nagyon dinamikusan növekszik, sorra jönnek az új modellek, miközben az eladási darabszámokat minden évben jelentősen növelik. Az eladási adatok alapján a nyugat-európai országokban egyre sikeresebb a márka, de ez azért részben a roncsprémium-programoknak is köszönhető. A Dacia számára mindenképpen biztató jel, hogy ezekben az országokban egyre szívesebben választják a román autókat. Hazánkban más a helyzet, hiszen a Dacia névvel nagyon meg kell küzdenie a márkának: hiába a Renault-technika, a vásárlók továbbra is régi, kényelmes, de széthulló szocialista autókkal azonosítják a termékeket. Pedig az új Daciák pont a strapabíróságukról, megbízhatóságukról híresek.

 


Egy gyári videó: Duster terepen


Már nem lehet egymodelles gyártóként gondolni a Daciára, a Logan különböző változatai mellett (szedán, MCV, Van és Pickup) ott az egyre sikeresebb Sandero, és most itt a Duster. Ez utóbbi ismét egy új kategóriát hoz be a márka kínálatába: eddig nem voltak jelen az SUV-piacon, most viszont alaposan belerondíthatnak a többiek dolgába. Ez olyannyira igaz, hogy a Dacia már most kénytelen volt átállni nagyobb gyártási darabszámra, mivel az év első három hónapjában annyi Duster kelt el, hogy már most ez a Dacia második legsikeresebb modellje, pedig nem is minden piacon lehetett kapni.

Fotó: Vida János [origo]

A Dustert nyugodtan be lehet vinni az erdőbe terepezni


Magyarországon például hivatalosan most mutatkozott be, igaz a nemzetközi bemutatón mindent megtudhattunk róla. A Duster elvileg már rendelhető, az viszont kérdés, hogy mennyire gyorsan lehet hozzájutni. Ha hinni lehet a híreknek, akkor Európa nagyobb piacai felvásárolják az összest. Éppen ezért emelték a termelést, hiszen nem tudnák kielégíteni az igényeket.

A Duster sok szempontból más, mint a korábbi Daciák, de van, amiben hasonlít a régi modellekre. Egyrészről a felhasznált anyagok minősége még mindig nem a legjobb, de legalább modellről modellre igyekeznek javítani rajta. A középkonzol és a műszerfal ugyan régi ismerős, de az egész igényesebb hatást kelt. Szerencsére az autó formájára nagyobb figyelmet szenteltek, erre már rá lehet sütni a divatos jelzőt, még akkor is, ha nem ez a legszebb SUV, amit valaha láttam. 

Fotó: Vida János [origo]

Mostantól a Duster a legnagyobb Dacia, de az MCV a legtágasabb


Külsőre kifejezetten pozitív benyomást kelt, és az a szerencse, hogy a műszaki tartalom is erősödött. Eddig is azt mondtuk Daciákról, hogy a már bevált, megbízható Renault-megoldásokat kapta meg, most azonban még távoli japán testvérével is erősödött. A Nissan X-Trail hajtását kapta ugyanis, amely egyébként a Qashqaiban is dolgozik már egy ideje. Az összkerekes modellek hatfokozatú váltója is a Nissantól származik, de az erőforrások a már jól ismert Renault-termékek. Az alapmotor a franciák 105 lóerős 1,6 literes benzinese, emellett még egy kéttagú dízel kínálatból lehet választani. A 1,5 dCi 85 lóerős változata csak elsőkerék-hajtással kapható, míg ugyanebből a motorból a 110 lovas verzió csak 4x4-gyel vehető meg. Ez utóbbit volt alkalmam kipróbálni, és az az igazság, hogy kevés fogást találtam rajta. Nem egy repülő, de korrekt dinamikával mozgatja ezt a meglepően könnyű karosszériát.

ÁRLISTAAccessAmbianceArticException
1,6 16V 77 kW/105 LE 4x22 790 0002 990 000
1,6 16V 77 kW/105 LE 4x43 290 0003 490 0003 790 0004 020 000
1,5 dCi 63 kW/85 LE 4x23 290 000
1,5 dCi 80 kW/110 LE 4x43 990 0004 290 0004 520 000


Kis hengerűrtartalma ellenére a motor egészen jól húz már alacsony fordulatszámról is, ráadásul a terepezéshez nagyon rövid egyes fokozatot tettek bele, hogy ne kelljen felező. Így aztán a Duster olyan saras, dombos helyekről kijött, amire még a valódi terepjáróval érkező katonák is azt mondták, hogy csak csörlőzéssel fog menni. Elég kézzel zárni a központi difit, és máris egészen jól mozog terepen, még a szériában hozzá szerelt nyári abroncsokon is. Ezzel tényleg bementünk valódi terepre, nem féltettük, mint a kategória egyéb divatmodelljeit. Tehát ha valaki tényleg egy hasznos, tágas terepjáróra vágyik, amit bármikor összesarazhat, akkor a Dusterrel nem téved nagyot.

Fotó: Vida János [origo]

A 4x4-es változatoknak 408 literes a csomagtartója


Szerencsére már nem annyira billegős, mint az előd Dacia-modellek, így országúton is elég jól mozog. Meglepően jól fordul, de szerencsére rossz úton sem rázza szét az utasokat. A kormányzása kellemes, a Nissan-váltó pedig új dimenziókat nyit. Az összkerékhajtás használata egyszerű, de mégis komoly képességekkel rendelkezik. Még az autópályán tapasztalható zajszint sem túl megterhelő, tehát a Dusterbe nehéz lenne komolyabban belekötni a menettulajdonságai alapján. Nincs kirívóan erős motorja, de legalább nem fogyaszt sokat. A kipróbált 110 lóerős 1,5 dCi komoly terepezéssel is beérte 7,4 literes átlaggal.

A Duster legnagyobb vonzereje az ára lesz: 2,8 millióról indul, de a legolcsóbb 4x4-es változat 3,2 millió forintba kerül. Ugyanez az 1,6-os benzines a fullos (bőr üléshuzat) felszereltséggel, ESP-vel 4,1 millió forint. Ha azt nézzük, hogy a jóval kisebb, hasonló felszereltségű, de nem bőr üléshuzatos SX4-es Suzuki 4,9 millióba kerül, akkor egyből látszik a Duster hatalmas árelőnye, ráadásul a Dacia komolyabb terepjáró-képességekkel rendelkezik. Én mégis a fullos 1,5-ös dízelt választanám 4,5 millióért, hiszen az a tapasztalatok alapján tényleg nagyon jó autó.

Műszaki adatok1,6 16V 4x21,6 16v 4x41,5 dCi 4x21,5 dCi 4x4
Motor, erőátvitel, fékek
Hengerűrtartalom1598 cm31598 cm31461 cm31461 cm3
Furat/löket79,5/80,5 mm79,5/80,5 mm76/80,5 mm76/80,5 mm
Hengerek/szelepek száma4/164/164/84/8
Max. teljesítmény77 kW (105 LE)/575077 kW (105 LE)/575063 kW (85 LE)/375080 kW (110 LE)/4000
Max. nyomaték148 Nm/3750148 Nm/3750200 Nm/1900240 Nm/1750
Sebességváltóötfokozatú man.hatfokozatú man.ötfokozatú man.hatfokozatú man.
Fékrendszer elöl/hátulhűtött tárcsa/dobhűtött tárcsa/dobhűtött tárcsa/dobhűtött tárcsa/dob
Méretek, tömegek
Hosszúság4315 mm4315 mm4315 mm4315 mm
Szélesség1822 mm1822 mm1822 mm1822 mm
Magasság1625 mm1625 mm1625 mm1625 mm
Tengelytáv2673 mm2673 mm2673 mm2673 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1560/1573 mm1560/1573 mm1560/1573 mm1560/1573 mm
Csomagtartó mérete475-1636 liter408-1570 liter475-1636 liter408-1570 liter
Üzemanyagtartály mérete50 liter50 liter50 liter50 liter
Üres tömeg1160 kg1250 kg1180 kg1294 kg
Terhelhetőség550 kg550 kg550 kg550 kg
Hasmagasság205 mm210 mm205 mm210 mm
Első terepszög30 fok30 fok30 fok30 fok
Középső terepszög23 fok23 fok23 fok23 fok
Hátsó terepszög36 fok36 fok36 fok36 fok
Barázdálási mélység350 mm350 mm350 mm350 mm
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség165 km/óra160 km/óra155 km/óra168 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra11,5 mp12,8 mp13,9 mp12,5 mp
Fogyasztás, vegyes7,5 l/100 km8,0 l/100 km5,1 l/100 km5,6 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás177 g/km185 g/km135 g/km145 g/km