Gyúrós Dacia - Dacia Duster menetpróba

Az új Dacia már nem csak Renault, hanem részben Nissan is. Végre a formájára is több figyelmet szenteltek, miközben a márka értékeit ennél a modellnél is megtartották: tágas, és kategóriájában szemtelenül olcsó.

Fotó: Vida János [origo]

Kedvezményes Renault hitellel már 2,5 millió forinttól elérhető a Duster
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az Aro után nem hittem volna, hogy valaha még román terepjáróban fogok ülni, de a Dacia ismét meg tudott lepni. Az új Duster nem klasszikus értelemben vett terepjáró, sokkal inkább SUV vagy crossover, de mégis komolyan kell venni. A Dacia ugyanis nem illeszkedett a mostanában divatos irányzatba, nem agyonextrázott csillogó-villogó diszkóautót terveztek, hanem visszatért a klasszikus értékekhez: egy terepezésre is alkalmas, strapabíró autót építettek. Igazság szerint másra nem is lett volna tudásuk, energiájuk, hiszen a luxusautó-gyártástól azért még messze állnak, ez a modell azonban megállja a helyét, ráadásul vonzerőként ismét ott a kivételesen jó ár/érték arány.

Érdekes módon a Dacia az utóbbi években nagyon dinamikusan növekszik, sorra jönnek az új modellek, miközben az eladási darabszámokat minden évben jelentősen növelik. Az eladási adatok alapján a nyugat-európai országokban egyre sikeresebb a márka, de ez azért részben a roncsprémium-programoknak is köszönhető. A Dacia számára mindenképpen biztató jel, hogy ezekben az országokban egyre szívesebben választják a román autókat. Hazánkban más a helyzet, hiszen a Dacia névvel nagyon meg kell küzdenie a márkának: hiába a Renault-technika, a vásárlók továbbra is régi, kényelmes, de széthulló szocialista autókkal azonosítják a termékeket. Pedig az új Daciák pont a strapabíróságukról, megbízhatóságukról híresek.

 


Egy gyári videó: Duster terepen


Már nem lehet egymodelles gyártóként gondolni a Daciára, a Logan különböző változatai mellett (szedán, MCV, Van és Pickup) ott az egyre sikeresebb Sandero, és most itt a Duster. Ez utóbbi ismét egy új kategóriát hoz be a márka kínálatába: eddig nem voltak jelen az SUV-piacon, most viszont alaposan belerondíthatnak a többiek dolgába. Ez olyannyira igaz, hogy a Dacia már most kénytelen volt átállni nagyobb gyártási darabszámra, mivel az év első három hónapjában annyi Duster kelt el, hogy már most ez a Dacia második legsikeresebb modellje, pedig nem is minden piacon lehetett kapni.

Fotó: Vida János [origo]

A Dustert nyugodtan be lehet vinni az erdőbe terepezni


Magyarországon például hivatalosan most mutatkozott be, igaz a nemzetközi bemutatón mindent megtudhattunk róla. A Duster elvileg már rendelhető, az viszont kérdés, hogy mennyire gyorsan lehet hozzájutni. Ha hinni lehet a híreknek, akkor Európa nagyobb piacai felvásárolják az összest. Éppen ezért emelték a termelést, hiszen nem tudnák kielégíteni az igényeket.

A Duster sok szempontból más, mint a korábbi Daciák, de van, amiben hasonlít a régi modellekre. Egyrészről a felhasznált anyagok minősége még mindig nem a legjobb, de legalább modellről modellre igyekeznek javítani rajta. A középkonzol és a műszerfal ugyan régi ismerős, de az egész igényesebb hatást kelt. Szerencsére az autó formájára nagyobb figyelmet szenteltek, erre már rá lehet sütni a divatos jelzőt, még akkor is, ha nem ez a legszebb SUV, amit valaha láttam. 

Fotó: Vida János [origo]

Mostantól a Duster a legnagyobb Dacia, de az MCV a legtágasabb


Külsőre kifejezetten pozitív benyomást kelt, és az a szerencse, hogy a műszaki tartalom is erősödött. Eddig is azt mondtuk Daciákról, hogy a már bevált, megbízható Renault-megoldásokat kapta meg, most azonban még távoli japán testvérével is erősödött. A Nissan X-Trail hajtását kapta ugyanis, amely egyébként a Qashqaiban is dolgozik már egy ideje. Az összkerekes modellek hatfokozatú váltója is a Nissantól származik, de az erőforrások a már jól ismert Renault-termékek. Az alapmotor a franciák 105 lóerős 1,6 literes benzinese, emellett még egy kéttagú dízel kínálatból lehet választani. A 1,5 dCi 85 lóerős változata csak elsőkerék-hajtással kapható, míg ugyanebből a motorból a 110 lovas verzió csak 4x4-gyel vehető meg. Ez utóbbit volt alkalmam kipróbálni, és az az igazság, hogy kevés fogást találtam rajta. Nem egy repülő, de korrekt dinamikával mozgatja ezt a meglepően könnyű karosszériát.

ÁRLISTA Access Ambiance Artic Exception
1,6 16V 77 kW/105 LE 4x2 2 790 000 2 990 000
1,6 16V 77 kW/105 LE 4x4 3 290 000 3 490 000 3 790 000 4 020 000
1,5 dCi 63 kW/85 LE 4x2 3 290 000
1,5 dCi 80 kW/110 LE 4x4 3 990 000 4 290 000 4 520 000


Kis hengerűrtartalma ellenére a motor egészen jól húz már alacsony fordulatszámról is, ráadásul a terepezéshez nagyon rövid egyes fokozatot tettek bele, hogy ne kelljen felező. Így aztán a Duster olyan saras, dombos helyekről kijött, amire még a valódi terepjáróval érkező katonák is azt mondták, hogy csak csörlőzéssel fog menni. Elég kézzel zárni a központi difit, és máris egészen jól mozog terepen, még a szériában hozzá szerelt nyári abroncsokon is. Ezzel tényleg bementünk valódi terepre, nem féltettük, mint a kategória egyéb divatmodelljeit. Tehát ha valaki tényleg egy hasznos, tágas terepjáróra vágyik, amit bármikor összesarazhat, akkor a Dusterrel nem téved nagyot.

Fotó: Vida János [origo]

A 4x4-es változatoknak 408 literes a csomagtartója


Szerencsére már nem annyira billegős, mint az előd Dacia-modellek, így országúton is elég jól mozog. Meglepően jól fordul, de szerencsére rossz úton sem rázza szét az utasokat. A kormányzása kellemes, a Nissan-váltó pedig új dimenziókat nyit. Az összkerékhajtás használata egyszerű, de mégis komoly képességekkel rendelkezik. Még az autópályán tapasztalható zajszint sem túl megterhelő, tehát a Dusterbe nehéz lenne komolyabban belekötni a menettulajdonságai alapján. Nincs kirívóan erős motorja, de legalább nem fogyaszt sokat. A kipróbált 110 lóerős 1,5 dCi komoly terepezéssel is beérte 7,4 literes átlaggal.

A Duster legnagyobb vonzereje az ára lesz: 2,8 millióról indul, de a legolcsóbb 4x4-es változat 3,2 millió forintba kerül. Ugyanez az 1,6-os benzines a fullos (bőr üléshuzat) felszereltséggel, ESP-vel 4,1 millió forint. Ha azt nézzük, hogy a jóval kisebb, hasonló felszereltségű, de nem bőr üléshuzatos SX4-es Suzuki 4,9 millióba kerül, akkor egyből látszik a Duster hatalmas árelőnye, ráadásul a Dacia komolyabb terepjáró-képességekkel rendelkezik. Én mégis a fullos 1,5-ös dízelt választanám 4,5 millióért, hiszen az a tapasztalatok alapján tényleg nagyon jó autó.

Műszaki adatok 1,6 16V 4x2 1,6 16v 4x4 1,5 dCi 4x2 1,5 dCi 4x4
Motor, erőátvitel, fékek
Hengerűrtartalom 1598 cm3 1598 cm3 1461 cm3 1461 cm3
Furat/löket 79,5/80,5 mm 79,5/80,5 mm 76/80,5 mm 76/80,5 mm
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 4/8 4/8
Max. teljesítmény 77 kW (105 LE)/5750 77 kW (105 LE)/5750 63 kW (85 LE)/3750 80 kW (110 LE)/4000
Max. nyomaték 148 Nm/3750 148 Nm/3750 200 Nm/1900 240 Nm/1750
Sebességváltó ötfokozatú man. hatfokozatú man. ötfokozatú man. hatfokozatú man.
Fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/dob hűtött tárcsa/dob hűtött tárcsa/dob hűtött tárcsa/dob
Méretek, tömegek
Hosszúság 4315 mm 4315 mm 4315 mm 4315 mm
Szélesség 1822 mm 1822 mm 1822 mm 1822 mm
Magasság 1625 mm 1625 mm 1625 mm 1625 mm
Tengelytáv 2673 mm 2673 mm 2673 mm 2673 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1560/1573 mm 1560/1573 mm 1560/1573 mm 1560/1573 mm
Csomagtartó mérete 475-1636 liter 408-1570 liter 475-1636 liter 408-1570 liter
Üzemanyagtartály mérete 50 liter 50 liter 50 liter 50 liter
Üres tömeg 1160 kg 1250 kg 1180 kg 1294 kg
Terhelhetőség 550 kg 550 kg 550 kg 550 kg
Hasmagasság 205 mm 210 mm 205 mm 210 mm
Első terepszög 30 fok 30 fok 30 fok 30 fok
Középső terepszög 23 fok 23 fok 23 fok 23 fok
Hátsó terepszög 36 fok 36 fok 36 fok 36 fok
Barázdálási mélység 350 mm 350 mm 350 mm 350 mm
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség 165 km/óra 160 km/óra 155 km/óra 168 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra 11,5 mp 12,8 mp 13,9 mp 12,5 mp
Fogyasztás, vegyes 7,5 l/100 km 8,0 l/100 km 5,1 l/100 km 5,6 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás 177 g/km 185 g/km 135 g/km 145 g/km