Családi válságautó - Kia Venga 1.4 teszt

Vágólapra másolva!
Családi kompaktra, netán egyterűre vágyik, de nincs pénze Golfra, Astrára, Focusra, vagy éppen Scénicre, C-Maxra? Természetesen van megoldás, ami koreai márkanév alatt kapható, de többek között egy honfitársunk tervezte a formáját, Németországban fejlesztették, és Szlovákiában gyártják. A Kia Vengát a kínálat leggyengébb benzinmotorjával és alapfelszereltséggel próbáltuk ki, kulccsal kellett nyitni-csukni, fapadosnak azonban még így sem nevezhető.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]

Koreai márka, magyar formatervező, német fejlesztés, szlovákiai összeszerelés
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Számomra egy-egy autó sikerfaktorának csalhatatlan barométere gárdonyi telekszomszédunk, a Palibá'. Nem ma kezdte a szakmát, szerelt repülőket, helikoptereket, hogy nyugdíjas éveit békés pecázással és autóbütyköléssel töltse. Palibá' mindig is roppant nagy figyelmet szentelt annak, hogy hétvégente éppen milyen autóval állítok be füvet nyírni, ám érdekes módon egy kezemen meg tudom számolni, hányszor vette a fáradságot, hogy átkopogjon alaposan megnézni az éppen aktuális tesztautót. Alfák, Volvók, Peugeot-k garmadája, és még ki tudja, hány márka szebbnél-szebb újdonsága vérzett el azon, hogy elérje Palibá' ingerküszöbét, pedig Palibá' aztán szereti a szép autókat, jó autókat csak mivel már végigjárta a hadak útját, ismeri a gyenge pontjaikat is, így nem lehet csak úgy levenni a lábáról, egy-egy rafináltan összehúzott fényszóróval vagy trükkösen nyíló hátsó ajtóval.

Palibá' már régen kinőtt abból a korból, hogy egy poszter alatt ábrándozzon az AUTÓRÓL, neki már nem az számít, hogy mekkora ménes feszül a motorháztető alatt, hanem az, hogy mennyire praktikus egy kocsi, egészen konkrétan: mennyire jó az ár/érték aránya. Ezen a téren Palibá' csalhatatlan érzékkel rendelkezik, csak látniuk kellett volna azt a tüzet a szemében, amit a Dacia Sandero megjelenése okozott, így amikor váratlanul felbukkanva, a kerítésen keresztül Palibá' a Venga után kérdezősködött, tudtam, hogy a Kia jó úton jár.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Rövidebb, mint egy Volkswagen Golf, a tengelytávja viszont hosszabb


Nálunk gyakorlatilag még ismeretlen autónak számít ez a kedvesen semmilyen formájú gombóc, amelynek külsejéért egy honfitársunk, Kovács Miklós is felel, akinek nem mellesleg a Cee'd formájához is köze van . Ebből nagyjából már sejteni lehet, hogy ez a Kia sem kimondottan a távol-kelet szülötte, ami nem véletlen, hiszen a Venga az európai piac igényei szerint készült, így a fejlesztését és a gyártását is itt oldották meg, előbbit Németországban, utóbbit pedig Szlovákiában. Elcsépelt közhely, de ha van autó, amelyre igazán ráhúzható, a "belül nagyobb, mint kívül" kifejezés, az a Venga. Hossza alig haladja meg a négy métert, csak hogy némi viszonyítási alapunk legyen: 13 centiméterrelrel rövidebb, mint egy Volkswagen Golf, a tengelytávja mégis 4 centiméterrel hosszabb, mint a kategóriateremtő német kompaktnak, ami sokat elárul a Venga belső méreteiről. Elöl szinte kupolányi a fejtér, amire még a kitolt szélvédő is rájátszik, így tényleg egy kategóriával nagyobb autó érzetét kelti az utasokban, ami szerencsére a hátsó sorra is igaz. A hátsó üléseket 13 centi hosszan tudjuk előre hátra tologatni a csomagok vagy az utasok javára, így igény szerint döbbenetesen nagy lábteret tudunk hátul is kialakítani.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Kopogósak ugyan a műanyagok, de az összeszerelés minőségébe nem lehet belekötni


Az üléstologatásban az a legszebb, hogy teljesen hátratolt hátsó ülésekkel sem tűnik el a csomagtartó, ahogy történik ez például ennek a műfajnak a nagy öregjével, a Renault Twingóval, hanem egészséges 314 liternyi hellyel gazdálkodhatunk, amit egy kis tologatással és ülésdöntögetéssel 570, illetve 1253 literesre bővíthetünk. A 60/40 arányban dönthető háttámlákat egy mozdulattal tudjuk előrebuktatni, ami után egy síkba kerül a csomagtér alja és az ülések hátulja, így lendületből tudjuk hátra bezúdítani az akciósan vett fagyasztóládát. Hasonlóan jól kihasználható az utastér is, mindenhová jutott egy zseb, rekesz, vagy pohártartó, így a nagy használatban szinte fel sem tűnik, mennyire kopogós, olcsó műanyagot használtak a Venga kibélelésére.