Fényt a kabinba - Citroën C3 1,4 VTi teszt

Vágólapra másolva!
A Citroën nem akart sportos autót faragni az új C3-ból, és ez így van jól. Az új generáció a Miniből kölcsönzött motorja ellenére inkább a kényelemre helyezi a hangsúlyt, és egy olyan extrát is felvonultat, amely egyedülálló a kategóriában.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Nagyon komfortosan fut, és az 1,4-es VTi motorral kifejezetten fürge is az új C3
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Zenith szélvédő - így hívja a Citroën a C3-hoz rendelhető túlméretezett szélvédőt, amely a terveik szerint több autóba kerül majd bele, mint amennyibe nem. Ennek oka a visszafogott, csupán 109 ezer forintos felárán kívül az, hogy nagyon világossá teszi az utasteret, az elöl ülők szinte kabrióban érezhetik magukat, huzat és frizuratépő szél nélkül. Mozgás közben élmény nézni az elsuhanó lombkoronákat, az út szélén lévő házak eddig soha nem látott részleteit, éjszaka, felhőmentes égbolton pedig a csillagok látványa okozhat felejthetetlen pillanatokat - ebből az autóból szánalmasnak tűnik a Rolls-Royce próbálkozása, ugyanis a britek a Zenith szélvédő árának többszöröséért LED-ek ezreit építik bele a tetőkárpitba, és az eredmény mégsem olyan eredeti. Tapasztalataim szerint a nagy üveg a gyermekek tetszését ugyanúgy elnyeri, mint a felnőttekét, vásárlását az is indokolja, hogy az állítható magasságú vezetőülés benne van az árában.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Egyedülálló élmény a Zenith szélvédő, szinte kabrióban érezhetjük magunkat - huzat nélkül


A Zenith szélvédő 1350 mm-es hosszúságával majdnem a tető közepéig elér, az elöl ülők látási szögét 80 százalékkal növeli meg, így a közlekedési lámpáknál sokkal előrébb lehet gurulni, mert így is látjuk, mikor vált zöldre. Korábban csupán egyetlen autóhoz, a háromajtós, előző generációs Opel Astához lehetett hasonlót rendelni - háromszor ennyiért. Ha olyan erős a napsütés, hogy már a szélvédő felső részének sötétítése sem elég a kényelmes vezetéshez, akkor egy egyszerű mozdulattal előrehúzható a sínben mozgó árnyékolórész, amelyre a hagyományos, de tükrök nélküli napellenzőket is rögzítették. Ha teljesen elöl van, akkor olyan a C3-ban ülni, mint egy normál kisautóban, és egyetlen mozdulattal komoly meglepetést lehet okozni így azoknak az utasoknak, akik nincsenek felkészülve a panoráma szélvédő látványára.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A padlólemez és a tengelytáv változatlan, a túlnyúlások nőttek meg az elődhöz képest


Kívülről úgy néz ki vele a C3, mintha elkezdett volna kopaszodni, a félkör alakú tetőív még rá is játszik erre. Amúgy nem puffadt fel annyira a modellváltással, mint egyes konkurensek, a hossza hat centiméterrel négy méter alatt maradt. Ez annak is köszönhető, hogy a padlólemez, és így a tengelytáv sem változott, a hosszúságot a nagyobb túlnyúlások viszont nyolc centiméterrel növelték meg; erre a gyalogosvédelmi előírások és a csomagtartó öblösítése miatt volt szükség. A végre már férfiak számára is vállalható, sikkes formaterv telitalálatnak is nevezhető, még akkor is, ha nem olyan karakteres, mint a Kacsa-utódnak kikiáltott elődé. Szépek a fényszórók és a bumeráng alakú hátsó lámpák, a kerékjáratokat finoman emelték ki, érdekes a törésekkel szabdalt, hullámos övvonal, és még olyan apróságokra is maradt energiájuk, hogy légbeömlőt helyezzenek a fényszórók alsó részéhez.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Valami vidám szín jobban állna neki, így viszont férfiak számára is vállalható a formaterv


Nemcsak a különleges szélvédő, hanem a tágas fejtér, és a nagy felületű, a motorháztető vonal alá benyúló oldalablakok miatt is szellősnek tűnik a beltér, pedig vannak nála tágasabbak, különösen a hátsó sort tekintve. Mivel a tengelytáv nem változott, hátul továbbra is csak gyerekek férnek el kényelmesen, a túlzottan meredek háttámla viszont őket is zavarni fogja. Nem lett volna butaság, ha a franciák egy sínen csúsztatható hátsó üléspadot is beépítenek, mert bár örömteli a kategória egyik legtágasabb, 300 literes csomagtartója, de néha csomagok helyett embereket is kell szállítani.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Minden ott van, ahol várjuk, a minőség megközelíti a Volkswagen Polo szintjét


Az új kisautók közül szinte mindegyik tágasabb a hátsó sorban a C3-asnál, talán csak a Ford Fiesta és a Mazda2 lehet a kivétel. Igaz, egy trükkel a franciák próbálták menteni a menthetőt: az erősen mélyített, - bár 13 literes térfogatával még így is megfelelően tágas - és hűtött kesztyűtartó miatt az első utas akár nyolc centiméterrel is előrébb csúszhat, mint a vezető, és ekkor mögötte már egész jól el lehet férni. Ez a trükköt láthattuk már a Toyota iQ-ban is, de nem szabad elfelejteni, hogy az az autó egy méterrel rövidebb a C3-nál.