Bulgáriában a rali-vb mezőnye

2010.07.07. 20:47

A rövid nyári szünet után féltávhoz érkezik a 2010-es rali-világbajnokság, vadonatúj helyszín, Bulgária várja a mezőnyt.

 

Forrás: AFP

Utoljára 2009 októberében, Katalóniában volt aszfaltos futam, akkor Loeb győzött. Ezúttal is neki áll a zászló


A balkáni országban nagy hagyományai vannak a szakágnak, és a verseny maga is több évtizedes múltra tekint vissza, bár idén először tagja az elitnek. Évről-évre elismert pilóták is ellátogattak Bulgáriába, olyan nevek is szerepelnek a korábbi esztendők győztesei között, mint Bruno Thiry, Piero Liatti, vagy éppen Ferjáncz Attila. A hazai szövetség jelenlegi elnöke 1974-ben Zsembery Jenővel és egy Renault 12 Gordinivel győzött, ráadásul a Bulgária-rali akkor Eb-futam is volt.

Az idei viadal központja Szófiától nem sokkal délre, Borovecben lesz. A telente síparadicsomként funkcionáló városka is 1400 méteren fekszik, a pályák pedig még feljebb, van amelyik a 2000 méteres határ felett kanyarog. A szezon első aszfaltos versenye merőben más lesz mint a megszokottak: az útfelület minősége messze elmarad a Katalóniában megszokott, már-már pályaversenyzésre is alkalmastól, a gyorsasága viszont eléri vagy talán meg is haladja azt, leginkább a magyar pályákhoz hasonlóak a bolgár gyorsaságik: töredezett felületűek, és nagyon tempósak.

Az eddigi idei futamokon nem kellett azon gondolkodni, hogy milyen abroncsot használjanak a csapatok, hiszen előre meg volt határozva, hogy melyik keverékű Pirellit kötelező feltenni. Bulgáriában viszont esőre lehet számítani, ott pedig a puhább versenygumi a jó, ezért akár egy helyes döntésen is múlhat a győzelem sorsa.

Forrás: AFP

Mikko Hirvonen évről-évre rengeteget gyakorol, hogy aszfalton is felvehesse Loebbel a versenyt, de előbb a többi Citroënt kellene legyőznie - ez sem lesz könnyű


Az élmezőny igyekezett nagyon felkészülni a körülményekre, hiszen tavaly október óta nem volt aszfaltos verseny a naptárban, illetve vannak, akiknek eleve kevés tapasztalatuk van a kemény borításon. Az összetettet toronymagasan vezető Loeb a kakukktojás, ő csupán egy GT2-es Ferrari 430-ast próbálgatott, hogy visszaszokjon az aszfaltra, így is ő a legnagyobb esélyes. Sordora viszont minden korábbinál jobban ráfér, hogy pontokkal bizonyítsa tudását, pláne, hogy csapata bejelentette, hogy a hátralévő murvás versenyeken nem ő, hanem Ogier lesz a
Citroën második számú pilótája. A Portugál-ralin élete első futamgyőzelmét szerző francia - Kimi Räikkönennel együtt - egy olaszországi bajnokin készült, és meg is nyerte azt finn csapattársa előtt. A fiatal francia jó szereplése felkeltette a Ford figyelmét is, Malcolm Wilson tárgyalásokba kezdett vele, ennek eredménye egyelőre csak annyi, hogy Ogier nem tesztelheti tovább a 2011-es DS3 WRC-t...

Hirvonen is élesben gyakorolt az elmúlt hetekben, részt vett a Szerbia-ralin, ahol az összes gyorsaságit megnyerte - az övé volt az egyetlen WRC a mezőnyben -, majd sportszerűen kiállt a cél előtt, hogy ne befolyásolja a szerb és a bolgár bajnokságba is beszámító futam eredményét. Ezen kívül is sokat teszteltek a fordosok, Latvala részt vett a nürburgringi 24 órás viadalon is, ezen tehát nem fog múlni a siker. A C4 WRC-vel rajthoz álló konkurencia viszont nagyon erős, a felsoroltakon túl ott van még Petter Solberg is, aki Phil Mills hirtelen visszavonulása után új navigátorral, Chris Pattersonnal indul.

Változás van a Stobartnál is, Wilson mellett nem Henning Solberg, hanem P-G Andersson hajta a másik Focust. A norvég is ott lesz Bulgáriában, csak éppen egy S2000-es géppel vág neki a versenynek. A kilenc felsorolt WRC-s pároson kívül csupán ketten lesznek a királykategóriában, mindketten egy-egy Peugeot 307 WRC-vel: Jean-Marie Cuoq, illetve Turán Frigyes, aki Zsíros Gáborral az oldalán Portugália után aszfalton is kipróbálja, milyen a rali-vb. Hozzájuk hasonlóan a Bessenyey-Papp duó is ott lesz, egy dízel Opel Astrával próbálják meg felvenni a viszonylag szerény létszámú vetélytársak tempóját. A "nagyokon" kívül a JWRC mezőny vesz részt a Bulgária-ralin, illetve néhány helyi páros, összesen így is csak 49 egység szerepel a nevezési listán.

Forrás: AFP

Váraltanul döntött úgy Phil Mills, hogy visszavonul a navigátorkodástól. Solberg több jelöltet is kipróbált, s végül Patterson mellett döntött


A nemzetközi szövetség, az FIA eltörölte azt a néhány éve hozott értelmetlen szabályt, mely szerint csak a pilóta nevét kell feltüntetni az autókon, így Bulgáriában a navigátorok neve is újra ott lesz hátsó oldalablakokon. Összesen tizennégy gyorsaságit kell teljesíteni a három nap során, melyek nagy része igen hosszú lesz, az első például majdnem 32 kilométeres, és péntek délelőtt rajtol majd.

 

A világbajnokság állása egyéniben:

1. Loeb/Elena  Citroën C4 WRC  126
2. Ogier/Ingrassia Citroën C4 WRC  88
3. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus RS WRC 76
4. Latvala/Anttila  Ford Focus RS WRC 72
5. P. Solberg/Mills  Citroën C4 WRC  63
6. Sordo/Marti Citroën C4 WRC  49
7. Wilson/Martin Ford Focus RS WRC 38
8. Villagra/Perez-Companc Ford Focus RS WRC 26
9. H. Solberg/Minor Ford Focus RS WRC 24
10. Räikkönen/Lindström Citroën C4 WRC  15

A világbajnokság állása, gyártók:

1. Citroën Total World Rally Team 189
2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 163
3. Citroën Junior Rally Team 106
4 Stobart M-Sport Ford Rally Team 84
5. Munchi's Ford World Rally Team 40

A világbajnokság állása, JWRC:

1. Burkart/Kachel Suzuki Swift S1600 40
2. Abbring/Mombaerts Renault Clio R3 40
3. Kruuda/Jarveoja Suzuki Swift S1600 26