Az Outlander padlólemezére épül, a nagytestvér összkerékhajtási rendszerét örökli, de kisebb, másrészt az ASX-ben végre visszatérnek a saját fejlesztésű motorok, köztük egy 1,8 literes turbódízel is. Csütörtöktől hazánkban is kapható a Mitsubishi új crossovere.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Megérkezett az Outlander kistestvére
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Hivatalosan is bemutatkozott hazánkban a Mitsubishi legújabb kompakt crossovere, amely a Nissan Qashqai, a Ford Kuga és a Volkswagen Tiguan által fémjelzett kategória újabb meghatározó alakja lenne. A gyártó két fontos tényezőre alapozhat az eladásoknál: az ASX a nagyobb és már bevált Outlander alapjaira épül, és a motorok végre teljes egészében saját fejlesztésűek.

A Mitsubishi terepjárósikereit nem kell bemutatni: a Pajeróval már szinte mindent elértek, amit elérhettek, mégis viszonylag későn reagáltak a növekvő SUV-piacra. Egy kicsit most is későinek tűnik a crossover kategória megcélzása, de talán mellettük szólhat, hogy a kategória csak az utóbbi öt évben nőtte ki magát: amíg 2005-ben mindössze 105 ezer ilyen autót adtak el Európában, addig idénre ennek a számnak a 4,5-szeresét.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A tengelytávolsága az Outlanderé, de sokkal rövidebb


A válság hatására sok kategória eléggé megrogyott, a hazai piacon is elsősorban a kis- és kompakt autók kereslete csappant meg látványosan, a Mitsubishi mégis alapvetően bizakodó, sőt a Lancerrel azonos eladási darabszámot várnak az ASX-től Európában, sőt itthon is. Ezt elsősorban azzal magyarázzák, hogy a C szegmensen belül a kategória iránt nem csökkent látványosan az érdeklődés. Talán ezért is akarnak kétszáz darabot eladni belőle még ebben az évben itthon, ami a teljes Mitsubishi-eredmény harminc százalékát jelenti.

Ezekhez a sikerekhez azonban nem elég egy friss modell; többet és olcsóbban kell adni, mint a nagy vetélytársak. A gyártó részéről elsősorban arra alapoznak, hogy az ASX sikereit már megalapozta az Outlander. A kistestvér gyakorlatilag a nagyobb kicsinyített mása, divatosabb, sportosabb külsővel, több vezetési élménnyel, és technikailag modernebb is. Ez utóbbi kijelentés azért állja meg a helyét, mert az ASX-ben végre bemutatkozik két saját fejlesztésű új motor is.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Ez egy modern, divatos életstílus autó lenne


Az 1,6-os szívó benzines 117 lóerős teljesítményével nem nagyon tűnik ki a kategóriából, de azt mondják, takarékos. Az új dízel viszont nagy vonzerő lehet, hiszen az Outlanderben használt, Volkswagentől örökölt PD TDI már a németek szerint is elavult, ők is áttértek a közös nyomócsöves megoldásra. Bár a PSA-val még mindig nagyon szoros kapcsolatban vannak, tehát akár onnan is jöhetett volna egy 1,6 literes HDI, de végül a japánok végre otthon találtak ki egy új motort. Nagyon büszkék az 1,8-as közös nyomócsöves dízelre, hiszen 150 lóerős, valamint kétezres fordulatszámtól egészen háromezerig folyamatosan leadja a 300 newtonméteres forgatónyomatékát. Ezt változtatható szelepvezérléssel érték el, de nem csak a nyitás mélysége, hanem az ideje is szabályozott. Mindkét új motor esetében a környezetbarát jellegét emelték ki, hiszen megfelelnek az Euro 5-ös normának, és emellett keveset is fogyasztanak.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A Mitsubishi új büszkesége: az 1,8-as turbódízel motor saját fejlesztés


Visszatérve a rokonságra: az ASX az Outlander padlólemezére épül, így a tengelytávolság teljesen megegyező, miközben a teljes hossz 34 centiméterrel rövidebb, de alacsonyabb is a kocsi. Ennek eredményeként az utastér nem szűkös, hiszen itt kevesebbet veszthetett a modell, de a csomagtartó már csak átlagos, alaphelyzetben 419 literes. A Mitsubishi nem is szégyenkezik emiatt: ezt egy divatos városi stílusautónak szánják, nem a család kirándulásaihoz, hiszen arra a célra ott az Outlander. Az összkerékhajtási rendszer is megegyezik, sőt a váltók közül a dízelhez használt hatfokozatú is régebbi ismerős, a benzines ötfokozatúja viszont új darab. Az utastérben is találunk ismerős részleteket, ahogyan az ASX külseje alapján is tökéletesen illeszkedik a jelenlegi Mitsubishi-arculatba.

Mint az elején már írtam, az ASX legfőbb vetélytársai a Nissan Qashqai, a Ford Kuga, a Volkswagen Tiguan, a Hyundai ix35, a Peugeot 3008, vagy a napokban bemutatkozó új Kia Sportage is. A modell árát is ezekhez igazították. Négy felszereltség létezik (Inform, Invite, Intense és Instyle), az alapverzió a benzines motorral ötmillió forint, míg a dízellel 6,65 millió.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Az utastér kicsit komor, de megfelelő minőségű


Már az alapkivitelben van manuális légkondicionáló, hét légzsák, menetstabilizáló elektronika, és mp3 lejátszására is alkalmas hifi. Mégsem ettől várják a nagy darabszámot, hanem az eggyel magasabban jegyzett Invite-tól, amelyben már tényleg minden benne van, ami kellhet (például bőrborítású kormány és váltókar, tempomat, esőérzékelős ablaktörlő, stop & go rendszer, USB csatlakozó, és a klímaberendezéssel hűtött kesztyűtartó). Ennek ára abszolút versenyképes, de a legnagyobb Instyle a dízelmotorral és négykerék-hajtással már 9,2 millió forint, ami első látásra meglepő. Állítólag az ilyen fullextrás változatokra is van igény, amelyben már bőrülés, navigáció, tolatókamera és 710 wattos, háttértárolós Rockford Fosgate hifi is van.

Elvileg az értékesítés már beindult, de az első benzines modellek csak augusztusban érkeznek meg.