Nyolc percet és több száz forintot spórol az M31-es autóút

Vágólapra másolva!
Autópályának néz ki, de M0-shoz hasonlóan mégis autóút lett belőle. Elkerülő útként funkcionál, ezért nagy segítség lehet, de a burkolatminőség helyenként már most zavaró. Kipróbáltuk, mennyivel gyorsabban jutunk el Ferihegyre.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Az M31-es másfél év alatt készült el

Körülbelül 16 kilométerrel rövidebb az M3-as-Ferihegy távolság közúton, mint korábban - hála az új M31-es autóútnak. Kíváncsiak voltunk rá, mit jelent ez a gyakorlatban, ezért mindkét szakaszon végigmentünk Gödöllőtől a reptérig, a KRESZ korlátain belüli legnagyobb tempóval. Saját méréseink szerint körülbelül nyolc perc időt spórol az M31-es - és természetesen üzemanyagot is.


Nézze meg, mennyivel gyorsabban eljutni Gödöllőről Ferihegyre az M31-esen!

Ha abból indulunk ki, hogy egy közepes kategóriájú autó 110-nél nem fogyaszt többet 6-7 liternél, akkor gyorsan kiszámolható, hogy egyszeri használat során is körülbelül egy liter üzemanyagot spórolunk a 16 kilométeren, ami benzinnel számolva mintegy 340 forint nyereség.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A külső sáv burkolatminősége helyenként kifogásolható

Az időnél és a pénznél nem kevésbé fontos szempont a környezetvédelem. Az új úton közlekedők kisebb üzemanyag-fogyasztása kevesebb károsanyag-kibocsátást is jelent. Ha egy autóval (100 g/km a szén-dioxid kibocsátással a 16 kilométeres kerülő megspórolásával) és egy úttal kalkulálunk, akkor is 1,6 kilogramm szén-dioxiddal kevesebb terheli a környezetet, ezer autónál ez 1,6 tonna, éves szinten nyilván sok ezer - és akkor még nem számoltuk bele a teherautókat, buszokat.

Nem autópálya

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Autópályának néz ki, de autóút, ezért 110 kilométer/óra a megengedett legnagyobb sebesség

A héten átadott M31-es út Gödöllőt köti össze az M0-s autópálya keleti szektorával, Pécel környékével. Az új szakasz egyszerre tehermentesíti az M3-as bevezető szakaszát és a környékbeli településeket, de egyúttal fel is gyorsítja a keleti, északkeleti országrészből érkezők Ferihegyre jutását, illetve az ide érkezők hazajutását is.

Eddig, ha valaki ebből a régióból érkezett, vagy eljutott a 4-es főútra és ott elvergődött Ferihegyig, vagy eleve az M3-as autópályát választotta. Ilyenkor el kellett mennie egészen Budapest határáig, ott letérni az M0-sra, és egy újabb, körülbelül húszperces út után eljuthatott Ferihegy 2-ig. Most ezen segít az új szakasz, hiszen már Gödöllőnél egy másik lehetőséget kínál, ezzel jelentős időt spórol.

Bár az M31-est előszeretettel emlegetik autópályaként, valójában az M0-shoz hasonlóan ez is csak 2x2 sávos gyorsforgalmi út, hivatalosan autóútnak minősítették. Ezért ezen a szakaszon sem lehet 130 kilométer/órával haladni, a megengedett legnagyobb sebesség "csak" 110 km/óra, de ez önmagában mégsem nagy veszteség.

Az új rész 12,4 kilométer hosszú, 21,8 milliárd forintba került, jórészt EU-s forrásokból finanszírozták. Az M0-shoz hasonlóan útdíj nélkül használható.



Az M31-es jelentősége tehát vitathatatlan, de egy valami azért mégis zavart minket az első próba során. Ez pedig az útminőség: egy-két emelkedőn a jobb külső sáv már most, újkorában zavaróan ráz - mi lesz vele később? Cikkünk készítése idején a gödöllői csomópont kitáblázása is hiányos volt még (Miskolc felől érkezve nem érhető, hogy csak útszámok vannak kint), az M0-s felől érkezve pedig a Gödöllőre behajtó forgalomnak- tábla híján - meglepetés, hogy egy dombtetőn váratlanul elfogy a sávjuk.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Forrás: Mercedes-Benz

Forrás: MTI

Óriásalagút és óriáshíd -
íme, az új M6-os autópálya

Hogyan készítsük fel
autónkat a nyaralásra?

Veszélyek sora leselkedik
a viharban autózókra