Öt vizsgált BKV midibuszból ötöt talált közlekedésre alkalmatlannak a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) kedden. Az Ikarus 405-ösöket azonnal kivonták a forgalomból, pótlásuk gondot okoz a BKV-nak.

Forrás: buszok.fw.hu

Itt még várbuszként - korábbi fotón az Ikarus 405

Kedd reggel úgynevezett célellenőrzésen estek át azok a buszok, amelyekre az elmúlt hetekben a rendszámuk alapján több bejelentés is érkezett az NKH postacímére. Öt Ikarus 405-öst vizsgáltak, három 16-os és két 27-es járatszámú vesztette ma el a műszaki érvényességét - vagyis valamennyi ellenőrzött példány. Alváztörés, hibás kormánymű, erős olajfolyás és bizonytalanul záródó ajtók - sorolta a hibákat Lovas Károly, az NKH elnökhelyettese.

Két héttel korábban több típust vizsgáltak, akkor nyolcvan járműből kilenc forgalmi engedélyét korlátozták két hétre, ami azt jelenti, hogy a napokban ezeknek a járműveknek újabb teszten kell átmenniük, eddig a határidőig ki kell javítani a hibáikat. Akkor egy busz közvetlenül veszélyeztette a rajta ülőket és a forgalom többi résztvevőjét, ezért a helyszínen kivonták a forgalomból, ami a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a rendszámon lévő érvényesítő matricát lekaparják az NKH szakemberei. A tíz hibás busz között volt, amelynek fékei félrehúztak, ütöttek, szakadtak voltak a csuklóik, törött tükrökkel voltak kint a forgalomban, és az utasok személyes higiéniáját és értékeik védelmét sem tudták garantálni - magyarul szörnyen koszosak voltak.

A BKV-tól meg akartuk kérdezni, hogyan csúszott át a forgalomból most kivont öt busz a BKV belső vizsgálatán, illetve hogy milyen rendszerességgel és módon zajlanak ezek az ellenőrzések, de eddig nem kaptunk választ.

Forrás: MTI

Bár öngyulladásban az Ikarus 412-esek voltak érintettek, rossz állapotuk miatt egyre több gond akad a koros 405-ösökkel is

A menetrendben előírt hat perc helyett kedden munkaidőben legalább 8-10 percenként járt a 16-os busz. A 27-es vonalon 7-8 perc helyett negyedóránként jött a következő, úgy, hogy egy darab, más vonalon közlekedő Ikarus 405-öst "csoportosítottak át" oda. A BKV Zrt. közlése szerint folyamatosan dolgoznak azon, hogy a műszaki gondok ne jelentsenek fennakadást a buszközlekedésben, és hogy az utasoknak ne járjon kellemetlenséggel a műszaki hibás buszok miatti hosszabb várakozási idő.

A tizenöt éves Ikarus 405-ösök meghibásodása azért jelent különösen nagy gondot, mert a szokásosnál kisebb méretű, úgynevezett midi autóbuszok olyan vonalakon közlekednek, ahol az út terhelhetősége és szélessége nem teszi lehetővé a normál buszok közlekedését. A 16-os a Deák Ferenc teret a Moszkva térrel köti össze, közben áthalad a budai várnegyed macskakővel borított történelmi utcáin, de a Móricz Zsigmond körteret a Sánc utcával összekötő 27-est sem könnyű pótolni, mert a Gellérthegy hajtűkanyarjaiban sem fér el bármi.

Idén májusban 46 darab 405-össel rendelkezett a BKV - a szintén budai 39-es vonalon is ezek járnak -, ezért több busz együttes kiesése már fennakadást jelent, pláne, hogy a 27-es vonalon közlekedő buszok szinte mindegyikét kivonták a forgalomból.