Az eltalált motoron kívül a kevésbé érzékeny, annál inkább pontos kormányzás, a nagyobb rásegítővel és opciós hátsó tárcsákkal feljavított, jól adagolható, erős fékek gondoskodnak a közvetlen kezelhetőségről. Jó hír, hogy érezhetően a régiónkban jellemző utakra hangolták a független kerékfelfüggesztésű, elöl MacPherson rugóstagokból és háromszög-lengőkarokból álló, hátul torziós rudas futóművet.

Kanyargós utakon magas súlypontja ellenére a Fabia precízen követi a szűk íveket, ami a tesztautó feláras, 205/45-ös abroncsainak is köszönhető. Lendületesen bevett kanyarokban érezhetően, de nem veszélyesen billen meg a karosszéria, hirtelen sávváltáskor egyetlen lendüléssel helyeződik át a súlypont.

Vékony oldalfaluk ellenére az abroncsok göröngyös aszfalton haladva sem közvetítenek minden folytonossági hiányt. A futómű az úthibák többségét kényelmesen kirugózza, csupán a durvább keresztbordák fognak ki rajta.

Kijelenthető, hogy a Fabia széles körű felhasználásra termett, a telektulajdonosok is bátran merészkedhetnek vele földutakra, csupán mély gödrökből kimászva fogy el a rugóút, ezen viszont a terepes, emelt futóműves Scout verzió segíthet.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Nem csak a fotó kedvéért: a Fabiával öröm a kanyarodás

Ahol fontos, ott puha, ahol szükséges, ott kemény anyagok vesznek körül az utastérben. Nem okoz csalódást a beltér, de az élénk kék ülésbetétekkel feldobott egyenfekete belső elég lehangoló, ennél a márkánál készült már vonzóbb összeállítás is. Szokás szerint minden funkció kézre esik, a keskeny utastérben egyetlen gomb vagy kapcsoló sem lehet elég távol, mégis a középkonzol az autó legfantáziátlanabb és legelnagyoltabb része. Nem sikerült rájönnünk, vajon miért cserélt helyet a rádió és a klíma kapcsolósora, de látványnak sem túl szép a szögletesen befejezett konzol. Kivételesen nincs útban a fedeles könyöklő, kézfejünket lelógatva csuklóból váltogathatunk.

Turbóval könnyebb - 1.2 TSI 86 LE

Pár éve a mesterségesen lélegeztetett benzinmotorok új divatját a környezetvédelmi előírások szigorodása indította el. A teljesítmény megtartása mellett alacsonyabb lökettérfogatú, kisebb tömegű, kevesebb alkatrészből álló blokkok alkalmazása a fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra is jó hatással van. Elvileg. A turbó több levegőt présel az égéstérbe, így üzemanyag hozzáadása nélkül javítja a hatásfokot. A hamarabb érkező nyomaték és teljesítmény könnyebben megmozdítja az autót, egyben tempósabb haladásra buzdítja a vezetőt, aki határozottabban tapossa a pedált, mire a motor több benzint juttat a sok levegő mellé. Nagy előnye a turbós motornak, hogy akár takarékosan is használható, szükség esetén azonban egy nagyobb szívómotor teljesítményére is képes.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Sokkal jobb ez az 1.2 TSI, mint az 1,4 literes szívó benzines

A 86 lóerős 1.2 TSI 28 Nm-rel nyomatékosabb, 0,5 másodperccel hamarabb gyorsul százra, két km/órával nagyobb a végsebessége, a gyári mérések szerint 0,7 literrel kedvezőbb az átlagfogyasztása, 18 g/km-rel kisebb a szén-dioxid-kibocsátása, mint a szintén 86 lóerős 1,4 literes szívómotornak. Tesztünkből kiderült, hogy valós körülmények között is féken tartható a fogyasztása, amit többek között a belső súrlódások csökkentésével és a könnyűszerkezetes építéssel sikerült elérni. A legkisebb lökettérfogatú TSI motort világszerte egyre többen választják Volkswagen konszernes autójukhoz, június 21-én már a százezredik egységet gyártották le a cég Mlada Boleslavban felhúzott motorokat és sebességváltókat előállító üzemében.


A komor hangulatért cserébe dúskálhatunk a funkcionális megoldásokban. Hiába, a Skoda a pokolban is praktikus autó marad. Bársonyos réteggel bélelt dupla kesztyűtartó, rádió alatti üreg, váltó mögötti rekesz, parkolójegy tartó, az ajtózsebben apró tárgyakat megfogó gumiszalag, és használható méretű, széles nyílású csomagtartó várja a család kacatjait.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Egyszerű belső, valamiért felcserélt hifi/légkondicionáló kezelőegységgel

Mennyire mélyen kell a zsebünkbe nyúlni egy ilyen összeszedett kisautóért? Aki a modern turbómotorra vágyik, legalább 3,5 millió forintos kiadásra számítson. Az alapfelszereltségnél gazdagabb csomagért kétszázezer, a 19 lóerővel erősebb változatért háromszázezer forinttal kell megtoldanunk az alapárat. A komplett felszereltséget ESP-vel, sebességtartó automatikával, vagy a tesztautó nyolc hangszórós audiorendszerével egészíthetjük ki, így akár 4,5 milliót is fizethetünk a Fabiáért. Onnan pedig már csak egy lépés a közel két kategóriával nagyobb Octavia.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Furat/löket: 71/75,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 63 kW (86 LE)/4800. Nyomaték: 160 Nm/1500-3500. Sebességváltó: ötfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4111/1642/1484 mm. Tengelytáv: 2451 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1433/1426 mm. Tömeg: 1041 kg. Terhelhetőség: 530 kg. Csomagtartó térfogata: 315/1180 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,7 mp. Végsebesség: 177 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,2 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,6 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 121 g/km.