A Ford két nagy egyterűje eddig uralta a kategóriát, de már többre vágynának. Ehhez talán ennél komolyabb frissítésre lenne szükség, bár a motorkínálat terén tényleg nagyot léptek előre.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A gyár szerint szinte új modellről beszélhetünk, valójában csak egy frissítés áldozata lett a Galaxy és az S-Max
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az S-MAX és a Galaxy voltak az első modellek, amely megkapták a Ford kinetikus dizájnjának elemeit. Még ennél is fontosabb, hogy ezek modellek kezdték megváltoztatni az emberek Fordról alkotott véleményét. Az S-Max Év Autója címet is nyert 2007-ben, utána a Mondeo is nagyot javított a Ford megítélésén. Ezek a modellek állnak a Ford európai palettájának csúcsán, számukra ezért nagyon fontos, hogy mindig naprakész tudással rendelkezzenek. Éppen ezért a Ford bemutatta a Galaxy és az S-Max új verzióját, amelyet majdnem teljesen új modellként értékelnek, ám valójában ezek csak modellfrissített példányok.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A duplakuplungos váltóval a hegyi szerpentinen kicsit darabos volt a Galaxy


Ennek megfelelően először a szokásos változásokat kerestem, a kicserélt első és hátsó lámpákat és a módosított hűtőrácsot. Természetesen ezt a Ford sem hagyta ki, de ennél azért több is látható az S-Maxnál: jobban ívelt a motorházfedele, teljesen új az orrkiképzése, amit kiemel a fényes fekete, trapéz alakú hűtőmaszk is. Az első lökhárítóban a gazdagabban felszerelt modellek esetében új a LED-es helyzetjelző is (a Trend kivitelhez opció). Oldalnézetből az ablakprofil keretén végigfutó krómcsík az egyetlen plusz, amit felfedezhetünk, hátul pedig kicsit más az ajtó, amelyen helyet kapott a dombornyomott új S-Max embléma is. Kicsit mélyebben ül a lökhárító, de igazából a LED-es hátsó lámpák dobják fel a hangulatát. A Galaxy változása talán kevésbé feltűnő, hiszen ebben az orr inkább csak krómcsíkokat kapott, de hangsúlyosabb a trapéz alakú hűtőmaszk is. LED-es nappalifény ebben nincs, de a hátsó lámpák itt is diódásak lettek.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Nem sok újdonság van az utastérben, de jobbak az anyagok


Belül talán egy kicsi minőségi javulás vehető észre, még igényesebbek az anyagok, még több lehetőségből lehet kialakítani a belső színvilágát, Újdonság még a Galaxykban a fej melletti végigfutó tetőtároló rekesz és a LED-es belső világítás. A Ford FoldFlat ülésrendszere mindkét modell esetében szériafelszerelés, és prémium hangrendszer is rendelhető, bár a sima Sony hifivel sem volt sok gond.

Egy-két fontos újdonság is bemutatkozik: az új S-MAX és Galaxy már megkapta a más márkákból már ismerős holttér-figyelő rendszert, a sebességhatárolóval is ellátott tempomatot, valamint tolatókamerát is.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Praktikus a rengeteg tetőrekesz


Mindkét modell elsősorban motorkínálatában változott, elsősorban a benzines flotta lett erősebb. Bemutatkozik az új EcoBoost motorcsalád, amelyből egyelőre csak a 203 lóerős kétliteres turbós benzines erőforrást lehet kapni, de a prezentációban már feltűnt a kisebb, 1,6-os is. Ezek a motorok könnyűek, széles tartományban adnak le nagy nyomatékot, és a környezetet is kevésbé terhelik. A kétliteres dízelt is erősen átdolgozták, ennek hatására erősebb lett, összesen három teljesítményfokozatban kapható (115, 140 és 163 LE). A duplakuplungos Powershift váltót eddig nem kínálták sem az S-maxhoz, sem a Galaxyhoz, a modellfrissített változatokban viszont szériafelszerelésként jár az EcoBoost benzinmotorhoz, míg a dízelekhez opcióként rendelhető.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A hátsó üléssor már nem annyira kényelmes


Mindkét modellből egyet-egyet sikerült kipróbálni, de az EcoBoost motorról ezúttal lemaradtam - sebaj, nem is olyan soká jön a tesztautó. Szerencsére az új dízel már nem került el, egy S-Maxban az erősebb, 163 lóerős változatban próbálhattam ki. Gyakorlatilag tökéletes választás ehhez az autóhoz: agilisan mozgatja a karosszériát, és a fogyasztása is normális keretek között marad. Rugalmassága kifejezetten jó, a kellemesen kapcsolható hatfokozatú váltóval nagyon jó volt vezetni - nem meglepő, hiszen az S-Max eddig is igen sportos egyterűnek számított, kiváló vezetési élménnyel. A futóműve méltó hozzá, a kormányzása pontos. Az első ülések kényelmére már ötszáz kilométer után tudtam panaszkodni, de a hátul velünk utazóknak már sokkal hamarabb problémája volt. A tesztautó hétüléses volt, de S-Maxot mégsem ajánlanék senkinek ennyi üléssel, hátul az már túl sportos.

Forrás: Ford

Újdonság a ledes nappalifény


Ha igazi egyterűre vágyunk, akkor ott a Galaxy. Ezt hazafelé sikerült kipróbálni, 140 lóerős dízelmotorral és az új Powershift duplakuplungos váltóval. Ez az egység sajnos kapcsolási sebesség szempontjából kicsit alulmarad a Volkswagen-csoport új, modern DSG-ivel szemben, de így sem vallott szégyent - kivéve a hegyen, ahol néhányszor alaposan összezavarodott. Ettől függetlenül kényelmes választás, bár ebben a kombinációban a Galaxy meg sem tudta közelíteni az előző napi S-Max átlagfogyasztását.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A kétliteres erősebb dízel a tökéletes választás


Minden másban a két autó nagyon hasonlított egymásra, azzal a különbséggel, hogy a Galaxy persze jóval tágasabb, praktikusabb, de futóművére, az irányíthatóságára nem lehet panasz, bár néha kicsit hajósan hullámzott. Összességében az S-Max egyénisége vonzóbb számomra, de továbbra is igazán jó választás mindkét Ford. Azt azonban nem éreztem, hogy a modellfrissítéstől a két új modell közelebb került a prémiummárkákhoz, és vevőket csábíthatna el onnan.

Az új S-Max és Galaxy már kapható a hazai kereskedésekben, az árlistában már a kisebb EcoBoost motorok is szerepelnek. Az S-Max a 160 lóerős 1,6 literes turbómotorral Trend felszereltséggel 8,25 millió, míg ugyanezen erőforrással a Galaxy 9,4 milliós vételárról indul.

Cikkajánló

Fotó: Hollósy Balázs

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Forrás: [origo]

Minden útnak egy vége van -
Volkswagen Sharan-menetpróba

Földgázzal autózni -
Opel Zafira CNG teszt

Egy karcsú egyterű -
Peugeot 5008 1.6 HDi teszt