Őt nézi meg a legtöbb nő - Volvo C30 2.0D-teszt

Vágólapra másolva!
Világhír felé igyekvő magyar divattervezőket is megkérdeztünk a Volvo C30 kétliteres dízeljéről, persze nem a motorról, hanem a dizájnról. Arról a formáról, amelyet több évvel a premierje is után is annyi nő megnéz, mint más autót sosem.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A prémiummárkák kisautói közül a legolcsóbb, de így is bő hétmillióról indul a C30 a kétliteres dízellel
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Habár a Mercedes-Benz reklámozza magát a glamourral teli Szex és New York 2-vel, mégis a film egynémely jelenetét juttatta eszembe a Volvo C30-assal szerzett egyhétnyi tapasztalat. Ott forró sivatagban száguldó G osztályos Mercedesek és vakítóan fehér Maybachok szállítják a szálloda és a shopok között a hősnőket (és pár válogatott hímet), itt - ahol jóval szerényebben csillog a nap - az Andrássy út egyre szaporodó luxusboltjaiba járnak a legkisebb Volvóval a hazai viszonyok között kiemelkedően kereső, jellemzően magasan iskolázott nők és férfiak.

A forgalmazótól származó hitelesebb meghatározás szerint két jellemző társadalmi réteg vásárolja Magyarországon a C30-ast: a 30-35 év közötti kreatív munkát végző és/vagy középvezető, családdal még nem rendelkező, jellemzően fővárosi nők és férfiak, másrészt azok a szintén jómódú 40-45 év körüli nők, akiknek a családjában már van egy másik autó, és a kis Volvót városi közlekedésre használják. Nyilván vonzza őket a stílusa, kielégítő számukra a tudása, és szimpatikus az aurája.

Nem bunker, hanem yacht

Nemigen lehet vitatni, hogy kevés olyan autó van e szegmensben, amelyet ilyen mértékben a külcsínje ad el, mint a Volvo kiskocsiját. Ezért is érdekes lehet azok véleménye, akiknek a szakmája a formaalakítás és a stílusteremtés. Meg azért is, mert Tóth András, a világ számos országában egyre elismertebb Use Unused divattervező csoport egyik tagjának véleménye szerint "ez az autó lefedi a vásárlórétegünket".

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Színei mellett a markáns formai megoldásokat értékelték a legtöbbre a tervezők (balról jobbra: Godena-Juhász Attila, Füzesi Eszter, Tóth András)

Miközben a masszívsága miatt egyes újságírók leginkább a bunker kifejezést társítják a kocsi alakjához, Füzesi Esztert azonban (aki egy kis Toyotával jár) a yachtok egyes formai megoldásaira emlékeztette a markáns oldalsó kitüremkedés (nyilván megelégedéssel olvassák ezt a Volvo Ocean Race marketingesei). A másik kifejezés - igen, eljutott idáig is ez a brand - a sportosság volt, amit többször is megemlítettek a tervezők, akiknek kimondottan tetszett "az előre dőlő, ék alakú forma".

Üvegajtó autón?

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Nincs még egy ennyire bátor, és mindenkitől különbözni akaró farrész a kompaktok piacán

Igen, a C30-as Volvo egyik legszebb és legeredetibb része a csomagtér ajtaja, amely egyetlen sötét üveg. Fogásra súlyos, masszív darab, amely régi szép hagyománya a márkának. 1971-ben jött ki a formai elődnek számító, a maga idejében szintén különleges P 1800 ES, amelyet az 1800-as kupéból alakítottak ki. Ez utóbbi szüleinknek az Angyal című filmből lehet ismerős, de a mini sportkombi akkori rangját jól jelzi, hogy XVI. Károly Gusztáv svéd uralkodó is használt egyet. Miközben ez a kocsi csak meglepően rövidéletű volt, az 1986-ban érkező utód kimondottan sokáig élt. A természetesen szintén hátsó üvegajtós 480 ES-t egészen 1996-ig gyártották, amely joggal pályázott a minden idők leghegyesebb orrú Volvója címre is. Természetesen ez is sokat szerepelt a tévékben, a korszak egyik legnézettebb európai tévésorozatában, A Guldenburgok örökségében feltűnően sokat mutatkozott az egyik pozitív női szereplő a kocsival.



Zagyvaság helyett harmónia

Miközben a hármójuk közül egyetlenként jogosítvány nélküli Godena-Juhász Attila óvatosan kerülgette a karosszériát, András belül is körülnézett. A tesztautónkban itt különösen van látnivaló, kíváncsian vártam, hogy az autókban szokatlanul erős színek kavalkádjához mit szólnak a szinte kizárólag fekete-fehérbe öltöző divattervezők. Végtelenül szimpatikus számomra, ha egy autóbelső nem csak a szürke unalmas árnyalatait használja, de első ránézésre az már kicsit sok volt, hogy az ajtóbelsőn húszcentis területen belül hat különféle színnel találkozni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Itt-ott apróbb eltérések mutatkoznak az elvileg azonos színű betétek között, például a felső kárpitcsík és a kilincs körüli műanyag esetén

Pláne úgy, hogy ebben beszállítói hiba is van: a kárpit felső részének sötétbarnája a textilen nem pont ugyanolyan árnyalatú, mint az ajtónyitó karocska körüli - elvileg ugyanolyan színű - műanyag. Találni hasonló eltérést az ülések vörös áfonya bőrszíne, és a nála fakóbb árnyalatú textil között az ülésaljnál is. Ezzel együtt mondhatjuk, hogy a kategóriatársaknál még így is harmonikusabb, és egyedibb belső környezetet találni a C30-asban - ami egyébként a prémiumszegmensben minimális elvárás.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Bő három évvel a premierje után is nagyon sok embert megragad a vagány karosszériaforma

"Nekem kimondottan tetszik, hogy a műszerfal színei kontrasztot teremtenek, és a nagy, sík felületek is ízlésesek" - mondta a műszerfal sötétbarna-csontszín együttesére és minimalista vonalvezetésére Tóth András. A küszöbbe, valamint az első és hátsó lökhárítókba írt C30 feliratocskák viszont nem nagyon ragadták meg a tekintetüket.

Akár négynek is

Könnyen mindenkinek igaza lehet, amikor X azt mondja, hogy neki kényelmes az adott jármű ülése, míg Y-nak ugyanaz meg hátfájást okoz hosszabb távon, mert a két ember között ugyanúgy lehet 30 centiméter magasságbeli, mint 30 kilogrammnyi súlybeli különbség. Ezek után személyes paraméterek megadása nélkül nem biztos, hogy hiteles azt írni, hogy a C30 vezetőülése már-már tökéletes, de tény, hogy a beüléskor ez volt a legelső benyomás.

Hiába származik ugyanakkor a C30-as padlólemeze a Ford Focustól, aki kompaktként tekint a legkisebb Volvóra, azt fejcsóválásra készteti a hátsó tér. Maga a Volvo kupéként pozícionálja, közelítsünk inkább innen a kocsihoz, ezért épített hátra csak két ülést a cég, amelyekben megfelelően széles a hely. Sőt, meglepő módon nem csak két zsoké, hanem még akár 170 centis emberek is kényelmesen elüldögélhetnek a ránézésre is mutatós hátsó ülésekben. Csak beszállni nehézkes, valamint a középről kihajtható könyöklő pozícionálása sem tökéletes, ugyanis annyira lent van, hogy miközben a csuklónk hozzáér, a könyökünk a levegőben lóg.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Két középtermetű felnőtt számára kényelmesek az ülések hátul. Csak körülményes bejutni ide

Sajnos a legújabb kiegészítőkkel teli Gucci- és Louis Vuitton-logós papírtasakokból nem sokat lehet a csomagtartóba helyezni (hivatalosan 233 literes a tér), annyit semmiképpen, mint amennyivel Carrie, Samantha és barátnőik flangálnak az említett filmalkotásban. Persze az Andrássyn ez is másképpen van, a 400 ezres retikült és a közel milliós öltönyt nem kilóra veszik a magyarok. A gusztusosan csomagolt kisestélyit viszont el is lehet fektetni, ha lehajtjuk az üléstámlákat.

Imádják az angolok

A konkurenseivel összehasonlítva egyértelműen a C30-as a legolcsóbb választás, ugyanakkor nem is tartja úgy az árát, mint a német ellenfelek. A 136 lóerős dízel alapára 7,29 millió forint, de a tesztelt, felextrázott kocsi jóval nyolcmillió felett volt - nagyjából így emelkedik a konkurensek alapára közelébe. Emelkedő vételár szerint: az Audi A3 2,0 TDI Ambition DSG-t (143 LE) 8,4 milliótól, a BMW 118d-t automata váltóval (szintén 143 LE) 8,5 milliótól vihetjük haza egyéb extrák nélkül, míg a Mercedes-Benz CLC 220 CDI (150 LE) már 9,6 milliónál kezdődik hasonló váltóval. Picit vegyes ez a társaság így együtt, hiszen a C30-ast csak háromajtós kivitelben gyártják, míg az Audi-BMW páros kompaktját szinte 90 százalékban ötajtósként értékesítik, a CLC pedig hosszabb, és az már jóval drágább is.

Tavaly 32 409 darabot adott el a Volvo legkisebb autójából, amely így, értékesítési szempontból a modellpaletta kellős közepén található. (Kedves Saab, ez is mutatja, hogy mennyire hiányzik az a 92-es.) Végignéztem, mely országokban adják el a legtöbbet, és meglepő módon az Egyesült Királyság áll az első helyen. (A Volvo különböző típusaiból a legtöbbet jellemzően az Egyesült Álamokban értékesítik, és nem csak a nagyokat, hanem például a S40-esből is ott kel el a legtöbb.) Miközben a királynő alattvalói 2009-ben 7371 darab C30-ast vettek, addig az USA-ban 4263 darabot, a harmadik Németországban pedig 2678-at értékesítettek.



Szóismétlés következik: sportosság

A menettulajdonságok tesztelésére már nem vittük magunkkal a tervezőket, elsőként ugyanis a számukra részben konkurens divatházak elegáns üzletei között araszolgattunk a Belvárosban, amihez kényelmes társ volt a Powershiftnek nevezett hatfokozatú automata váltó. A duplakuplungos szerkezet kifogástalanul és finoman vált; ez itt és most nem dicséret, hanem a szegmensben elvárt viselkedés teljesítésének a rögzítése. Magyarán működik "az erős motorhoz illik az automata váltó" közhely.

Számszerűen talán nem is tud olyan sokat a C30-nak ez a változata, hiszen 136 lóerő, 320 Nm és 9,5 másodperces százas gyorsulás szerepel az adatlapon, de érzetre mintha ennél többet nyújtana. 1700-as fordulatszámtól boldogan lohol a Volvo, menet közben mutatott viselkedése joggal követeli ki, hogy komolyabban nézzünk rá, mint a jómódúak egyszerű bevásárló kocsijára. Lehet, hogy nem is a divatházak előtt kellett volna fotózni, hanem kanyarokban?

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Valahol meg kell fogni
a pénzt - C30 1.6D DRIVe

Egy sportos svéd -
S60 2.0T-teszt

Álljon szembe a figyelmetlen
volvóssal! - gyalogosfelismerő
rendszer-teszt



Megint elő kell venni a sportos kifejezést, ahhoz, hogy a tesztautót jellemezzük. Igen, egy Volvóra mondom, hogy sportos, ahogyan Gulyás kolléga is tette az S60-as esetében. Nem nyers, inkább könnyed, de ha úgy tartja kedvünk, akkor meglepően gyors. Nagysebességű kanyarokba feszítve a kocsit enyhén tolja az orrát, de akkor is egyértelműen élvezet a jó fogású, ám kissé nagyméretű kormányt tekergetni. Autópályán is megnyugtatóan magabiztos utastárs, a lábunktól függően 6 és 7 liter között lehet vele közlekedni, míg városban kimondottan lendületes gyorsítások és dugós araszolgatások közepette a maximum 8,5 liter gázolaj volt.

De szép kocsi! Új?

Nem. Ez egy hároméves karosszéria, amely közepes méretű ráncfelvarrást kapott, de azt is már vagy fél éve. Nem lehet senkinek új, és mégis annyian megnézték a barnás-narancsos alapszíntől eltérő műanyagokkal feldíszített kocsit, mint - nem túlzás - szinte egyetlen más tesztautót sem. Ami azért elég érdekes tapasztalat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Némi csibészséget adtak a C30-nak a ráncfelvarráskor felvett apróbb változtatások

Aki testközelből vizslatta, az sem azt kérdezte, hogy milyen hangolású a futómű, még az sem érdekelte az embereket, mennyit fogyaszt, azt a kérdést viszont páran feltették, hogy: "De szép kocsi! Új?" Nem vitás, hogy egyedi, különleges a formája, de olyan aurája is van, ami nagyon ritka. Kivétel nélkül minden nőnek elnyerte a tetszését, akit kérdeztem, de a férfiak is vagánynak, karakteresnek mondták, egyáltalán nem gondolták azt, hogy csajos autó lenne. A tesztautó még a divattervezőket is elvarázsolta, a talpig feketébe öltözött Tóth András is szívesen járna a mindennapokban a cifra járművel, legalábbis erre lehet következtetni abból a némi irigységgel kimondott kérdésből, hogy "akkor te most egy egész hétig használod ezt az autót?"

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1997 cm3. Furat/löket: 85/88 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 100 kW (136 LE)/4000. Nyomaték: 320 Nm. Sebességváltó: hatfokozatú automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4252/1782/1447 mm. Tengelytáv: 2640 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1535/1531 mm. Tömeg: 1275-1471 kg. Terhelhetőség: 425 kg. Csomagtartó térfogata: 233 l. Üzemanyagtartály térfogata: 60 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás 0-100 km/órára: 9,5 s. Végsebesség: 205 km/h. Gyári átlagfogyasztás: 5,9 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 156 g/km