Rali-vb: Loeb nyolcadik németországi győzelmére tör

2010.08.18. 21:27

Ismét aszfalton a rali-vb mezőnye, Németországban folytatódik a sorozat. Itt eddig még mindig Loeb győzött, és idén is ő a favorit. A fordosok azonban nem adták fel, és a világbajnok saját csapattársai is nagyon elszántak.

Forrás: AFP
Loeb első németországi győzelmét még 2002-ben aratta, a Xsara WRC-vel. Azóta mindig ő nyerte a versenyt


Viszonylag furcsa, hogy egy francia pilóta a német futamot tekintse hazai versenyének, de a rali-vb-n ez is megtörténhet. Ennek egyik oka a pályák viszonylagos közelsége Loeb szülővárosához, a másik pedig az az egyedülálló sorozat, melyet magáénak tudhat a Citroën első számú versenyzője: mióta megrendezik a ralit, mindig ő nyert. 2002 óta ez hét elsőséget jelent, és csak azért nem nyolcat, mert 2009-ben kimaradt a naptárból a német futam. (A francia szövetség idén tesz róla, hogy Loebnek legyen igazán hazai versenye: Korzikáról Elzászba költöztették a viadalt, az október eleji rali központja néhány kilométerre lesz a világbajnok szülővárosától, az egyik pálya pedig még annyira sem.)

Pedig nagyon érdekes a Trierből induló futam, mindhárom nap más és más, egymástól nagyon eltérő körülmények között kell helytállniuk a csapatoknak. A hagyományokhoz híven a szőlőhegyek szűk és meredek szerpentinjei mellett a harckocsi gyakorlópályák betonos részein is mennek majd az autók. Szombaton vár a legkeményebb nap a mezőnyre: kétszer kell teljesíteni a talán fordításra sem szoruló "Arena Panzerplatte" nevű pályát, amely 48 kilométerével az egész idény leghosszabbja. Vasárnap pedig a belvárosi szuperspeciállal zárul a viadal, amikor is kiderül majd, hogy ki nyeri az idei ralit.

Az előzmények tekintetében nem csoda, hogy a fogadóirodáknál csak a technikai sportok esetében szokatlanul kis szorzóval lehet Loebre fogadni. A francia 2005 óta nem veszített aszfalton, a Ford az utóbbi időben nem tudott komoly ellenállást tanúsítani a kemény borításon, saját csapattársai pedig tudják jól, hogy az ő idejük majd akkor jön el, ha Loeb már bebiztosította újabb vb-címét. A legnagyobb veszély talán az, hogy elromlik a C4 WRC, de mivel az utóbbi esztendőkben ez is ritkán fordult elő, minden a nyolcadik németországi elsőség mellett szól.

Persze ahogy mindig, ezúttal is többen fenik a fogukat a világbajnok skalpjára. A reaktivált csapattárs, Sordo (újabban murván Ogier vezeti a második számú gyári autót) nagyon gyors aszfalton, kérdés hogy hogyan muzsikál majd mellette új navigátora, Diego Vallejo, aki a sokat látott Marc Martit váltotta az elmúlt napokban.

Talán indokolatlannak tűnő optimizmussal készül a Ford csapat a hétvégére. Legutóbb, Finnországban nekik állt a zászló, s bár Hirvonen óriásit esett, Latvala behúzta a győzelmet. Aszfalton viszont sem ők, sem a Focus WRC nem az igazi, hiába a rengeteg teszt és gyakorlás, a finn pilóták ezen az egy talajtípuson nem tudják felvenni a déliek tempóját. Malcolm Wilson csapatfőnök ennek ellenére győzelemre készül, pedig nyilván ő sem felejtette még el a bulgáriai fiaskót, ahol a Citroënek nagyon elverték őket. A német pályák nincsenek olyan magasan - Bulgáriában ez volt a gond, 2000 méteren elgyengültek a Focus WRC motorjai -, és új motor- illetve futómű-beállításokat is találtak - ezzel kell beérniük, a fejlesztési tilalom miatt a mechanikai előrelépés lehetetlen.

Forrás: Stobart
Duval lehet a Ford leggyorsabb pilótája. Egy jó szereplés segíthetne neki a 2011-es célja elérésében, mely szerint ismét teljes szezont futna a vb-n


Normális esetben a Stobart-Ford pilótái nem tartoznak az aszfaltversenyek esélyesei közé. Az ifjabbik Wilsonra ez ezúttal is igaz, viszont Duval vezeti a másik autót, ő pedig akár a dobogóra is felférhet. A belga még anno Loeb csapattársaként többször is volt második Németországban, a legutóbbi futamon 2008-ban pedig egy privát Focust hozott be harmadiknak, legyőzve a gyáriakat. Vele is meg kell küzdenie a Citroën Junior Team párosainak, Ogier és Räikkönen is jó aszfalton. A francia immár a nagyok közé tartozik, akár a győzelemért is csatázhat, míg a finn célja továbbra is a tapasztalatszerzés, remélhetőleg nem akad fel autója egy szőlőtőkén, vagy egy tankcsapdán.

A már-már örökös titkos favorit ezúttal is Petter Solberg, akinek mindig csak egy kicsi hiányzik a hőn áhított sikerhez. Nem valószínű, hogy Németországban teljesíti idei tervét, mely szerint legalább egy futamot nyer még idén, de ahogy Finnországban is vezette egy ideig a versenyt, és előtte Bulgáriában is remek időket produkált, akár ez is összejöhet, főleg ha esik az eső - a norvégnak ilyenkor fekszik igazán az aszfalt.

A futamon számos privát WRC is indul, a félig-meddig gyárinak tekinthető Al Quassimi és a kezdeti kudarcok után újra próbálkozó Ken Block mellett. Hollandiát komplett különítmény képviseli, kilenc párosuk is top-autóval nevezett, nekik köszönhetően lesz a mezőnyben Mitsubishi, Subaru és Skoda WRC is.

Idén először egyszerre állnak rajthoz az SWRC, a PWRC és a JWRC versenyzői. Az S2000-es autók népes táborát gyarapítja ezúttal Henning Solberg és Östberg is egy-egy Fiestával, megpróbálják felvenni a versenyt a Fabiákkal, míg PWRC-ben az immár évtizedes múltra visszatekintő Mitsubishi-Subaru vetélkedő várható. A "kicsiknél" talán a Suzuki Swift S1600-zal rajthoz álló hazai Burkart a legnagyobb esélyes, de az ő dolgát is legalább féltucatnyian próbálják megnehezíteni.

Forrás: AFP
Hat esztendő után váltott navigátort Sordo, mivel idén nem mentek úgy a dolgok ahogy szerette volna. Vallejoval megfordulhat a szerencséje


Ismét lesznek magyarok a mezőnyben, két páros is képviseli hazánkat. Ifj. Érdi Tibor Svédország után próbálkozik újra vb-futamon, Táborszki Attilával az oldalán. Autójuk ugyanaz az N-es Lancer Evo IX, céljuk pedig a tisztes helytállás, illetve a tapasztalatszerzés. Az N3-as kategóriát gyarapítja a Fischer Dániel/Földesi Csaba duó egy Honda Civic Type-R-rel. A fiatal pilóta már negyedik világbajnoki ralijára készül, sokat segíthet neki a rutinos és dörzsölt navigátor, aki ezúttal debütál a sorozatban.

A három nap során összesen 19 gyorsaságit kell teljesíteni, péntek délelőtt indul a futam, és vasárnap kora délután ér véget a száguldás.

A világbajnokság állása:

1.

Loeb/Elena

Citroën C4 WRC

166

2.

Ogier/Ingrassia

Citroën C4 WRC

118

3.

Latvala/Anttila

Ford Focus RS WRC

105

4.

P. Solberg/Patterson

Citroën C4 WRC

90

5.

Hirvonen/Lehtinen

Ford Focus RS WRC

86

6.

Sordo/Marti

Citroën C4 WRC

77

7.

Wilson/Martin

Ford Focus RS WRC

48

8.

Villagra/Perez-Companc

Ford Focus RS WRC

26

9.

H. Solberg/Mills

Ford Focus RS WRC

25

10.

Östberg/Andersson

Subaru Impreza WRC

16



A világbajnokság állása, gyártók:

1.

Citroën Total World Rally Team

265

2.

BP Ford Abu Dhabi World Rally Team

210

3.

Citroën Junior Team

145

4.

Stobart M-Sport Ford Rally Team

108

5.

Munchi's Ford Rally Team

40



A világbajnokság állása, SWRC:

1.

Pons/Haro

Ford Fiesta S2000

86

2.

Andersson/Fredriksson

Skoda Fabia S2000

68

3.

Prokop/Tomanek

Ford Fiesta S2000

60



A világbajnokság állása, PWRC:

1.

Araujó/Miguel

Mitsubishi Lancer Evo IX

58

2.

Flodin/Bergsten

Subaru Impreza STi

50

3.

Paddon/Kennard

Mitsubishi Lancer Evo X

40




A világbajnokság állása, JWRC:

1.

Abbring/Mombaerts

Renault Clio R3

46

2.

Burkart/Kachel

Suzuki Swift S1600

40

3.

Kruuda/Jarveoja

Suzuki Swift S1600

36