Felesleges lenne kevésbé finom részleteiért megszólni az i30-ast, mert ezért az árért ilyen jó autót nem lehet kapni. Kivéve egyet, az meg a közeli rokona, a Kia Cee'd.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az autópályán mindenkit sikerült átverni a csíkokkal - hot hatchnek hitték a lendületből közeledő i30-ast
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Három éve van már piacon, ezért kapott egy szinte láthatatlan frissítést, de a belső értékei nem változtak a Golf-vetélytárs Hyundainak. Legnagyobb ellenfele még most is a vele műszakilag szinte teljesen megegyező Kia Cee'd, testvérmodellje tavaly tigrisvicsorra cserélte Corolla-, vagy ha úgy tetszik, régi Lexus IS-arcát, így az előre megtervezett modellciklusnak megfelelően az i30 is megérett egy kis frissítésre. Talán nem szégyen, de csak alapos tanulmányozás után tudtam különbségeket találni a régebbi és a frissített között. Van ennek jó oldala is: a felnagyított fotók nézegetése után i30-tudor lettem.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A hátulja nem változott a modellfrissítéskor

Az újon a hűtőrács krómhatású része fölött is van egy műanyag rész, míg a réginél a rendszámtábla-tartót körülölelő légrés egy rövidebb oldalán álló trapéz volt, addig az újabbon már a hosszabb oldalán áll (mint a 2007 utáni, frissített Focuson) és felfelé ível, amitől harmonikusabb és egyszerre kicsivel sportosabb is lett. Megváltoztak a ködlámpák, és a körülöttük levő műanyag idomok formája sem a régi, sarkosabbak és nagyobbak lettek, és hogy ehhez passzoljon, új a lökhárító aljának a vonala is. Oldalról a küszöbtoldat, hátulról az átrajzolt lökhárító árulja el, már a frissített i30-cal van dolgunk.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Kellemes az úttartása a 185/65 R 15 méretű gumikkal is, de kanyarban még mindig a Cee'd a jobb

Mint ahogy 2007-ben, úgy ma sem elsősorban a külsejével fog hódítani a kompakt Hyundai, formája még a Cee'dénél is visszafogottabb, nagyítóval sem lehet rajta kirívó részleteket találni. Semmi olyan formai megoldás nincs rajta, amivel maradandót alkottak volna a tervezői, persze nem is ez volt a cél. Ha ez nekünk sem szempont, akkor értékelni tudjuk az i30-ast, sőt egészen megszerethetjük, de ne menjünk elébe a dolgoknak.


Egy hajóban a Hyundaijal

 

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=9RxJeYL5r0BQnUhy

 

A IV. Uniqua Balaton Ragatta balatonaliagai média futamát a Hyundai Sailing Team nyerte, Király Zsolt kapitány kormányozta a Sponsor Wantedet, a versenyen autós újságírók is mancsaftoltak a csapatnak.



Fotó: Pályi Zsófia [origo]
2008 óta az i30 is ötcsillagos Euro NCAP törésteszttel dicsekedehet, akár a Cee'd

Az autó nálunk még mindig státusszimbólum, épp ezért vesznek sok, középkategóriásnál kisebb szedánt, mint amilyen a Renault Thalia vagy a Nissan Tiida. Ugyanakkor eszméletlenül sznobok tudunk lenni, a dél-koreai autókat megmosolyogjuk, bezzeg az ötös Golf, az 1,6-os, 102 lóerős ősmotorral... Az i30 ideális választás akkor, ha sikerül ezeken a rossz szokásokon felülemelkedni. Szükségünk van egy modern, kompakt autóra, amelynek jó az úttartása, de kibírja a magyar utakat? Igen, dízel kell, klímás, és a lehető legolcsóbban.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Alapáron műanyag a kormány és izzasztó a kárpit - mindkettőt meg lehet szokni

A konkrét kocsit eredetileg nem tesztautónak szánták, hanem bemutatókra vitték el, ezért az importőr fehér, hosszanti Mustang-stílusú csíkozással díszítette fel, és kétszínű könnyűfém felnikre cserélte a Life felszereltséghez járó műanyag dísztárcsás acélkerekeket. A csík még rendben van, de a gyári könnyűfém felnik szerintem sokkal szebbek lettek volna ennél a kétszínű szettnél, bár ízlésről kár vitatkozni. A pr-es kollegina szabadkozott, hogy ez csak egy alapfelszereltségű darab, hagyományos kulccsal, fényezetlen, manuális állítású, nem fűtött tükrökkel, de annál jobb; a hatszázezer forintos kedvezménnyel épp egy ezressel a négymilliós lélektani határ alatt el lehet hozni. Ismétlem: olcsó és klímás dízel kell.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Van elég válltér, és a térdeknek is hagy helyet a középkonzol - jól összerakott a beltér, menet közben semmi nesz nincsen

Kívülről első ránézésre ezen kívül más nem is tűnik fel rajta, az új részleteket is csak később, a katalógusfotók nézegetése után vettem észre, épp ezért inkább a belsőre koncentráltam. Átlagos testalkatommal és 180 centiméteres magasságommal kellemes helyet találtam az alapáron magasságban állítható vezetőülésben. Alapkivitelhez mérten elfogadható, hogy nem bőrborítású a kormány, de a Hyundaié túl kemény és érdes, smirgliszerű műanyagból van, ez a sebességváltó gombján nem annyira zavaró, de a volánon tényleg rossz - ennél ezért láttunk már sokkal szebbeket, mint például a Focus, a Fluence és az Octavia műanyagkormányát. Zavaró még az izzasztó üléskárpit, még az amúgy jól kezelhető klíma bekapcsolásával is nehéz nyári melegben ellensúlyozni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Egyszerű és épp ezért jól használható

Induláskor hangos a 90 lóerős CRDi, bemelegedve csöndesedik, de mindig megmarad a régi olasz dízelekre emlékeztető csúnya hangja. Úgy morog, mint egy Fiat Croma, de ez az egyetlen felróható hibája a nagyon jó karakterisztikájú motornak, a többi közös nyomócsöves 1,6-os dízelhez képest szépen veszi fel a fordulatot, lehet kicsit pörgetni is, a hatfokozatú váltóval kifejezetten jó párost alkotnak. Egy dízel-Cee'd-tulajdonos barátom irigykedve nézegette a váltókulisszát, jobbnak érezte az új szerkezetet a korábbi ötfokozatúnál. Autópályán, országúton és városban is használva 6,2 literes átlagot sikerült kihozni belőle, ami nem rossz annak fényében, hogy nem figyeltük különösebben az optimális sebességfokozatot jelző nyilakat.



Menetkész össztömege majdnem 1400 kilogramm, ami a 90 lóerővel és a 240 newtonméterrel együtt nem tűnik túl meggyőzőnek, mint ahogy a 172 kilométer/órában megadott végsebesség és a 14 másodperces százra gyorsulás sem vérpezsdítő adat, de érzésre sokkal dinamikusabbnak tűnik az autó. Kezelhetősége mintaszerű, puhább a Focusnál és a Golfnál, kormányzása pontos, mégis kis erő kell csak hozzá. Egy könnyen vezethető, kellemes autó, amely a 15 colos kerékmérettel még a budapesti utakon is kényelmes.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Hangos, de jól húz a 90 lóerős 1.6 CRDI LP

Kategóriatársaihoz képest jó vétel az i30. Az etalon Focusból már nem forgalmazzák Ambiente kivitelben a 90 lóerős 1,6-os dízelt, ezért a jobban felszerelt, de még mindig nem fejlégzsákos Fresh-t kell megvennünk, ötfokozatú váltóval, 5,2 millió forintért. Octaviából csak erősebb dízel van, a Classic felszerltségű, 105 lóerős 1.6 CR TDI DPF ára 5,1 millió szintén ötös váltóval. Ennyiért Renault Fluence-ból a leggazdagabb felszereltségű, 105 lóerős 1.5 dCi Privilége-t is elhozhatjuk (a bevezető kedvezménnyel csak 4,6 millióba kerül), a legolcsóbb 1.5 dCi Confort 3,89 millió, igaz abban csak 85 lóerős a motor és ötfokozatú a váltó. Ebbe a mezőnybe lőtték be az i30 árát, és ha végignézzük a listát, az látszik, hogy remek ajánlat, hiszen az olcsóbb Fluence-hoz képest sokkal összeszedettebb autó, jobb érzés vezetni. Egyetlen hibát ejtettek csak: nem csöngettek be a szomszédhoz, mert a Cee'd 1.6 CRDi LX-et is ugyanilyen felszereltséggel adják, szintén 3,99 millióért, csak ott a gyengébb 1,6-os motor 90 helyett 115 lóerős kivitelű, 16 kilométer/órával nagyobb a végsebessége, és a 2,5 másodperccel rövidebb a 100-ra gyorsulás ideje.

Műszaki adatok - Hyundai i30 1.6 CRDI LP
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1582cm3. Furat/löket: 77,2/84,5 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 66kW (90 LE)/4000. Nyomaték: 240 Nm/1900-2400. Sebességváltó: hatfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4280/1775/1480 mm. Tengelytáv: 2650 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1546/1544 mm. Tömeg: 1395 kg. Terhelhetőség: 425 kg. Csomagtartó térfogata: 340 l. Üzemanyagtartály térfogata: 53 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 14 mp. Végsebesség: 172 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 119 g/km.