Kettős bajnokavatás a lengyel ralikrossz Eb-n

A 2010-es ralikrossz Európa-bajnokság három géposztálya közül kettőben ismertté vált az új Európa-bajnok kiléte a sorozat utolsó előtti, kilencedik állomásán, a lengyelországi Slomczynban. A divízió 1-ben Sverre Isachsen megvédte címét, míg a divízió 1/A-ban Timur Timerzsanov a sportág történetének első orosz Európa-bajnoka lett. A divízió 2-ben a jövő hétvégén, Csehországban dől majd el a bajnoki cím sorsa.

Forrás: Johnny Loix
Timerzsanov, a sportág történetének első orosz Európa-bajnoka

Divízió 1.

Sverre Isachsen legutóbbi, német Eb-n aratott győzelmével nyilvánvalóvá vált, hogy a norvég klasszisnak az idei Európa-bajnoki sorozatból hátralevő két futamon már egy dobogós hely megszerzése is elegendő ahhoz, hogy megvédje kontinensbajnoki elsőségét. Ha ezt az egy dobogós helyezést már a lengyel Eb-futamon eléri, már a bajnokság zárófutama előtt sorozatban a második Európa-bajnoki címét ünnepelheti.

Ezzel a tudattal vághatott hát neki Isachsen a hétvégi, Slomczynban rendezett Eb-futamnak, miközben két fő riválisát, Kenneth Hansent és Michael Jernberget az a plusz teher is nyomaszthatta, hogy amennyiben nem egyikük nyeri meg az aktuális versenyt, Isachsennek már egy A döntős helyezés is biztos Eb-elsőséget jelentene.

Isachsen azonban hamarjában nyilvánvalóan tette riválisai számára, hogy a slomczyni Eb-n sem az A döntős helyezésre vagy a dobogós szereplésre, hanem csakis a győzelemre hajt majd, és címvédőhöz méltóan kezdett a verseny szombati nyitónapján, amikor megnyerte az időmérő edzést és az első előfutam-sorozatot is.

Forrás: Johnny Loix
Isachsen úton zsinórban második Eb-címe felé
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mivel pedig vasárnap délelőtt pontosan ott folytatta, ahol szombat délután abbahagyta, és a második előfutam-sorozatban is a leggyorsabb időt repesztette, máris biztosította helyét az A döntő pole pozíciójában, ezzel hatalmas lépést téve Európa-bajnoki címvédése felé.

A már Isachsen nélkül megrendezett harmadik előfutam-sorozatban a fiatal brit Liam Doran bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel megkaparintva az A döntő elsősoros rajthelyét csapattársa, a tizennégyszeres Európa-bajnok Kenneth Hansen elől, aki így a harmadik rajtkockából várhatta az A döntő rajtját. Rajtuk kívül még Andreas Eriksson, Jernberg és a B döntőt megnyerő Frode Holte jutott be az A jelű fináléba.

Holte ugyan a legutolsó rajthelyről kezdte meg az A döntőt, a többiek annyira egymással voltak elfoglalva az elején, hogy a második kanyarba már ő fordult be elsőként, és egészen az utolsó előtti körig meg is tartotta vezető helyét. Ekkor azonban őt is utolérte a végzet, akit ebben a futamban Liam Dorannak hívtak, és egy apró bodicsekkel megelőzte őt. Doran lila ködben versenyezte végig a finálét, és előbb Isachsent, majd Erikssont is elintézte egy-egy határozott, ám a sportszerűség határain belül mozgó manőverrel, mielőtt Holtét megelőzve megnyerte a slomczyni viadalt.

Forrás: Johnny Loix
Isachsen, a divízió 1. régi-új kontinensbajnoka

Sokáig úgy tűnt, Doran kikaparhatja a gesztenyét csapattársának, Hansennek, aki így életben tarthatja Európa-bajnoki esélyeit (Isachsen fél kör hátrányban az utolsó helyen folytatta a versenyt Doran manővere után), ám mivel a svédnek ehhez nyernie kellett volna, így a végén kiderült, hogy a brit csupán saját győzelméért kapart ilyen derekasan, hiszen szó nem volt arról, hogy a végén elengedte volna Hansent.

A slomczyni futamot tehát sem Hansen, sem Jernberg nem tudta megnyerni, ami automatikusan azt jelentette, hogy Isachsen már azzal is biztos Európa-bajnok, hogy kvalifikálta magát az A döntőbe. A csúcskategória slomczyni győztesét tehát Liam Dorannak, az év végi elsőt viszont Sverre Isachsennek hívják, aki zsinórban a második évben ünnepelhet bajnoki címet. Isachsen egyébként az ötödik helyen fejezte be a mostani futamot Doran, Holte, Hansen és Jernberg mögött. Alighanem pályafutása eddigi legszebb ötödik helye ez. 

Divízió 1/A

Ahogy haladtunk versenyről versenyre a 2010-es Európa-bajnoki sorozat vége felé, úgy vált egyre biztosabbá, hogy idén megszületik a ralikrossz Eb-k történetének első orosz kontinenselsősége. Két futammal a sorozat vége előtt ugyanis már csak két versenyzőnek, nevezetes az egyaránt orosz Timur Timerzsanovnak és Ildar Rakmatulinnak volt reális esélye az idei Európa-bajnoki cím megszerzésére a divízió 1/A mezőnyében.

Közülük is Timerzsanov várta jóval kedvezőbb helyzetből a bajnokság véghajráját, ő ugyanis már Slomczynban bajnoki címet ünnepelhetett abban az esetben, ha nagy riválisa, Rakmatulin előtt fejezi be a versenyt. Ilyen szempontból egy győzelem lett volna számára a legpraktikusabb megoldás, és mint a lengyel futam előtt érdeklődésünkre elárulta, ő pontosan ezt a célt tűzte ki maga elé a hétvégi versennyel kapcsolatban.

Forrás: Johnny Loix
Div.1. A döntő, Holte (jobbra) magányosan a külső íven

Ezt a célját Timerzsanov már a szombati nyitónapon tudatosította riválisaiban azzal, hogy megnyerte az első előfutam-sorozatot, miközben legnagyobb vetélytársa, Rakmatulin oktalan kakaskodásba bonyolódott a dán Ulrik Linnemann-nal, ami miatt értékelhető eredmény nélkül zárta a verseny első napját. 

Linnemann a vasárnapi délelőtti második előfutam-sorozatban is főszerephez jutott, ezúttal ugyanis a másik orosz Eb-cím várományossal, Timur Timerzsanovval vívott látványos csatát, melynek során pár méterrel a leintés előtt megelőzte, ezzel a pole pozíció eldöntésének kérdését az utolsó előfutamokra halasztva. Timerzsanovot azonban ezen a hétvégén senki és semmi nem tudta kizökkenteni lelki egyensúlyából, és - az első után a harmadik előfutam-sorozatot is megnyerve - imponáló teljesítménnyel szerezte meg magának az A döntő pole pozícióját.

Mindeközben Rakmatulin bárhogy is erőlködött, hogy jóvátegye szombati oktondiságát, csupán a B döntő harmadik rajtkockájába kvalifikálta magát, ahonnan muszáj lett volna feljutnia az A döntőbe ahhoz, hogy életben tartsa Európa-bajnoki esélyeit. Ebben azonban hatalmas csatában megakadályozta őt az az Andreas Bakkerud, aki gyakorlatilag épp ezen a hétvégén teljesítette első versenyét Timerzsanov csapattársaként, hiszen a finn Set Promotion csapat másodikszámú Clióját bérelte ki erre a versenyre. Ki tudja, utólag lehet, hogy elengedik neki a bérleti díjat azok után, hogy épp ő biztosította be végképp Timerzsanov év végi elsőségét, azzal, hogy Rakmatulin elől elorozta a B döntő első helyét.

Forrás: Johnny Loix
Timerzsanov és Linnemann csatája a második előfutamban

Nem mintha Timerzsanovnak ezen a hétvégén és ebben az évben szüksége lett volna bármiféle külső segítségre, hiszen Slomczynban is a pole pozícióba kvalifikálta magát, és bár az A döntőt már Európa-bajnokként kezdhette meg, azért biztos ami biztos megnyerte azt is, így győzelemmel ünnepelte pályafutása első Európa-bajnoki címét, ami egyben a sportág történetének első orosz kontinenselsőségét is jelenti.

Timerzsanov mögött a B döntőből feljutó Bakkerud végzett a második helyen a végső fináléban, mintegy végképp teljessé téve ezzel a korábbi háromszoros Európa-bajnok Jussi Pinomäki által vezérelt Set Promotion csapat örömünnepét. A dobogó harmadik fokára a nem kevésbé boldog Linnemann állhatott fel Slomczynban.

Divízió 2.

Ahogy a másik két kategóriában, úgy a hátsókerék-meghajtású autók divíziójában is ott lógott a levegőben a slomczyni bajnokavatás. A hétvége előtt ugyanis tudvalevő volt, hogy amennyiben a címvédő norvég Knut Ove Borseth nyeri a versenyt, akkor 2009 után 2010-ben is Lengyelországban ünnepelheti újabb Európa-bajnoki elsőségét.

Szombaton mindenesetre jelentősen rontott saját győzelmi esélyein Borseth, amikor az első előfutamban csúnyán megforgott, és az ebből fakadó időveszteség miatt csupán a hatodik legjobb idővel zárta a sorozatot. A nyitónapot némi meglepetésre a cseh Roman Castoral zárta az élen a kategóriában.

Vasárnap a fiatal norvég Lars Oivind Enerberg valósággal tarolt az előfutamokban, és két első helyének köszönhetően az A döntő pole pozíciójába repítette magát. Rajta kívül még Ole Kristian Nottveit, Derek Tohill, Borseth, Castoral és a B döntőből feljutó Ole Habjorg várhatta az A döntő startjelét.

Forrás: Johnny Loix
Fodor az első előfutamban balszerencsés volt, de így is bejutott a C döntőbe

Az A döntő Enerberg rajt-cél győzelmét hozta, aki derekasan állta az őt kitartóan üldöző Tohill rohamait, és megszerezte idei harmadik Eb-futamgyőzelmét. Nála is boldogabb volt talán a leintést követően Tohill, aki mostani második helyével abszolút nyílttá tette a bajnoki csatát a csehországi záró futam előtt, részben annak is köszönhetően, hogy két fő riválisa, Borseth és Nottveit a rajtot követően összeakadtak. Habjorg lett a harmadik.

A verseny egyedüli magyar indulója, Fodor György egész hétvégén jó formában versenyzett, és minden nehézség ellenére harmadik idei Eb-futamán is bejutott a C döntőbe, és a négy Eb-pontot érő 13. helyen zárta a lengyel Eb-futamot. 

A 2010-es Európa-bajnokság utolsó futamát jövő héten rendezik a csehországi Sosnován.


A 2010-es lengyel ralikrossz Eb végeredménye:

Divízió 1.:

1. Liam Doran (angol) Citroën C4
2. Frode Holte (norvég) Volvo C30
3. Kenneth Hansen (svéd) Citroën C4
4. Michael Jernberg (svéd) Skoda Fabia
5. Sverre Isachsen (norvég) Ford Focus
6. Andreas Eriksson (svéd) Ford Fiesta

Divízió 1/A:
1. Timur Timerzsanov (orosz) Renault Clio
2. Andreas Bakkerud (norvég) Peugeot 206
3. Ulrik Linnemann (dán) Peugeot 206
4. Zdenek Cermak (cseh) Skoda Fabia
5. David Johansson (svéd) Peugeot 206
6. Johan Larsson (svéd) Citroën C2
7. Ildar Rakmatulin (orosz) Renault Clio

Divízió 2.:
1. Lars Oivind Enerberg (norvég) Ford Fiesta
2. Derek Tohill (ír) Ford Fiesta
3. Ole Habjorg (norvég) BMW 120i
4. Roman Castoral (cseh) Opel Astra
5. Knut Ove Borseth (norvég) Ford Fiesta
6. Ole Kristian Nottveit (norvég) Citroën Xsara
...
13. Fodor György (magyar) Peugeot 206


Az Európa-bajnokság állása tízből kilenc futam után:

Divízió 1.:

1. Sverre Isachsen (norvég) Ford Focus 133 pont
2. Liam Doran (angol) Citroën C4 121 pont
3. Kenneth Hansen (svéd) Citroën C4 119 pont

Divízió 1/A:
1. Timur Timerzsanov (orosz) Renault Clio 138 pont
2. Ildar Rakmatulin (orosz) Renault Clio 117 pont
3. Zdenek Cermak (cseh) Skoda Fabia 107 pont

Divízió 2.:
1. Derek Tohill (ír) Ford Fiesta 134 pont
2. Knut Ove Borseth (norvég) Ford Fiesta 132 pont
3. Ole Kristian Nottveit (norvég) Citroën Xsara 123 pont