A Szegeden szombaton rendezett első Trolibusz Napon bemutatták a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) saját fejlesztésű és gyártású csuklós, alacsonypadlós SZKT-ARC típusú trolibuszát.

A Magyarországon forgalomban lévő trolibuszok közül leghosszabb és legnagyobb befogadóképességű jármű prototípusának elkészítése 170 millió forintba került - mondta Török Mónika, az önkormányzati tulajdonú cég kommunikációs vezetője -, ám az új trolibuszt flottakedvezménnyel is csak lényegesen drágábban, 180-200 millió forintos indulóáron lehetne vásárolni.

Az SZKT 2004-ben kezdett trolibuszgyártásba, a cég ekkor vásárolt tizenöt használt autóbuszt, amelyeket átalakít, ezek többsége már a város utcáin fut - közölte a szakember. Az SZKT-ARC típusú járművet a társaság a magyar Auto Rad Controle Kft.-vel közösen gyártotta. A trolit az autómentes napon egy budapesti járműipari szakkiállításon is bemutatják, majd tesztüzemben a fővárosi utasok is kipróbálhatják.

Az új trolibusz hossza 18,75 méter, negyven ülő- és nyolcvannyolc állóhely található rajta. A háromtengelyes járművet 240 kilowatt teljesítményű, háromfázisú aszinkron Skoda motor hajtja meg, végsebessége 65 kilométer/óra.

Hajtásrendszere hasznosítja a fékezés során keletkező energiát. Az alacsonypadlós troli járószintjének magassága 340 milliméter, ezt a sofőr szükség esetén további 70 milliméterrel tudja csökkenteni. Az utasok kényelmét hővédő üvegezés és kétzónás klímaberendezés szolgálja.

Fotó: Kelemen Zoltán Gergely/MTI

Az I. Trolibusz Napot az SZKT az uniós támogatással indult Trolley - Promote Clean Public Transport program keretében rendezte meg. A cég a projekt részeként - amelyre 426 ezer eurós támogatást nyert - akadálymentes megállókat épít, és korszerűsíti a szegedi trolibuszhálózat egyes csomópontjait.