Sordo nagy esélye Spanyolországban

2010.10.20. 21:50

Kivételesen nem Loeb, hanem Sordo a favorit a rali-világbajnokság utolsó előtti, katalóniai futamán. A Turán/Zsíros kettős egy gyári Focus WRC-vel áll rajthoz.

Forrás: AFP
Most vagy soha: hazai pályán szerezheti meg első futamgyőzelmét az örök második, Daniel Sordo

A Spanyol-rali hosszú esztendők óta a versenynaptár egyik klasszikus aszfaltos futama, idénre azonban húztak a szervezők egy merészet. Az első versenynapot murván rendezik, majd a péntek esti szervizben a csapatok átépítik a kocsikat aszfaltra, és szombat-vasárnap a megszokott kemény talajon folyik majd a versengés. Erre a vb-n nagyon régen, 1996-ban a San Remo-ralin volt utoljára példa, a mostani mezőny nagy részének akkor talán még jogosítványa sem volt.

Az első napi murvás (jobban mondva vegyes talajú, hiszen a pályákon a laza és köves részek mellett helyenként aszfalt is van) szakaszok alaposan átrendezhetik a mezőnyt, hiszen az elsőnek rajtoló Loeb és Ogier hátrányban lesznek a többiekhez képest. A rali második és harmadik napján a korábbi esztendőkből ismerős, jó minőségű szerpentinek várják a mezőnyt, ahol az aszfaltspecialisták kerülhetnek előtérbe.

A három héttel ezelőtti Francia-ralin hetedszer is világbajnokká koronázott Loebön kívül egyetlen pilóta van a mezőnyben, aki nyert már aszfaltos versenyt, ő pedig Petter Solberg. Neki is elég régen adatott ez meg: még 2003-ban, Korzikán, és akkor is leginkább az esőnek köszönhette sikerét. A soron következő Spanyol-ralin viszont megtörhet a jég, és végre Sordo is megszerezheti élete első futamgyőzelmét.

A Citroën csapat második számú versenyzője eddig 18-szor végzett a második helyen (ebből 16-szor Loeb mögött), ráadásul volt olyan - például éppen Spanyolországban, 2009-ben -, amikor gyorsabbnak tűnt a világbajnoknál, de nem győzhetett. Most visszakaphatja a kölcsönt, hiszen Loeb számára már nincs tétje a versenynek, Sordo viszont nagyon szeretné kihasználni az utolsó - legalábbis egy ideig utolsó - alkalmat, amikor az első csapat tagja lehet. A Wales-i szezonzárón, és egész 2011-ben Ogier váltja, aki egyelőre murván gyorsabb, de aszfalton is egyre jobb eredményeket produkál, ő is a dobogóért fog harcolni.

A már említett Petter Solberg viszont kifejezetten győzni szeretne, célja továbbra is az év végi dobogó, Nem mellesleg egy jó szereplés segítene neki azokban a tárgyalásokban, melyeket leendő szponzoraival folytat, hogy jövőre is top-autóval versenyezhessen. Az ötödik C4 WRC-vel Räikkönen indul, ő leginkább a szombati és a vasárnapi széles, autópálya minőségű szakaszokon csillanthatja meg majd tudását.

Forrás: Ford
Az utóbbi időben Latvala a legjobb Ford-pilóta aszfalton, de így is nagyon nehéz lesz a dobogó közelébe férkőznie

A Ford is szeretne szépen szerepelni, annak ellenére, hogy az egyéni és a csapat értékelést is már elbukták. Hirvonen és Latvala ezúttal is komoly teszttel készült a futamra, de előkerült az új Fiesta WRC is, s ez azt jelzi, hogy ők már a következő szezonra készülnek igazán. Al Quassimi is rajthoz áll a harmadik autóval, a Stobart csapatot Wilson és Ken Block képviselik, Villagra pedig saját egyszemélyes gárdájával indul csatába.

Eredetileg úgy volt, hogy Duval is ott lesz a versenyen egy Subaru WRC-vel, de nem állt össze az részvétel anyagi háttere. Újra láthatjuk viszont a Francia-ralin balszerencsés Turán/Zsíros kettőst, akik a korábban használt Peugeot-nál is komolyabb technikához jutottak. Abba a 2008-as Ford Focus WRC-be sikerült beülniük erre a futamra, melyet a szezon elején Henning Solberg használt, s bár az autónak elég hányatott sorsa volt a norvég kezei között (Finnországban óriásit esett vele), a minimális esztétikai hibáktól eltekintve 100%-os állapotban áll a magyarok rendelkezésére. A papírforma alapján - ha senki nem esik ki - nagyjából a nyolcadik helyet lehet megcélozni, ám a verseny szokatlan lebonyolítási rendje megkeverheti a kártyákat, és akkor egy még előkelőbb pozíció sem kizárt.

Viszonylag kevesen neveztek a futamra, várhatóan 52 páros rajtol majd el. A csúcskategória mellett ezúttal a JWRC mezőny kap szót, számukra itt, Spanyolországban ér véget a szezon. Hárman esélyesek még a világbajnoki címre, Burkart, Weijs, és Kruuda közül kerül majd ki a végső győztes. Előbbi a hétfői teszten totálkárosra törte versenyautóját, ezért a csapat rohamtempóban épített egy újat számára.

Három Stobart-színekben pompázó Ford Fiesta S2000 is lesz a mezőnyben, melyeket Pons, Henning Solberg és Kuipers vezetnek. A hazai pályán induló Ponstól jó eredmény várható, ő akár néhány WRC-nél is gyorsabb lehet majd. Az említetteken kívül nagyjából még két tucat duó áll rajthoz, közülük az első murvás nap miatt leginkább az N-es Mitsubishik és Subaruk szerepelhetnek jól.

Forrás: STM
Turán Frigyesék a hivatalos teszten próbálhatják majd ki a gyári Focus WRC-t

A verseny péntek délelőtt kezdődik, a nap során hat szakaszt kell teljesíteni. A legutóbbi, franciaországi viadalhoz hasonlóan rengeteg néző várható, akiknek nagy része Sordo sikeréért szorít majd.

 

A világbajnokság állása:

1. Loeb/Elena Citroën C4 WRC   226
2. Ogier/Ingrassia Citroën C4 WRC   166
3. Latvala/Anttila Ford Focus RS WRC 144
4. P. Solberg/Patterson Citroën C4 WRC   133
5. Sordo/Vallejo Citroën C4 WRC 125
6. Hirvonen/Lehtinen Ford Focus RS WRC 104
7. Wilson/Martin Ford Focus RS WRC 60
8. Villagra/Perez/Curletto Ford Focus RS WRC 36
9. H. Solberg/Minor/Prevot Ford Focus RS WRC/Fiesta S2000 33
10. Räikkönen/Lindström Citroën C4 WRC 21

A világbajnokság állása, gyártók:
1. Citroën Total World Rally Team   388
2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team  277
3. Citroën Junior Team 193
4. Stobart M-Sport Ford Rally Team 140
5. Munchi's Ford World Rally Team  54

A világbajnokság állása, JWRC:
1. Burkart/Kachel Suzuki Swift S1600 68
2. Weijs/Degandt Citroën C2 S1600 61
3. Kruuda/Jarveoja Suzuki Swift S1600 51