Magas feszültség - BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 Activehybrid
Vágólapra másolva!
Bár a piacon már sokféle hibrid autó kapható, olyan, amely csak villanymotorral is képes haladni, eddig Európában csak a Toyotának és a Lexusnak volt. Mostantól viszont a BMW-től is vehetünk. A bajorok nem aprózták el a belépőjüket a full hibridek klubjába: az X6 ActiveHybridnél erősebb benzines-elektromos személyautó jelenleg nem létezik.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az egyedi kék fényezésről és a diszkrét hátsó feliratról lehet felismerni a hibridet
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Talán emlékeznek a BMW másik hibridjére, a 7-es ActiveHybridre, amelyet pár hónapja teszteltünk. Nos, a két autó között sok hasonlóság nincs, azt leszámítva, hogy mindkettő a 4,4-es ikerturbós V8-as benzinmotorral szerelt, mindkettő közel 30 millió forintba kerül, és mindkettő abszurd módon megkapja a több mint hárommillió forintos regisztrációsadó-kedvezményt, ami a nagy hengerűrtartalmú hibrid autóknak jár Magyarországon. Ez nagyjából annyit jelent, hogy az asszonynak a Suzukit az állam fizeti.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Púposabb a motorháztető, és áramvonalasabbak a felnik

Ami a legnagyobb különbség a két autó hajtásrendszere között, hogy a 7-es egy úgynevezett enyhe (mild) hibrid, amelynél a villanymotor a sebességváltó és a motor között foglal helyet, ezért az önállóan nem képes mozgatni a kocsit, csak besegít gyorsításkor a benzinmotornak.

Animáció a hibrid rendszer működéséről

Ezzel szemben a teljesen hibrid X6-osban ezerszer komplikáltabb rendszer dolgozik, melyet a BMW a Daimlerrel és a General Motorsszal fejlesztett ki pár évvel ezelőtt. Ennek lelke egy három bolygóműből, két villanymotorból egy négylamellás kuplungból álló fokozatmentes sebességváltó, amely négy mechanikus és három előre beprogramozott, virtuális fokozattal rendelkezik. Az X6-os hatalmas előnye a 7-eshez képest, hogy 60 km/órás sebességig képes némán és benzinfogyasztás nélkül, kizárólag a villanymotorok által hajtva suhanni, igaz, a zéró emissziós üzemmód elméleti hatótávolsága mindössze 2,5 kilométer.

Forrás: BMW

Mindez azt jelenti, hogy a tipikus városi sebességeknél vagy dugóban állva sem szökik az égbe a 407 lóerős benzinmotor étvágya - persze ez is relatív. Az együtt töltött pár nap alatt kiderült, hogy a forgalomtól és a vezetési stílustól függően 14-18 literes étvággyal számolhat ilyen környezetben az X6 sofőrje, ami ugyan messze van a gyár által megadott 10,8 literes értéktől, de az X6-os tömegét és erejét figyelembe véve mégis nagy eredménynek számít.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Egy 30 milliós autótól fantáziadúsabb műszerfalat várnánk. Ez olyan, mint egy 3-as BMW-é

Az ugyanilyen benzinmotorral szerelt, nem hibrid X6-osnál például 17,5 literes fogyasztást ad meg a városi ciklusra a gyár, ami a gyakorlatban 18-20 liternek felel meg, így nagyjából 20 százalékos fogyasztáscsökkenésről számolhatunk be. Csökkent a szén-dioxid-kibocsátás is, 292-ről 231 g/km-re, de ez még mindig messze van a Lexus RX 450h 148 g/km-étól, de a 306 lóerős dízel X6-os 198 g/km-étől is.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Jelenleg a villanymotor hajt. Ha a kék nyilat elérik a Ready-szintet, a benzinmotor is bekapcsol

Az aprónak jóindulattal sem nevezhető, 4,9 méter hosszú, két méter széles és 1,7 méter magas terepjáró kupé már normál hajtáslánccal sem tartozott a pillesúlyú autó közé, de a hibrid hajtás közel negyed tonnát nyomó részegységeivel a menetkész tömege már a 2,5 tonnát súrolja. Nagyrészt a csomagtartó alatt elhelyezett nikkel-metál hidrid akkumulátorcsomagnak köszönhető a hízás, a 7-esben sokkal kisebb teljesítményű és tömegű, korszerűbb lítium-ionosak voltak. Az X6-os akkumulátora folyadékhűtést is kapott, hogy bármilyen hőmérsékleti viszonyok között használható maradjon, ennek tükrében különösen jó eredmény, hogy csak 30 literrel lett kisebb a korábban 500 literes csomagtér.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Alig lett kisebb a csomagtartó az akkumulátoroktól. Kevés látszik belőlük

Két villanymotor, egy 86 és egy 91 lóerős teljesítményű segít be a 407 lóerős benzinmotornak a hajtásba, a rendszer összteljesítménye 485 lóerőre és 780 Nm nyomatékra adódik. Különösen az utóbbi adat érdekes, mivel ez még a sportváltozat, az X6 M 680 Nm-es adatát is jócskán túlszárnyalja, emiatt bármilyen sebességnél borzalmas, ülésbepréselős gyorsulásra képes a behemót BMW.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A dízelmániás Európában keveset fognak eladni belőle, de Közel-Keleten és Amerikában népszerű lehet

Ugyan a százas sprintben 0,2 másodperccel alulmarad az xDrive50i verzióval szemben is, de az 5,6 másodperces érték még így is tiszteletet parancsoló egy szabadidő-autótól, akárcsak a 236 (opciós sporcsomaggal 250) km/órás végsebesség. Mellesleg a 0-100-ra gyorsuláson kívül minden más mérésben lepipálja az alapját jelentő 4,4-es benzines modellt, és érzésre is megvan benne a plusz erő.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A hibridhez szériában adják a remek elektromos komfortülést állítható combtámasszal

A hibrid X6-os erejénél és sebességénél csak működésének kifinomultsága lenyűgözőbb. Induláskor, - ha nem teljesen hideg a benzinmotor - a hibrid Toyotákhoz hasonlóan a start gomb megnyomására nem történik semmi, csak a fordulatszámmérő mutatója áll be ready-szintre, a benzinmotor állva marad. Ha megfelelő az akku töltöttsége - erről az analóg fogyasztásmérő helyére épített töltésmérő tájékoztat -, és csak simogatjuk a gázpedált a talpunkkal, akkor 60 km/óráig nem is indul be, ugyanis a villanymotorok azonnal rendelkezésre álló 260, illetve 280 Nm-es nyomatéka könnyedén lódítja meg a monstrumot.

Cikkajánló

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Forrás: [origo]

Forrás: BMW

Luxus adókerülő
BMW ActiveHybrid 7-teszt

Villanytan
Lexus RX 450h-menetpróba

Száguldó dózerek
BMW X5 és X6 M



További vezetési tapasztalatok és egy videó a működésről a második oldalon. Kattintson tovább!