Nyári gumi is jobban szerepelt az olcsó télinél egy téligumi-teszten

Hatféle téli, egy nyári és egy négyévszakos gumi képességeit hasonlította össze két átlagos méretben egy hazai biztosító. Kompaktautó-méretben a nyári és a négyévszakos is jobban szerepelt a kínai télinél.

Forrás: Genertel
A kétszer nyolc garnitúra gumit kiskereskedelmi hálózatból, listaáron vásárolták. A mérést Notheisz György, a Rufftech irányítástechnikai mérnöke és Sesztakov Viktor, a BME Gépjárművek Tanszékének doktorandusza végezte 

A legolcsóbb téli gumi is jobb télen a márkás nyárinál - tartja a mondás utalva a téli gumi használatának fontosságára. A megfelelő gumiabroncson - ahogyan azt részletesen kifejtettük - valóban az életünk múlhat, mégsem jó bármilyen téli gumi - derült ki a Genertel biztosító által végzett tesztből. A cég a Magyar Autóklub újpesti tesztpályáján november elején végezte méréseit, 7-10 fokos levegőhőmérsékletnél, ami magasabb, mint a téli átlag, ám az aszfalt már ilyenkor is a határként emlegetett plusz hétfokos hőmérséklet alá hűl, elvileg tehát már jobban kell teljesíteniük a téli gumiknak a nyáriaknál.

Forrás: Genertel
Különböző árfekvésű gumik két népszerű méretben
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)

Két népszerű méretet választottak: a 165/70 R14-es gumi való például a Suzuki Swiftre (ezzel teszteltek), a 205/55 R16 pedig a kompaktokra jó, amilyen például a Toyota Auris is. Vészfékezésénél és ívmeneti sodródásnál mérték a gumik képességeit.

Forrás: Genertel
Suzuki-méretben az olcsó kínai téli gumi azonos pontszámot kapott, mint a négyévszakos és a nyári
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)

65 km/óra sebességről vészfékeztek (a Suzukiban nem volt ESP, a Toyotában pedig kikapcsolták, a blokkolásgátló mindkét autónál működött). Az ívmeneti sodródás vizsgálatánál 35 km/óra kezdősebességnél a tesztelő benyomta a tengelykapcsoló pedált, majd hirtelen mozdulattal balra, végállásba tekerte a kormányt, és hagyta az autót kifutni.

Forrás: Genertel
Csúfos eredményt ért el a kínai téli gumi kompakt autóra való méretben
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)

Kisautó-méretben (165/70 R14) papírforma-eredmény született: a márkás téli gumik szerepeltek a legjobban, a négyévszakos, a nyári és az olcsó téli jelentősen rosszabbul szerepelt, a középkategóriásak pedig közepesen.

Forrás: Genertel
A pontszámítás módja. Az értékek m/s2-ben értendők
(Nagyobb táblázat a képre kattintva nyílik.)

Az őszi teszten persze a gumik számos olyan tulajdonságát nem mérték, amelyek egy téli guminál fontosak (például viselkedés és vonóerő havas úton vagy alacsonyabb hőmérsékleten), lehetne bővíteni a vizsgált gumitípusok számát is, de - ismerve egy gumiteszt lebonyolításának nehézségeit és költségét - értékelendő, hogy a gyakran emlegetett külföldi gumitesztek után egy magyar cég is felvállalta a feladatot.

Mérőeszközök:
DriftBox - gyorsulás, szögsebesség, GPS, 10Hz-es rögzítés
GPS - 10Hz mintavételezéssel, önálló eszköz, BT-on ill. USB-n továbbított jel.
XL-Meter - gyorsulás, 200Hz mintavételezéssel
ScanTool - OBD-n vett sebességjelek, 5Hz

A kiértékelés módja:
A vészfékezési lassulás esetében az XL-Meter MFDD adatait vetették össze, az ívmeneti sodródás esetében a DriftBox komplex (pozíció, sebesség, gyorsulások) adatait vették alapul, és a már létrejött sodródási szakaszok legnagyobb keresztirányú gyorsulásértékeinek átlagait vetették össze.