Állásukat is elveszíthetik az előzési tilalommal a kamionosok

kamionoknak tilos lesz előzniük kétsávos autópályán, M3 autópálya, előzés
Vágólapra másolva!
Bekeményít a teherautókkal szemben a fejlesztési minisztérium: januártól nem előzhetnek, és - elkerülendő a torlódást - még csak nem is követhetik egymást szorosan. Az új korlátozás megszegői százezres bírsággal is számolhatnak, de akár a jogosítványukat is elbukhatják, ami náluk munkahelyvesztéssel is járhat. A rendőrök ellenőrizni fognak, a kamionosok tiltakoznak.
Vágólapra másolva!

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Autópálya, nappal, 7,5 tonnánál nehezebb teherautó - az ilyen előzés tilos lesz januártól

"Értelmetlen", "lassítja a forgalmat", "idegesíti a sofőröket", "még több balesetet okoz" - így kommentálták az [origo] által megkérdezett kamionosok a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) új törvénymódosítását. Ennek lényege, hogy a januári hatályba lépés után reggel hat és este tíz óra között egyáltalán nem előzhetnek a 7,5 tonnánál súlyosabb teherautók az autópályákon és az autóutakon.

Elveszíthetik az állásukat is

Egyszerű okkal magyarázza saját döntését a tárca. Szerintük a kamionok gyakran indokolatlanul, a forgalmat percekig, hosszú kilométereken át fenntartva és a biztonságos továbbhaladást veszélyeztetve előznek. A tilalom betartatása rendőrségi feladat lesz, ráadásul januártól célzott ellenőrzések várhatók.

Könnyen rosszul járhatnak a szabályszegő sofőrök, a vonatkozó kormányrendelet szerint ugyanis ha "a közlekedés más résztvevőjét hirtelen fékezésre vagy irányváltoztatásra kényszerítik, százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújthatók". Sőt, amennyiben a kamionost lekapcsoló rendőr feljelentése után a szabálysértési hatóság úgy ítéli meg, a helyszíni bírságnál súlyosabb következményekkel is járhat a meg nem engedett előzés. Akár a sofőrök jogosítványát is bevonhatják, ami az ő esetükben munkahelyvesztéssel is járhat.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=l5Ozwu6dLuUjiOzp
"Kétszáz kamion torlódik majd" - nézze meg videónkat!


"Az utakon közlekedő kamionok számához képest, arányaiban kevesebb balesetet okoznak a hivatásos sofőrök, mint a személyautósok" - reagált a törvénymódosításra Rajnai Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökségi tagja. De szerinte nem emiatt életszerűtlen a jogszabály-módosítás.

Egy perc késés, tízezer forintos bírság

Az áruszállítóknak pontosan, időre kell odaérniük a célállomásukra minden körülmény között. "Ha - mondjuk - három perccel a városszéli raktár bezárása után érkezik meg a kamionos, akkor már a járműszerelvényt sem tudja letenni sehová, kisvécézni sem tud az egész napos vezetés után, hogy az egyéb dolgokat ne is említsem" - mondja Rajnai.

Időhöz kötöttségüket egy másik példával is illusztrálja az érdekvédő. Ma a hivatásos teherautósofőr maximum kilenc órát vezethet egy nap, az időt a járműbe szerelt elektronikus tachográf rögzíti. Ha egyetlen perccel is túllépi ezt a sofőr, az már tízezer forintos bírságot jelent, amiről a munkáltatójának jegyzőkönyvet kell írnia. Akkor is csak ennyit vezethet, ha fennakad egy hetvennel döcögő kispolszki mögött, és emiatt nem ér idejében a céljához. Hiszen januártól - ha elfogadja a parlament - nem előzheti meg az őt feltartó járművet, akár száz kilométereket is mögötte kell haladnia autóúton és autópályán.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Az indoklás szerint az előző kamionok gyakran percekig feltartják a belső sávban haladó, gyorsabb autókat

A műszert - amely egy hónapig tárolja az adatokat - útközben és a telephelyen is ellenőrizhetik a rendőrség, a vám- és pénzügyőrség, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság emberei. Ha az egyperces időtúllépésről nem készült papír, dupla bírságot fizet a munkáltató. Tehát a sofőröknek sietniük kell, ám ha fennakadnak egy lassú jármű mögött, akkor lőttek a napi menettervnek.

Elképzelhető a finomhangolás

Rajnai szerint akkor lenne elfogadhatóbb, egyben életszerűbb a jogszabály módosítása, ha a rendőrök kitiltanák az autópályákról az önerejükből normális tempóra képtelen járműveket. Megkérdeztük a minisztériumot, miért nincs a tervezetben egy kiegészítés, miszerint a 65, 70 vagy 75 km/óránál lassabban haladó járműveket megelőzhetnék a 7,5 tonnánál nehezebbek. Válasza szerint a tárca folyamatosan monitorozza majd a forgalmat, és indokolt esetben elképzelhető a rendelkezés finomhangolása.


Felvetésünkre ugyanakkor elsimerte Rajnai, hogy valóban vannak a másik kamiont feltűnően nehézkesen előző sofőrök az utakon, amelyek ideiglenesen akadályozhatják a gyorsabb forgalmat. Ennek szerinte a járművekbe szerelt sebességkorlátozó elektronika az oka. A veszélyes árut szállítókban ezt 80 km/órára állítják, de ötszázalékos eltérés lehetséges, így ezek 84 km/órás sebességre is képesek lehetnek, míg a sima áruszállítóknál 85 km/óra a korlát, ami az ötszázalékos eltéréssel 89 km/órás sebességet engedhet. Probléma akkor van, ha két ilyen nehéz-tehergépkocsi kezdi előzni egymást úgy, hogy még a rakományuk is körülbelül azonos tömegű.

Tiltott a torlódás is

Az előzési tilalom bevezetésének lehetséges következményeként a megkérdezettek azt említették, hogy összefüggő kamionsorok alakulnak majd ki a forgalmasabb utakon. Gondolt erre a minisztérium is, amely a tervezetben előírja: "az előzési tilalom alá eső járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy, szintén a tilalom hatálya alá tartozó járműszerelvény biztonságosan besorolhasson".

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Az előzési tilalom következményeként elvileg akár órákig torlódhatnak egy sorban a nehéz teherautók. Ilyen szorosan viszont nem követhetik majd egymást, ez is tilos lesz

Rajnai szerint ez a megfogalmazás sem jó, mert a rendőrre bízza, hogy az általa látott távolságot a két kamion között miként ítéli meg. Egy "járműszerelvény" amúgy is lehet sokféle hosszúságú: kisteherautó, normál kamion vagy utánfutós kamion - ezek között több mint kétszeres hosszúságbeli különbség is lehet. Rajnai úgy véli, méterben kellene meghatározni a távolságot.

A másik kifogása ezzel kapcsolatban az, hogy az egyes rendkívül túlterhelt utakon - mint amilyen az M0-s - ha akarnák, se tudnák betartani a követési távolságot a sofőrök, hiszen nem ritka, hogy tucatjával vagy akár százával torlódnak egymás nyakára, pusztán azért, mert annyian vannak.

"Az M0-s déli szakasza a már megkezdett fejlesztéssel háromsávossá bővül, így a leginkább túlterhelt rész hamarosan kikerül a tilalom hatálya alól" - reagált erre a minisztérium. Vagyis a ritka háromsávos autópályákon januártól is előzhetnek majd a kamionok a középső sávban.

Egy ideje kísérleteznek a tiltással

Nem előzmény nélküli a januártól az összes hazai gyorsforgalmi útra kötelező előzési tilalom. Hasonló korlátozás - kísérleti jelleggel, kitáblázással - összesen mintegy 150 kilométeren már most is létezik, jellemzően a gyorsforgalmi úthálózat fővároshoz közeli szakaszain. Ez a táblás tilalom azonban szigorúbb, időkorlát nélküli, és a 3,5 tonna feletti járművekre érvényes, ugyanakkor természetesen nem terjed ki a háromsávos szakaszokra.

A korábban bevezetett korlátozásban érintett autópálya-szakaszok (zárójelben a bevezetés dátuma):

M1 bal pálya (Bp. felé) 53,5-41,25 km között (2008. március 14.)
M1 bal pálya (Bp. felé) 39,9-35,45 km között (2008. március 14.)
M1 bal pálya (Bp. felé) 34,1-17,20 km között (2008. március 14.)
M1 jobb pálya 12,3-16,35 km között (2009. március 20.)
M1 autópálya 19,05-33,65 km között (2009. március 20.)
M1 autópálya 34,78-36,56 km között (2009. március 20.)
M1 autópálya 38-46,35 km között (2009. március 20.)
M1 autópálya 47,72-55,6 km között (2009. március 20.)
M3 bal pálya (Bp. felé) 26,6-10,20 km között (2009. március 20.)
M3 bal pálya (Bp. felé) 30,15-26,6 km között (2010. augusztus 15.)
M3 bal pálya (Bp. felé) 58,43-32,75 km között (2010. augusztus 15.)
M3 jobb pálya 10,2-19,9 km között (2009. március 31.)
M3 jobb pálya 21,35-26,9 km között (2009. március 31.)
M3 jobb pálya 30,15-56,8 km között (2010. augusztus 15.)
M7 autópálya jobb pálya, 12,25-22,42 km és 56,3-63,5 km között (2009. április 1.), 22,42-56,3 km között (2010. július 28.)

A minisztérium szerint pozitív tapasztalataik vannak a fenti utakon. "A forgalom áramlása a főként fővárosközeli szakaszokon egyenletesebbé vált, a haladási sebesség pedig három százalékkal nőtt a belső sávban (átlagosan 125-130 km/órára). Emellett jelentősen - mintegy felére, 4-6 százalékra - csökkent a belső sávban haladó tehergépjárművek száma" - állítja az NFM.