Guruló torta - Opel Corsa dízel és benzines duplateszt

Vágólapra másolva!
Nem egy kerek szám, de remekül hangzik és leírva is jól néz ki a 111, ezért nem csoda, hogy az Opel valamilyen formában megemlékezik erről a születésnapjáról. A guruló torta szerepét ezúttal egy Opel Corsa játssza. A népszerű német kisautónak egy benzines és egy szupertakarékos dízel változatát is kipróbáltuk.
Vágólapra másolva!

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Még a bemutatása után jó pár évvel sem hat elavultnak a Corsa vagány formája
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Nem egy mai darab már a Corsa, így nem csoda, hogy az Opel mindenfélét kitalál, hogy tartsa a lépést a konkurenciával, és felpörgesse az eladásait. Tesztünk főhőse is egy ilyen feltupírozott darab, apropóját az adta, hogy 111 éves az Opel, ami remek alkalom egy kis ünneplésre. Túlzásba azért nem vitték a dolgot, a jubileumi kivitel mindössze pár plusz extrával és néhány külsőt érintő aprósággal tud többet egy Enjoy felszereltségű Corsánál, ám ha összeadjuk ezek értékét és megnézzük a szülinapos kiadás felárát, hamar kiderül, hogy sokkal jobb ár-érték aránnyal bír.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Csak ez a kis táblácska jelzi a jubileumi szériát

Kívülről csupán egy aprócska felirat jelzi az autó oldalán a 111-es szériát, amely sötétített hátsó ablakokat és fényszóróházat is kapott, ám ezekkel nagyjából ki is fújt az egyedisége. Az utastérben sem találkozunk túl sok különleges megoldással, csak a küszöbökön látható egy tábla az évszámmal, ám ez is csak akkor, amíg beszállunk, a kormány mögé huppanva azonban már egy teljesen hétköznapi Corsában találjuk magunkat. Sehol egy kis hímzés, felirat vagy valami csecsebecse, ami a jubileumi kiadásra utalna. A sok egyenszürke tesztautó után felüdülés volt a Corsa élénkpiros-fekete kombinációjú beltere, amely tökéletes példája annak, hogy egy kis bátorsággal és ízléssel milyen ügyesen fel lehet dobni egy teljesen átlagos utasteret. A négykerekűekre amúgy immunis feleségem még ma is emlékszik a "piros belsős" tesztautóra, igaz a márkájára már nem, de már ez is nagy szó, hiszen a Corsa elérte a célját nála, birtoklási vágyat váltott ki.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Ízléses színválasztással remekül fel lehet dobni egy amúgy teljesen átlagos utasteret

Az utastér anyaghasználata és kidolgozásának minősége a kategória felsős szintjét hozza, mindennek kellemes tapintása van, és érezni, hogy van benne anyag, egyedül csak a lakkfekete középkonzol-díszítést hanyagolhatná már az Opel, mert azon túl, hogy minden porszem és ujjlenyomat meglátszik rajta, nem sok haszna van. Szintén a kevés negatívumok közé sorolható, hogy a középkonzol kezelőszerveit nehéz átlátni és használni, már-már azt hittem, hogy velem van a baj, amikor a teszthét végére se sikerült megszoknom, de szerencsére grafikus kolléganőm, Annamari is erről számolt be a saját Corsájával kapcsolatban, ami után addig nyaggattam, míg végül írt egy kis élménybeszámolót az autójáról, elvégre egy tulajdonos tapasztalatai érnek a legtöbbet.

A Corsa-tulaj véleménye

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Annamari és a hőn szeretett fekete Corsája

Úgy indultam neki a Volkswagen Polóm lecserélésének, hogy egy Toyota Urban Cruisert szemeltem ki, amelyért hajlandó lettem volna nagyobb hitelt is felvenni. Majd megnéztem élőben, és jó nagy csalódás volt. Olyan ócska műanyagból és jellegtelen belső dizájnból épült fel, hogy le is beszéltem róla magam. Utána gondolkodtam más autókon, elsősorban a szép formatervezés volt a szempont (szakmai ártalom), és minimum 1,4-es motor. Végignéztem az összes kisautót, Mazda2, Yaris, Micra, de a Corsa volt a leginkább nagyautós formákkal, arányokkal ellátva. Arról nem beszélve, hogy a dizájn (jobban, mint a legújabb) az Astra vonalait örökölte, ami amúgy is elég jól sikerült. Az autót készletről vettem, jó felszereltséggel, plusz a 17-es kerekek miatt sportosabb öszhatással is bír.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Annamarit elsősorban a formatervezés és az anyaghasználat győzte meg a választásnál

Ami tetszik:

  • kényelmes, formatervezett belső, mégsincs túljátszva krómdíszekkel
  • egyszerűen jó vezetni, országúton kimondottan
  • viszonylag jól gyorsul (Polo-elődjéhez képest)
  • van benne anyag

Ami nem tetszik, de ezek kevésbé fajsúlyosak a "jó vezetnihez" képest.

  • a gumik mérete: 215/45 R17, ami klassz, a gumi profilja viszont elég alacsony, így a futómű is elég kemény. Ezt a városban erősen érezzük...
  • kicsi a csomagtér, bár tudom, hogy nagyobb az elődjéhez képest. A régi Polómhoz képest érezhetően kisebb
  • maximum 175-tel megy, nagy nehezen. 90 lóerős, de a 75 lóerős Polóm gyorsabb volt
  • 120 fölött valami zaj hallatszik a kerekek felől
  • az autó- és audio-beállító panelt egyszerűen nem tudom átlátni, megszokni (pedig nem vagyok tipikusan női bénaság műszaki szempontból)

Molnár Annamária




A jubileumi Corsa kétféle, egy 1,2 literes és egy 1,4-es benzinmotorral rendelhető. Tesztautónk a kisebbik változatot kapta, amelynek teljesítménye öt lóerővel, 85-re nőtt a tavaszi műszaki frissítés során, mikor is a teljes motorpalettát és a Corsa futóművet is kezelésbe vették. Bár papíron nem hangzik rosszul a 85 lóerő, azért a közel 14 másodperces gyorsulási adat sokat elmond a menetdinamikáról, pontosabban annak hiányáról.

Nem mondom, hogy vészesen alulmotorizált az 1,2-es Corsa, ám azon túl, hogy tartani lehet vele a forgalom ritmusát, többre nem igazán képes, ami főleg az előzéseket teszi nehézkessé. Nagyon meg kell nézni, hogy mikor vágunk bele, mert hiába pörgetjük szegény motort, felül sem jön meg igazán az ereje, a hangja viszont annál inkább. A kis négyhengeres motor miközben azon erőlködik, hogy mozgassa a karosszériát és az utasokat, simán elfogyaszt kilenc litert városban, amit csak szép komótos országutazással lehet hét liter körüli átlagra kihozni, ami persze köszönőviszonyban sincs a gyár által beígért 5,3-mal.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Ár-érték arányban nagyon jónak számít a különleges kiadás

A motor harmatos teljesítménye már csak azért is lehangoló, mert a merev karosszéria és az áthangolt futómű érezhetően sokkal több erővel is megbirkózna, kifejezetten jól tud kanyarodni a Corsa, amely az úthibákat is meglepően jól tolerálja. A váltó sajnos csak ötfokozatú, bár az ötödiket jó hosszúra hagyták, így autópályán, 130-nál valamivel 3500 alatt forog a főtengely, ami kifejezetten komfortos utazást tesz lehetővé, mert ekkor még nem túl hangos a motor.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az 1,2 literes motor harmatos teljesítményénél sokkal többel is megbírkózna a remek futómű

Ötajtós karosszériával és 1,2 literes motorral 3 535 000 forint a jubileumi Corsa alapára meglehetősen gazdag alapfelszereltséggel, ez jó ár/érték arányt jelent, ám ha tovább böngésszük az árlistát, a következő, 1,4 literes, 100 lóerős modell (ugyanezzel a felszereltséggel) alig 130 ezer forinttal drágább, így arra még inkább megéri alkudozni. Nem mellékes szempont, hogy a Corsa idén tavasszal esett át egy műszaki, míg most év végén egy kozmetikai frissítésen, így aki most rendeli meg az autóját, már jó eséllyel egy átfazonírozott változatot kap majd.

Időközben új arcot is kapott

Érdekes, hogy az év eleji technikai frissítés után (amikor a motorokat és a futóművet vették kezelésbe) az év végén ismét ráncfelvarráson esett át a Corsa, csak ezúttal a külső és az utastér változott. Az Opel dizájnerei lefutották az ilyenkor szokásos kötelező köröket: néhány új külső színt kevertek ki, valamint egy kicsit átrajzolták az autó elejét, módosult a lámpa, a lökhárító és a légbeömlők formája, így egy kicsit jobban hasonlít a Corsa az új Astrára és Insigniára. Az utastérben új színek, kárpitok és egy érintőképernyős "Touch & Connect" nevű navigáció és hifi is megjelent, amelyet USB-n és Bluetooth-on keresztül is feltölthetünk zenével, de akár egy iPod dokkolására is alkalmas. Nem túl egetverő, de megemlítendő technikai változtatás, hogy a (következő oldalon is taglalt) szupertakarékos Ecoflex változat start-stop rendszert kapott alapfelszereltségként.

Forrás: Opel
Új színekkel és formákkal dobták fel a Corsa külsejét
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)



Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1229 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 63 kW (85 LE)/5600. Nyomaték: 115 Nm/4000. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3999/1737 (tükrökkel)/1488 mm. Tengelytáv: 2511 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1485/1478 mm. Tömeg: 1160 kg. Terhelhetőség: 480 kg. Csomagtartó térfogata: 285/1100 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 13,6 mp. Végsebesség: 172 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 5,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,3 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 124 g/km.


Mennyit fogyaszt a legtakarékosabb Corsa? A következő oldalon kiderül. Lapozzon!