2010 legnagyobb autós durranásai

2010.12.29. 12:40

Mozgalmas év volt a 2010-es: rögtön a legelején örülhettünk a megváltoztatott KRESZ-nek és a megszüntetett zöldkártyának, aztán átadták az M6-os hidas-alagutas szakaszát, ősszel a Margit hidat. Bemutatták az új Suzuki Swiftet és a feltámasztott Lancia Stratost, 1200 lóerős lett a világ legerősebb autója, és elektromos kocsit választottak az Év autójának. A világ versenypályáin magyar sikernek is örülhettünk.

Módosított KRESZ, hidak, alagutak, biciklik

Januárban azonnal a hatvan ponton módosított új KRESZ-nek örülhettünk. Többek között egységesítették a sebességhatárokat a 3500 kilogramm össztömeg alatti autóknál, megengedték a motorosoknak a buszsávok használatát, a kerékpárosoknak pedig azt, hogy - ha azt kiegészítő tábla engedélyezi -, behajthassanak az egyirányú utcákba. Pontosították a rendszámhasználat szabályait, eltörölték a számszerűsített sebességkorlátozásokat a vasúti átkelőkben.

Ezzel párhuzamosan eltörölték a külön zöldkártyázást, és a műszaki vizsga részévé tették. Persze a két vizsga díja nem lett kevesebb, akiknek viszont 2009 végén vizsgázott az autójuk, jól jártak, mert a zöldkártyájuk érvényességi ideje a következő műszaki vizsgáig, 2011-ig tolódott.

Forrás: MTI
Az új KRESZ szerint a motorosok már használhatják a buszsávokat

Átadták az M6-os autópálya új szakaszait március végén. A Dunaújváros és Szekszárd között húzódó 65,1 kilométeres gyorsforgalmi út 118,6 milliárd forintba került, míg a Pécsig tartó 80 kilométeres rész 226 milliárd forintba. Mindkét szakasz PPP-konstrukcióban épült meg, az állam harminc évig rendelkezésre állási díjat fizet."Magyarország ma csatlakozott az ezresek klubjához, ahhoz az elit körhöz Európában, ahol ezer kilométert meghaladó autópálya, gyorsforgalmi út működik" - mondta Bajnai Gordon akkori miniszterelnök az autópálya átadásán. A 80 kilométeres szakasz érdekessége nyolc völgyhíd - köztük az ország második leghosszabb, 866 méteres viaduktja - és sokak szerint szükségtelen négy alagút. Ezek közül a Bátaszék és Véménd közötti a leghosszabb, 1331 méter, ezenkívül egy 865, egy 418 és egy 399 méteres is épült. Az első teljes napján kipróbáltuk az autópályát: teszteltük a milliós alagútbiztonsági kampányt, végigfilmeztük és -fotóztuk a 384,7 milliárdos beruházást.

Forrás: MTI
Budapestről Pécsre szinte már végig autópályán lehet menni

Júniusban kijelölték azt a hetvennégy dokkolóállomást, ahol 2011 nyarától szinte ingyen lehet kerékpárt kölcsönözni Budapesten. A fővárosi önkormányzat cége, a Parking Szervező, Fejlesztő és Tanácsadó Kft. által gründolt rendszernek országos névadási versenyt indítottak, és a Bubi elnevezés győzött. Sajnos időközben a korábban beharangozott, ezerforintos díj ötezerre ugrott. Ezért alkalmanként fél óráig lennének használhatók a bringák, de aki ügyes, az egész nap ingyen tekerhet a különleges formájúnak ígért járművekkel. Cikkünkben elárultuk, miként lehet majd trükközni, és azt is megnézhették, hol juthatnak majd hozzá a biciklikhez. Az ősszel megválasztott új főpolgármester, Tarlós István nemrég leváltotta a Parking Kft. vezetését, az új vezetés pedig még nem nyilatkozott érdemben arról, hogy végül megvalósítják-e a tervezett kölcsönző hálózatot. Októberben megírtuk, hogy egyelőre nem kezdődhet meg a budapesti köztéri kerékpárkölcsönző és -dokkoló rendszer tervezése, mivel az arra kiírt pályázatot nem tudja kifizetni az ajánlatkérő Parking Szervező, Fejlesztő és Tanácsadó Kft.

Ugyancsak kerékpáros szenzáció volt a Schwinn-Csepel lánc nélküli modelljének, a Stringbike-nak a bemutatója. Elmentük, kipróbáltuk, forgattunk is róla.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Az újszerű hajtóművel rendelkező Stringbike egyelőre drága, de jól működik

2010 egyik nagy örömhíre volt, hogy november közepe óta, egy év, tizenegy hét és két nap után ismét használhatják az autósok a Margit hidat, miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság hozzájárult a híd ideiglenes forgalomba helyezéséhez. A forgalom mindkét irányban két sávon indult meg rendőri irányítással, az első száz autósnak a Jászai Mari téren, illetve a budai hídfőnél sorszámozott emléklapot adtak. Az átadáson rengeteg kerékpáros és gyalogos érdeklődő is összegyűlt a pesti oldalon, az érdeklődők tapssal, az autósok folyamatos dudaszóval ünnepeltek.

Fotó: Mudra László [origo]
Igazi népünnepély volt a Margit híd novemberi átadásán

Jó hírek a magyarországi autógyárak felől

Csak néhány apró alkatrészt örökölt elődjétől a júniusban bemutatott új Suzuki Swift, amelynek a világon elsőként Esztergomban kezdődött meg a sorozatgyártása. Az ünnepségen, amelyen Orbán Viktorral és a Suzuki elnök-vezérigazgatójával mi is részt vettünk, egy hajszálnyival erősebb, de ugyanakkor takarékosabb, kisebb emissziójú típust lepleztek le. Csak pár alkatrészt vettek át a régebbi modellről, de ez a külsején nem látszik, mivel nehéz megkülönböztetni elődjétől.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Orbán Viktor is részt vett az új Swift gyártásának megindítása alkalmából rendezett ünnepségen

Szeptemberben jelentették be, hogy megduplázza szentgotthárdi befektetését az Opel, ezzel közvetlenül 800, a beszállítóknál 200 új munkahelyet teremt Nyugat-Magyarországon. Az 500 millió eurós beruházással megépülő új gyáregység 2015-re készül el teljesen, de 2012-től már termelni fog. Az Euro-6-os károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő dízel- és benzinmotorokat készítenek majd itt, évente legalább 500 ezer darabot. Az évi 500 ezres mennyiség az Opel összes európai eladásának a felét teszi ki, a szentgotthárdi üzem pedig öt év múlva az Opel legnagyobb motorgyártási kapacitását biztosítja a világon.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
2011 májusában már beindul a próbaüzem a kecskeméti Mercedes-gyárban

Októberben bokrétaünnepet tartottak a kecskeméti Mercedes-gyárban, mivel elérte az építkezés azt a fázist, hogy az üzem falai mindenhol álltak. A 800 millió eurós építkezéshez közel 35 ezer tonna acélt (közel öt Eiffel-toronynak megfelelő mennyiség), hét kilométernyi kerítést, 160 ezer köbméter betont használtak fel (kb. 18 ezer betonszállító jármű rakományának felel meg), továbbá 2,5 millió köbméter (250 ezer teherautónyi) földet mozgattak meg, és 260 kilométernyi ellátó- és szállítóvezetéket fektettek le. Az épülő üzemben a következő mérföldkő a gépsorok és műszaki berendezések beépítésének befejezése lesz 2011 májusában, az első autók 2012 elején gördülhetnek majd le a gyártósorokról.

Forrás: Audi
Jövőre már nemcsak a TT-ket és az A3 Cabriót gyártják majd Győrben, hanem az RS3-ast is

Tizenkét évvel a járműgyártás megkezdése után, 2010 novemberében legördült a gyártósorról az 500 ezredik Audi Győrben. A jubileumi autó stílusosan egy Audi TT RS Roadster volt. Jövő tavasztól már az új RS3 Sportback gyártását is megkezdik Magyarországon, ugyanazzal a 340 lóerős öthengeressel, mint ami a TT RS-t is hajtja. Az Audi a következő években mintegy 900 millió euró összegű beruházást valósít meg Győrben, mellyel a jelenleg működő motor- és járműgyártáson túlmenően a teljes gyártási folyamatot lefedő vállalattá bővíti. 2013-tól évente 125 ezer jármű hagyja majd el a gyártósorokat, köztük az Audi TT Coupé és TT Roadster sportautók, az A3 Cabriolet és az A3-as modellcsalád egy további tagja. Idén 120 millió forintos beruházással látogatói központot is kialakítottak a győri gyárban. Naponta két, egyenként legfeljebb 25 fős csoportban kísérik végig a vendégeket, akik az ingyenes gyárlátogatáson ismerkedhetnek a motor- és járműgyártással.

Előző
  • 1
  • 2
Következő