Az új Mini a PSA-dízellel sem volt rossz, de a BMW blokkal már egyszerűen lehengerlő egyéniség lett. Elképesztő ára miatt mégsem lesz tömegcikk, pedig feldobhatná jónéhányunk életét.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Eljutottunk oda, hogy végre a BMW dízele került a Minibe
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az újkori Mini megjelenése óta mindig volt bennem egy kérdés: a dízelmotorjairól híres BMW miért nem készít erőforrásokat a saját márkájának? Dízelfronton dr. Anisits Ferenc olyan eredményeket ért el, hogy abból a bajorok a mai napig profitálhatnak, de a Minit eddig magára hagyták. Az első újkori Miniben 1,4-es Toyota dízelmotor volt, amely kétség kívül kiváló választás volt, de egyben furcsa is: túl gyengének bizonyult a Mini lendületes karakteréhez. A második generációban jött a PSA-tól származó 1,6-os motor. Kár lenne tagadni, a Mini ezzel már igazán jó autó lett, néhány konkurens még a mai napig sem tudja hozni ezt a szintet, de a BMW dízeloffenzíváját látva mégis ott volt a kérdés, miért nem fejlesztenek valami különlegeset a Mininek. Egészen a 2010-es modellfrissítésig kellett várni erre, megérte.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Még mindig élmény vele játszadozni

A tavalyi Mini-fiatalitás legfontosabb eleme a dízelmotor lecserélése: kidobták a PSA-tól vett négyhengerest, a helyére pedig betették a BMW-től származó új egységet. Ez a méltán népszerű kétliteres blokkból született, de kisebb lett, 1,6-os. Dinamikája, járáskultúrája és fogyasztása a nagy elődöt idézi, vagyis minden téren felüdülés a régihez képest. Az eredmény láttán csak azt nem értjük: miért kellett erre ennyit várni?

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A futóműve nagyon sportos hangolású

Eddig azt gondoltam, hogy a legjobb Mini a John Cooper Works gyári tuningváltozat, amely a már 184 lóerős Cooper S-ből hoz ki még többet, egészen pontosan 211 lóerőt. Kemény futómű, maradandó vezetési élmény, és lehangoló ár - nagyjából ezek jutnak róla eszembe két évvel a tesztje után. És még valami: ha normálisan közlekedtünk vele, akkor meglepően alacsony fogyasztásra is képes volt. Az én szememben tehát ez volt a legjobb Mini, de most felülíródott a toplista.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Mini utastere gyakorlatilag nem változott

Alig két hónapja teszteltem az új Audi A1-est 1,6-os dízelmotorral. Már akkor meg mertem jegyezni, hogy az A1 nem ért el az Audi szintjére. Pedig akkor még csak a régi dízel Miniből indulhattam ki, nem tudhattam, hogy az új papíron kevéssel, a valóságban azonban sokkal jobb lesz.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Hátul lábtér nincs, de minden más kényelmesen elfér

Ez a motor egyszerűen szuper karakter, az alapjául szolgáló kétliteresből kiindulva ezen nem is illik meglepődni. A BMW a 20d motorral szinte mindent megnyert, szerencsére ennek a pozitív hatásait én is kiélvezhettem egy verseny-120d volánja mögött. De a versenymotor homlokegyenest más karakter, hiszen a Mini erőforrása olyan, amit utcán is használni szeretnék.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A 6,5 millió forintos alapár kicsit elrugaszkodott

A dízel A1-sel az a legnagyobb gondom, hogy kifejezetten nyers a járása, hangos volt és zavaró. A Mini ehhez képest egy csoda, menet közben semmiről sem lehet rájönni, hogy dízel. Ha áll az autó, bent alig hallani a hangját, nagyszerűen kiegyensúlyozták, és nem bántó a hangja.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A fogyasztása hihetetlen, a hibrideket is veri

Nem gondoltam volna és a Mini sem nagyon hangoztatja, de az új dízelmotor környezetbarát, 99 gramm/kilométeres szén-dioxid-kibocsátási értékkel büszkélkedhet. Ez azért jön neki össze, mert szemtelenül keveset eszik: amikor spórolósan mentem vele, 3,8 literes átlag sem volt lehetetlen. De ez a motor harap, és a Mini is sportos kisautó, ezért lendületesen használtam, így lett az átlag kereken öt liter. Pontosan egy literrel kevesebb, mint amit az A1-es produkált.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A csomagtartó alaphelyzetben mindössze 160 literes

Bár papíron csak hét lóerővel erősebb az Audi (VW) blokkjánál, és nyolccal gyengébb a MiTo hasonló méretű motorjánál, mind közül ez megy a legjobban. A rugalmassága elképesztő, alul is jól húz, de ha pörgetni kell, akkor sem jön zavarba. A Mini dízel létére kifejezetten sportos vezetést tesz lehetővé, ezzel a motorral is abszolút kihasználhatók a futóműben rejlő lehetőségeket.



Hiszen a Mini azért még mindig élményautó, ebből pedig nem vesztett semmit. A futóműve kifejezetten sportos haladást tesz lehetővé, a kormányzása még mindig élményszámba megy, és a hatfokozatú váltó sem rossz, bár ebben azért vannak jobbak, igaz nem a közvetlen konkurensek között.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az Audi A1-essel szemben csak a térkínálatban marad alul

Az utastere továbbra is inkább a divatról szól, az ergonómia csak néhány együtt eltöltött nap után tűnik logikusnak. A térkínálat elöl csodás, de a meredeken álló szélvédő miatt nem ajánlatos a jelzőlámpák alatt megállni, mert akkor nem fogjuk őket látni. A hátsó térkínálat fura dolog, hiszen az A1-essel összehasonlítva kiderült, hogy a lábtér ugyan elmarad a mini-Audiétól, de a fej- és válltér sokkal nagyobb. Csomagtartója gyakorlatilag nincs, de azért alapdolgokra elég.

Műszaki adatok Audi A1 1.6 TDI Alfa MiTo 1.6 JTD Citroën DS3 1.6 HDI Mini Cooper D
Motor, erőátvitel
Hengerűrtartalom 1598 cm3 1598 cm3 1560 cm3 1560 cm3
Furat/löket 79,5/80,5 mm 79,5/80,5 mm 87,5/83,1 mm 87,5/83,1 mm
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. teljesítmény 77 kW (110 LE)/4400 88 kW (120 LE)/3750 82 kW (112 LE)/3600 82 kW (112 LE)/4000
Max. nyomaték 250 Nm/1500-2500 320 Nm/1750 270 Nm/1750 270 Nm/1750-2250
Sebességváltó ötfokozatú manuális hatfokozatú manuális hatfokozatú manuális hatfokozatú manuális
Fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/tárcsa
Méretek, tömegek
Hosszúság 3954 mm 4063 mm 3948 mm 3723 mm
Szélesség 1740 mm 1721 mm 1715 mm 1683 mm
Magasság 1416 mm 1446 mm 1458 mm 1407 mm
Tengelytáv 2469 mm 2511 mm 2464 mm 2467 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1477/1471 mm 1483/1475 mm 1468/1471 mm 1459/1467 mm
Csomagtartó mérete 270 liter 270 liter 285 liter 160-680 liter
Üzemanyagtartály mérete 45 liter 45 liter 48 liter 50 liter
Üres tömeg 1147 kg 1205 kg 1090 kg 1090 kg
Terhelhetőség 443 kg 405 kg 522 kg 450 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség 190 km/h 198 km/óra 190 km/óra 197 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra 10,5 s 9,9 s 9,8 s 9,7 s
Fogyasztás, vegyes 3,9 l/100 km 4,6 l/100 km 4,4 l/100 km 3,8 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás 103 g/km 122 g/km 114 g/km 99 g/km
Alapár (jobb felszereltség) 6 211 750 Ft 5 765 000 Ft 5 750 000 Ft 6 520 000 Ft


Minit úgysem a praktikumáért veszünk, hanem a karaktere miatt. Ebben pedig továbbra is a kategória egyik legjobbja, megkockáztatom: a dízel Mini a kategória legjobb választása. A motorja ugyanis annyira zseniális, hogy legszívesebben minden kisautóba ezt tenném. Kár, hogy a Suzuki Swift nem ilyen - megfordítva úgy is mondhatnám, A mini remek lenne a Swift árában. A jelenlegi 6,5 millió forintos alapára pár extrafelszereléssel 7,5-8 millióra növelhető - ennyiért pedig sosem kéne, akkor sem, ha zseniális.