Hétköznapi divatcikk - Nissan Juke 1.6-teszt

2011.01.20. 9:20

Újabb karakteres jelenséggel gazdagodott az autós világ, újabb nem létező kategóriával bővült az autópiac. A divatminik közé egyedi megjelenésével beférkőző Juke a Nissan városi, sport- és szabadidő-autókból álló modellkínálatának eszenciáját nyújtja. Vajon az Angliában gyártott, alapmotoros, elsőkerék-hajtású kivitel tudása elég a sikerhez?

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A hátsó ajtó szinte elvész a sárvédő domborításban, erre a kilincs eltüntetésével is rájátszottak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Ízlésről vitatkozni nem érdemes, formatervekről azonban annál inkább, hiszen alapvetően meghatározzák az autókról kialakított képünket. Lehet bármilyen fejlett a műszaki háttér, ha nem elég vonzó a forma, de egy eltalált dizájn már akkor is képes eladni egy újdonságot, amikor az érdeklődők még ülőpróbát sem tehetnek vele. A Juke tervezésekor a japánok eredeti külsőt rajzoltak. Nem hasonlít egyik konkurensére, sőt semmi másra sem. Az egyedi Juke-ra vágyók ráadásul tizenöt különböző gyári díszítő elem közül válogathatnak.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Városi autózás közben jól jön a Juke kompakt mérete és jó manőverezhetősége

Formaterve egyszerre két furcsasággal támadja érzékelésünket. A szabadidő-autós arányok kisautó méretben már önmagukban is meglepőek, az egyedi, kissé kusza részletek azonban még hosszú percekig garantálnak néznivalót. Jó érzékkel fogtak hozzá a formabontáshoz, mert a végeredmény mindezek ellenére harmonikus és hatásos. Az utcán döbbenten nézték, valaki csúnyának látta, másoknak kifejezetten tetszett. Megosztja a véleményeket, de már azért is jár a vállveregetés, amiért megkockáztatták egy ilyen karakteres autó gyártását.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Testes SUV-nak tűnik, valójában egy mozgékony kisautó

Hazárdjátékosnak mégsem nevezhetjük a fejlesztésért felelős csapatot, hiszen a Renault-val kötött házasság óta alapvetően a terepesekre és sportautókra koncentrál, és szép sikereket ér el a Nissan. Egyetlen hagyományos személyautójuk, amelyet nem sikerült a Clio javára háttérbe szorítani, a praktikusabb Note mellett is népszerű Micra. Ha a békaarcú második generációt az új Murano és a 370Z stíluselemeivel vegyítjük, máris körvonalazódik a Juke koncepciója. A kis SUV mindenből kínál egy kicsit, amiért ma a Nissant szeretni lehet.

A hazai bemutatón jó benyomást tett ránk a mindentudó csúcskivitel, kíváncsiak voltunk, hogyan válik be hétköznapi használatban az elsőkerekes, kézi váltós alapmodell, amely nem Japánból, hanem Angliából érkezik. Nem érheti kifogás a brit gyártást, tesztautónkat ugyanolyan jól összerakottnak éreztük, mint a bemutatón vezetett japán példányt. Kevésbé meggyőző viszont az anyaghasználat, amely a Juke gyenge pontja. Utasterét kemény, olcsó hatású műanyagok uralják, kárpitozása már újkorában is kopottas hatást kelt.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A Juke három modell, a Micra, a 370Z és a Murano egyedülálló keveréke

Mindenhova sötét anyagok kerültek, ahol egy kis színnel próbálták feldobni a hangulatot, ott túlzásba estek és rikító, fényes piros anyaggal vonták be a könyöklőt és az egész váltókonzolt. A motorok tankjára emlékeztető betét nem illik az átlagos formákhoz, ráadásul komoly kétségeink támadtak a tartósságáról. A hagyományos belsőt olyan apróságokkal próbálták kellemesebbé tenni, mint a 370Z-ből ismerős kilincsek és a csőműszerek vagy a lakkfekete középkonzol, melynek gombjain az aktuális funkciónak megfelelően átváltoznak a feliratok.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Klímavezérlésről vezetési beállításokra kapcsolva megváltozik a világító gombok felirata

Ilyen látványos trükkre csak a Juke képes. A szellőzés és a menetdinamikai beállítások így részben fedik egymást, de egyetlen gombnyomással váltogathatunk közöttük, a normál, sport és eco üzemmódot úgysem fogjuk sűrűn váltogatni. A három program a kormányzásra és a gázreakcióra is hatással van, de jelentős különbséget csak akkor érzünk, miután kipróbáltuk mind a hármat, és végleg a sport mellett döntöttünk. Csak így lesz elég közvetlen a kormányzás és elég intenzív a gyorsulás - a fogyasztásra sajnos nincs ilyen jó hatással a takarékos mód.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Az 1,6 literes 117 lóerős szívómotor teljesítménye és fogyasztása is átlagos

Játszadozni valót még bőven kínál az apró kijelzővel kiegészített trükkös felület. Minden beállításhoz saját visszajelző tartozik: normál módban leolvashatjuk az akkumulátor töltöttségét és a nyomaték kihasználtságát, sportban a ránk ható G erőket, ecóban pedig egy görbén és egy grafikonon követhetjük nyomon, mennyire spórolósan vezettünk. Kár, hogy az egész panel túlságosan alacsonyra került, ezért potenciális életveszélyt jelent a bámulása, és miután minden újszülöttnek megmutattuk, már nem csattan akkorát ez a szellemes extra.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Nagyon szeret kanyarodni, még a magas súlypont sem zavaró

Szerencsére mindez csupán cicoma, igazi japán autóhoz méltón a vezethetőség és a műszaki tartalom határozza meg a kis SUV jellegét. Bár elég komor, mégis otthonos a belső, elöl magasabb kollégák is kényelmesen elfértek, de hátul kifejezetten passzentos a hely. A kormány mögött az autó részének érezhetjük magunkat, bár a Juke is bumfordi orral és vaskos oszlopokkal készült fel az Euro NCAP töréstesztre. A vezetőülésből is látható a felső két lámpa, az autó szélei pedig olyan közel vannak hozzánk, hogy bátran manőverezhetünk.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Kemény műanyagok, sötét felületek, lakkfekete és élénk piros betét, minőségi összeszerelés

Erre alaposan felkészítették a kisautót, jó fogású, sportos kormánya nem sok visszajelzést közvetít az útról, kissé eltúlzott rásegítését is városi használatra méretezték, mégis pontosan irányítható vele a kezes viselkedésű Juke. Optimális súlyelosztása miatt tempós kanyarban sem alulkormányzott, feszesre hangolt futóműve a sarkokba tolt kerekekkel a magas építés ellenére biztosan tartja az úton a karosszériát. Rugózása keményebb, mint amit kisautókban megszokhattunk, de az elsőkerék-hajtással is jól kapaszkodó futómű növeli a biztonságérzetet.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Kényelmesek az ülések, bársonyos huzatuk kissé kopottas hatást kelt

Közvetlen kormánya mellé gyors váltó jár. Alig kell levenni a kezünket a kormányról ahhoz, hogy kapcsolgathassunk, karja rövid utakon jár és pontosan kattan a fokozatokban. Váltáskor nem egy klasszikus szerkezet precizitásával, hanem egy játékkonzol tárgyilagosságával és kissé műanyagos érzetével működik. Kár, hogy csak öt fokozat közül választhatunk, így hamar elfogy a nem túl hosszú végáttétel tűrőképessége, és autópálya-tempónál már négyezres fordulat környékén jár az 1,6 literes 117 lóerős szívómotor.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Forrás: [origo]

Elveszett egyéniség -
Nissan Micra-menetpróba

Itt az első zseb-SUV -
Nissan Juke-bemutató

Városi dobozos Yaris -
Toyota Urban Cruiser-teszt



Ereje közepesen dinamikus haladásra elegendő, az élénk gázreakciónak és az alig 1,2 tonnás önsúlynak köszönhetően jól mozgatja a Juke-ot, ehhez azonban pörgetnünk kell. Hajtásláncát sportos vezetésre tervezték, hangja minden sebességtartományban jól hallható, fogyasztását pedig országúti andalgással és óvatos közlekedéssel is nehéz nyolc liter alatt tartani. A vezetési élményt és ezzel együtt a vezető szórakoztatását elsősorban a jó kezelhetőségre és nem a teljesítményre bízták. Motorkínálatából hiányzik egy lépcső a 190 lóerős turbó alatt.

Városi autóként beválik a Juke, feltéve, ha nem egy egész család mobilitására kell megoldás kínálnia, ahhoz sokkal jobb és gazdaságosabb választás a Note. A tehetős fiataloknak szánt divatmini apró csomagtartójába nem sok holmi fér, cserébe az apróságok saját tárolórekeszt kaptak a raktér padlója alatt, így legalább nem foglalnak értékes helyet. Hosszabb utazások helyett inkább csak kirándulásokra alkalmas, legfőbb előnye a hagyományos sportkupékkal szemben, hogy magas építése miatt földutakra is merészkedhetünk vele.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Feszes futóműve nem hagyja megbillenni a karosszériát, és a kisebb úthibákat is képes kirugózni

Legfőbb vonzereje feltűnő külseje, amely felszereltségtől és hajtáslánctól függetlenül jár hozzá. Szürke fényezése és komor belseje azonban sokat ront az életvidám hangulaton. Aki szeret kitűnni a tömegből, és a legtöbb időt városban tölti, elégedett lehet a 4 190 000 forinttól elérhető alap Juke-kal. Koncepciója a Mini és Fiat 500 filozófiáját követi, de különcsége ellenére hétköznapibb és egyben praktikusabb is náluk. Ez a vételárán is látszik, egy modern kompakt áráért akár a csúcsmodellt is hazavihetjük. A szomszédoknak biztosan feltűnik majd.

Műszaki adatok

Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1598 cm3. Furat/löket: 78,0/83,6 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 86 kW (117 LE)/6000. Nyomaték: 158 Nm/4000. Sebességváltó: ötfokozatú kézi. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4135/1765/1565 mm. Tengelytáv: 2530 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1540/1525 mm. Tömeg: 1172 kg. Terhelhetőség: 473 kg. Csomagtartó térfogata: 251 l. Üzemanyagtartály térfogata: 46 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 11 mp. Végsebesség: 178 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,3 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 7,8 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 147 g/km.