Kitiltanák a szennyező városnéző buszokat Budapestről

Vágólapra másolva!
Április 1-jétől olyan szigorú környezetvédelmi normának kellene megfelelniük a budapesti városnéző buszoknak, amelyre egyetlen BKV-busz sem lenne képes, és a városnéző buszok közül is csak az egyetlen kétéltű és vélhetően egy nosztalgiabusz. A városnézést szervező érdekvédők a rendelettervezetben szereplő határidő kitolását és övezetek kijelölését javasolják, valamint anyagi támogatást szeretnének. A Budapesti Közlekedési Központ konkrétumokat nem közölt, de "rendet szeretne teremteni".  
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP/Attila Kisbenedek
Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

Az április elsején életbe lépő szabályozás szerint ez az egyetlen városnéző busz közlekedhetne Budapesten

Az autóban ülőknek van esélyük belsőlevegő-keringetésre kapcsolni, a gyalogosok megpróbálhatják visszatartani lélegzetüket - ezek a lehetőségek akkor, ha egy láthatóan és érezhetően füstölő busz közelébe kerül valaki. Budapesten a buszok nagy része BKV-járat, tehát közfeladatokat lát el - ami bizonyos engedményekhez segíti őket -, egy kisebb hányad turista- és városnéző busz. Ez utóbbiak helyzetének rendezését tűzte ki maga elé a Fővárosi Önkormányzat 2009 végén.

A 2010. december 15-ei közgyűlésen elhangzott rendelettervezet értelmében a városnéző buszok 2011. április 1-jétől csak Euro-4-es, míg 2013. január 1-jétől Euro-5-ös motorral közlekedhetnek a főváros területén. A tervezet kizárólag a városnéző buszokra vonatkozna, ezzel felzúdulást váltott ki az ilyeneket üzemeltetők körében. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (Muisz) mielőbbi egyeztetést javasol a főváros turisztikai célú autóbuszos személyszállítása ügyében Tarlós István főpolgármesterrel.

Több mint egy éve napirenden

A történet régebbre nyúlik vissza: 2009. december 17-én a közgyűlés döntött "a városnéző buszok normatívnál szigorúbb környezetvédelmi szabályozásáról". Egy rendelet felkérte a főpolgármestert, hogy kezdjen tárgyalásokat a városnéző buszokat üzemeltető cégekkel többek között arról, hogy nosztalgiajárműveket kivéve csak legalább Euro-3-as környezetvédelmi besorolású járműveket üzemeltessenek városnéző járatként Budapest belterületén. Egy másik, aznapi előterjesztésben pedig az szerepel, hogy 2011. január 1-jétől legalább Euro-4-es, 2013 elejétől pedig legalább Euro-5-ös normát kell teljesíteniük a buszoknak.

2010. február 16-án az önkormányzat Kereskedelmi, Turisztikai és Fogyasztói Érdekvédelmi Ügyosztálya a Környezetvédelmi és a Közlekedési Ügyosztállyal együtt megbeszélést tartott a városnéző buszosok képviselőivel. Az erről készült önkormányzati jelentésből kiderült, hogy a társaságok nagy részének belátható időn belül az Euro-3-as norma betartására sincs pénze minden járművük esetében, hosszabb, tervezhetőbb kifutási határidőt tartanak elképzelhetőnek. Az önkormányzat ezt úgy értékelte, a szakma elzárkózik a javaslattól.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

Működésképtelenné válna a BKV, ha rá is vonatkozna a rendelet: a legkorszerűbb buszaik is csak az Euro-3-as normát teljesítik, de ezek is csupán a buszflotta 13 százalékát teszik ki

"Mivel a szakma önszántából a szigorítást visszautasította, így megvizsgáltuk, hogy a Fővárosnak van-e jogi lehetősége szigorúbb követelményeket állítani a városnéző buszos cégekkel szemben" - áll a Csomós Miklós főpolgármester-helyettes által jegyzett, 2010. decemberi előterjesztésben. Ebben Csomós a jogi ügyosztály állásfoglalására és egy alkotmánybírósági határozatra hivatkozva az állítja, "az országos érvényű szabályoknál szigorúbb helyi szabályok megállapításának akadálya nincs a város egyes övezeteire, földrajzilag pontosan meghatározott részeire vonatkozóan", ehhez pedig egyeztetést követően megszülető önkormányzati rendeletre van szükség.

Hanzély Ákos LMP-s képviselő benyújtott ugyan egy módosító indítványt, amelyben 2012. január 1-jéig türelmi időt adott volna a cégeknek, de utána minden járműtől szigorúbb, Euro-5-ös normát várt volna el. Indoklásában az állt, hogy bár az Euro-4-es dízeljárművek kisebb össztömegű részecskét bocsátanak ki, mint az Euro-3-asok, de az Euro-4-es motorok által kibocsátott szennyezés nagy része ultrafinom, kiemelkedően egészségkárosító részecske, míg az Euro-5-ös buszoknál már a finomrészecskék is a töredékére csökkennek. Az indítványát elutasították.

A Fővárosi Közgyűlés a már említett, Euro-4-es és 5-ös norma bevezetéséről szóló határozat végrehajtási határidejét idén április 1-jére módosította, és felkérte Tarlós István főpolgármestert, hogy gondoskodjon "A főváros területén működő városnéző buszok szabályozása" című rendelettervezet elkészítettéséről és közgyűlés elé terjesztéséről, amely egyébként nem csak a környezetvédelmi besorolásról, hanem például a buszok megállási helyeiről is szólna.

Milyen a városnéző busz?

Nehezen meghatározható, mit nevezhetünk városnéző busznak. Sok busz van, amely városnézésre alkalmas, de nehezen dönthető el, hogy valójában arra használják-e, az is bizonytalan tehát, hogy hány buszt is érint a szabályozás. Ha a tulajdonos vállalkozás sem lehetne döntő, leginkább a matricázás buktathatná le a céget. Jelenleg azt sem tudni, milyen büntetésre számíthat az, aki mégis behajt. A szmogriadó idején kitiltott magánautók behajtása esetén 100 ezer forint lehet a bírság összege, ennél biztosan nem lenne kevesebb az üzletszerűen a városban közlekedő, az előírásoknak nem megfelelő buszokra kiszabott büntetés sem.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

Jelenleg az sem egyértelmű, mi számít városnéző busznak

A Fővárosi Önkormányzat jellemzően csak a Budapesten működő, "kizárólag" városnézéssel foglalkozó cégek buszainak besorolására lát rá, ez mindössze tíz vállalkozás Budapesten, és körülbelül 25-30 darab busz - állítja a NiT Hungary és a Muisz. Szerintük a rendelet nem tér ki arra, mi a helyzet az "idegen" buszokkal, azokkal a turistabuszokkal, amelyek a városon kívülről, általában külföldről érkeznek, és városnézésre is használják őket. A NiT Hungary és Muisz értelmezése alapján a szabályozás az itt üzemelő cégeket érintené, a külföldi és belföldi turistabuszokra viszont nem vonatkozna. Ha ez így lesz, akkor a kiskaput is könnyű megtalálni: vidékre bejelentett cégek végezhetnének budapesti utazásokat, nem feltétlenül városnézésként beállítva.

Az is aggályos, hogy - bár az önkormányzati előreterjesztés szerint sincsenek az érintett cégek anyagilag felkészülve az átállásra - a társaságoknak nem biztosítanak megfelelő időt a buszok lecserélésére. A NiT Hungary álláspontja szerint az alkotmányos követelmény, hogy a jogalkotó biztosítsa a megfelelő időt. Szerintük a Fővárosi Közgyűlésnek nincsen jogalkotási felhatalmazása egy ilyen (a tervezet szerinti) közúti személyszállítást korlátozó rendelkezés megalkotására, mivel ezt csak törvényi szinten lehetséges az EU-szabályozással összhangban.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

Egy nyitott, városnéző feliratú buszt nyilván a rendelet is városnéző busznak értékelne. A nosztalgiabuszokat viszont nem érintené az új szabályozás

Az előírásoknak jelenleg nem megfelelő buszokat működtető vállalkozásokra komoly anyagi terheket róna az új szabályozás: egy környezetbarátabb használt busz beszerzése kiviteltől, használtságtól és felszereltségtől függően akár 50-80 millió forintba is kerülhet. A motorcsere sem jelent megoldást, a jelenleg hatályos szabályozás szerint pedig a részecskeszűrő alkalmazása sem elfogadott, mert hiába felelne meg az Euro-5 emissziós előírásának, a jármű környezetvédelmi besorolása nem változik. A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) folyamatban van a szabályozás módosítása, amely lehetővé tenné a részecskeszűrő alkalmazását, így jelentősen, buszonként körülbelül 500 ezer forintra csökkenhetnének a cégek költségei - ám ilyet csak az újabb buszokra lehet szerelni.

A NiT Hungary és a Muisz tájékoztatása szerint körülbelül 1500 busz közlekedik a városban, ezek közül körülbelül 1400 busz a BKV és a Volán alá tartozik, míg a fennmaradók közül körülbelül 25-30 busz van, amely rendszeres városnézést végez. Ezek valóban környezetszennyezők (a többség Euro-0-s, a legjobbak 2-es besorolásúak), de a lecserélésük az érdekvédők szerint nem hoz látványos eredményt. A rendelettervezet szerint ugyanis a másik 1400 BKV-s és Volán-buszra nem vonatkozik a korlátozás, ugyanúgy közlekedhetnek (a BKV-nak Euro-3-as a legjobb besorolású busza, de ezek száma sem teszi ki a teljes buszflotta hatodát).

Budapesten jelenleg egyetlen városnéző busz felel meg az Euro-5-ös normának, a sétahajókázást és sétabuszozást egyszerre megvalósító kétéltű. Euro-4-es városnéző busz nincs a fővárosban, és csak egy, a szabályozás alól nosztalgiajármű mivolta miatt mentességet élvező kabrió Ikarusról tudunk.

Az érintett szervezetek külföldi mintára belvárosi övezetek kijelölését javasolják, ahová csak megfelelő besorolású buszok hajthatnak be, de a szabályozás elképzelésük szerint mindenkire vonatkozna, beleértve a tömegközlekedésben részt vevő buszokat is. Az érdekvédők későbbi határidőt és támogatást is szeretnének.

A BKK állásfoglalása

Megkerestük a Fővárosi Önkormányzatot is a kérdéseinkkel, válaszul a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) állásfoglalását kaptuk.

"A BKK Zrt. mind közlekedésszervezési, mind környezetvédelmi, mind turisztikai szempontból károsnak tartja a jelenlegi helyzetet, melyben magánvállalkozások közterületet ingyenesen igénybe véve, számtalan esetben visszás megállási és várakozási gyakorlattal, műszaki és esztétikai szempontból egyaránt kontrollálatlan paraméterekkel rendelkező járművekkel végeznek vállalkozási tevékenységet. A megfelelő szabályozás mielőbbi bevezetése közérdek.

A hivatkozott rendelettervezetben megjelölt általános irányok (leginkább a motorokra vonatkozó szigorú Euro-szabványoknak való mielőbbi megfelelés) jók, a főváros területén közlekedő autóbuszok, így a városnéző és turistabuszok műszaki színvonala javítandó, károsanyag-kibocsátása csökkentendő. Ennek módjáról egyeztetések kezdődtek, a BKK ezen a területen is rendet szeretne teremteni." - áll a közleményben.



A BKK-közlemény már nem csak a városnéző, hanem a turistabuszok károsanyag-kibocsátásának csökkentését is említi. A két csoport összesen - a buszos érdekvédők és saját számításaink alapján is - körülbelül száz darab buszt jelent ma a fővárosban. Ez a fővárosban közlekedő, többségében igen szennyező buszoknak nem egészen hét százaléka.