Beengednék a gázos autókat a mélygarázsokba

Legkorábban az év második felében léphet életbe az a jogszabályi változás, amely lehetővé tenné, hogy a megfelelő biztonsági szeleppel rendelkező gázüzemű autókat zárt térben - parkolóházakban, mélygarázsokban - tárolják.

A rendeletalkotás még folyik, a módosításról a hatályba lépés előtt az Európai Uniót is értesítenie kell Magyarországnak - közölte a Belügyminisztérium az MTI érdeklődésére szerdán.

A Prímagáz január végén az autógázzal működő autók parkolóházakba való behajtását tiltó hazai rendelet megváltoztatását kezdeményezte. A cég álláspontja szerint a szabályozás elavult, a gázüzemű autók kisebb robbanásveszélyt jelentenek a benzinhajtásúaknál, a tiltás pedig útjában áll a gázüzemű autók szélesebb körű elterjedésének. (A parkolóházakból, mélygarázsokból azért tiltották ki eddig a gázos autókat, mert az autógáz nehezbb, mint a levegő, így esetleges szivárgáskor összegyűlhet a legalsó szinten, ezzel okozva robbanásveszélyt.)

A Prímagáznál úgy vélik, a gázos autók rendszere jobban túlbiztosított, mint a szintén robbanásveszélyes benzineseké. Emellett az autógázzal hajtott autók messze túlteljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi besorolásokat is. Az LPG-vel (autógázzal) kombinált hajtású autók szén-dioxid-kibocsátása húsz, szén-monoxid-kibocsátása ötven, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemű járművekéhez képest, míg a szilárdrészecske-kibocsátás teljesen megszűnik.

A Belügyminisztérium szerdai közleményében azt írta: az országos tűzvédelmi szabályzatot, a tisztán gázüzemű, a vegyes üzemű és a kettős üzemű járművek meghatározott terekben történő elhelyezésének szabályozását a tárca felülvizsgálta, és oly módon kívánja módosítani, hogy a tilalom ne vonatkozzon az adott műszaki előírásnak - ez esetben EU-irányelvnek - megfelelő biztonsági szeleppel felszerelt járművekre.

A tárca közlése szerint a szabályozás pontos részleteiről még nem született döntés, de felhívták a figyelmet arra, hogy a módosítás hatályba lépése előtt a tervezetet - mint műszaki tartalmú szabályozást - notifikációra kell küldeni Brüsszelbe, ami azt jelenti, hogy az a legkorábban az év második felében léphet hatályba.

KAPCSOLÓDÓ CIKK