Ez a svéd vedeli az alkoholt - Saab 9-5 2.0 T BioPower-teszt

2011.02.04. 11:55

Kétliteres, benzines turbómotorral járt nálunk legutóbb egy 9-5-ös Saab, amelynek az volt az érdekessége, hogy gyárilag felkészítették az E85 jelzésű bioetanol elfüstölésére is. Ennek nagy előnye, hogy jóval olcsóbban tankolhatunk, kár, hogy az etanol árelőnyét a motor nagyrészt megeszi.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Magyarországon 2007 óta kaphatók bioetanollal is működő Saabok
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A skandinávok valamiért megvesznek a bioetanolért, így nem csoda, hogy az e téren leginkább élenjáró autómárka a Saab, annak ellenére is, hogy nemrégiben majdnem megszűnt a svéd cég, amelyet végül némi kavarás után a holland Spyker sportautógyár vett meg. Az etanolnak több előnye is van az egyre drágább benzinhez képest, az egyik legfontosabb, hogy jelenleg mintegy száz forinttal olcsóbb literje, mint a 95-ös benziné, jobb hatásfokkal ég el, így tisztábban üzemel vele az autó, amely kevesebb a szén-dioxidot ereget a levegőbe, mintha benzint égetne el.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A műszaki alapokat az Opel Insigniától kapta, ám annál jóval hosszabb a 9-5-ös Saab

Sajnos némi hátránya is van a dolognak: mivel az alkoholnak a benzinhez képest kisebb az energiatartalma, így többet kell belőle a motorba juttatni hasonló teljesítményhez, ami azt jelenti, hogy etanollal durván 20-25 százalékkal nőhet a fogyasztás. Az etanol egy másik - óriási vitákat kiváltó - hátrányaként azt emlegetik, hogy előállítása - egyes számítások szerint - gazdaságtalan, így mindenki akkor járna a legjobban, ha a növényi alapanyagot inkább elégetnék, és így például áramot állítanának elő. (Erről a témáról részletesebben a Cefrét a motornak című keretesünkben lehet olvasni.)

Cikkajánló

Fotó: Lencsés Csaba [origo]

Fotó: Lencsés Csaba [origo]

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Érdekesebb a bajszos nőnél -
Saab 9-5-menetpróba

Iszákos hegymászó -
Saab 9-3X-teszt

Kettőzött erővel -
Volvo S80 D5 AWD-teszt


Akárhogy is van, a svédek lerakták voksukat a bioetanol mellett, olyannyira, hogy náluk már állami rendelet írja elő, hogy minden kútnál lehessen E85-öst tankolni. Ennek tudatában nem meglepő, hogy a Saab miért vetette magát olyan lendülettel az alkoholizmusba: 2005-ben jelent meg az első BioPower 9-5-ös, amelynek forgalmazása 2007-ben indult el Magyarországon, micsoda egybeesés, pont akkor, amikor az első etanolt kínáló kutak is megnyitottak. Tesztünk főhősének tehát tisztes előélete és családfája van, csak éppen nálunk nem túl ismert modellről van szó. Mivel az új 9-5-ös kapcsán minden fontosabb részletet megírtunk a típus nemzetközi menetpróbáján és egy korábbi tesztünkben, így az alábbiakban leginkább az etanolos működés jellegzetességeire koncentrálunk.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Remek darab az Opeltől származó kétliteres turbómotor, de az etanoltól még inkább megnő az étvágya

A 9-5-ös BioPower műszakilag gyakorlatilag megegyezik a hagyományos, kétliteres turbóval, a különbség annyi, hogy egy új motorvezérlő programot írtak hozzá (amely kezeli az etanol hidegindítási nehézségeit és a keverékképzést), valamint egy üzemanyag-mérő szondát is kapott, amely az etanol és a benzin arányát figyeli a tankban. Ennek az eredményét egyébként mi is folyamatosan nyomon követhetjük (számos egyéb paraméter mellett) a sebességmérő közepén lévő digitális kijelzőn. Eszerint, amikor átvettük a tesztautót, mintegy 86 százalékban lötyögött a tankjában etanol, így a tesztút nagyjából az alkoholos üzem eredményét hozta ki.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A BioPower-kivitel szervizciklusa megegyezik a normál benzinesével, azaz 30 ezer kilométer

A dízelmotoroknál csak az etanollal teletankolt autók utálják jobban a nagy hideget, konkrétan nem indulnának el, ha nem lenne ez E85-ben mintegy 15 százaléknyi benzin és egy okos motorvezérlő elektronika, amely feldúsítja a keveréket. A teszthét alatt gyakorlatilag nem ment nulla fok fölé a hőmérséklet, ami finoman szólva sem kedvezett a Saabunknak, amely ennek ellenére mindig azonnal és gond nélkül beindult. Mint a 9-5-ös számos műszaki eleme, az 1998 köbcentiméteres, közvetlen befecskendezéses turbómotor is az Opeltől származik, és nyugodtan rásüthetjük a gyöngyszem jelzőt, mert elképesztően finoman jár és adja le a 220 lóerős teljesítményét.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Ilyen ijesztő számok jelennek meg átlagfogyasztásnak a rövid városi utak alkalmával

Ez az erő pont elég a közel ötméteres és majd 1,8 tonnás test mozgatásához, egy percig sem érezzük, hogy kirántja a kezünkből a kormányt, de azt sem, hogy lomhák lennénk, egyszerűen és szinte hangtalanul teszi a dolgát a remek turbómotor, tökéletesen illik az autó karakteréhez. Ugyancsak nagyon jól szerepelt tesztautónk opcionális, hatfokozatú váltója is, amely minimális késlekedéssel, de annál észrevétlenebbül dolgozott.

Cefrét a motornak

Az etanol (etil-alkohol, borszesz, C2H5OH) színtelen, jellegzetes szagú és ízű, éghető folyadék. Az etanolt a köznapi nyelvben legtöbbször egyszerűen alkoholként emlegetjük, mivel kémiailag az alkoholok közé tartozik, mint a metanol vagy a propanol. A kutaknál is kapható E85 jelzésű üzemanyag 85 százalék etanolt és 15 százalék benzint tartalmaz, egyelőre csak a benzin részét terheli jövedéki adó. A bioetanolt Európában főleg cukorrépából, búzából vagy kukoricából, Észak-Amerikában kukoricából és búzából, Dél-Amerikában pedig a cukornádból készítik, rövidesen várhatóak viszont az úgynevezett "második generációs" megoldások is, amelyek lényege, hogy mezőgazdasági melléktermékekből (pl. kukoricaszárból vagy más, cellulóztartalmú hulladékból) nyerik az etanolt. Előállítása hasonlatos a pálinka vagy bármely lepárlással készült alkohol elkészítéséhez. Ha kukorica az alapanyag, akkor egy liter etanol előállításához nagyjából két kilogramm kukoricára van szükség, bár ez függ a gyártási folyamattól és az alapanyag keményítőtartalmától is.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Jelenleg mintegy száz forinttal olcsóbb a 95-ös benzinnél a bioetanol literenkénti ára

Az energiaiparban egymásnak feszülő érdekek miatt az etanolt, mint közvetlen felhasználású üzemanyagot sok kritika is éri, a legtöbb eddig publikált tanulmány azt állítja, hogy gazdaságtalan biomasszából etanolt gyártani, és sokkal hatékonyabb, ha elektromos áramot állítanak elő a növényi alapanyag elégetésével. Legutóbb Chris Field, a Stanford Egyetem biológia-professzora hasonlította össze az elektromos és etanolos autók hatásfokát. A Science magazinban megjelent tanulmány szerint annyi elektromosságot lehet termelni egy holdnyi erdő vagy különböző haszonnövény-termés elégetéséből, amely egy kis elektromos szabadidő-autót 22 400 kilométeren át képes hajtani. Ezzel szemben, ha ugyanebből a mennyiségű biomasszából etanolt készítenek, a számítás alapját jelentő autó már csak 14 400 kilométert lenne képes megtenni. Mindezek ellenére az igazságot elég nehéz tisztán látni abban a harcban, amelyet az elektromos és hibrid, illetve bioüzemanyagos autók támogatói folytatnak egymással. Ha egy tanulmány azt állítja, érdemesebb a villanyautókra építeni, szinte biztosan jön egy másik, amely a bioetanolos vagy biodízeles modelleket hozza ki győztesnek.


Sajnos a nagy hideg és a túlnyomórészt városi használat a fogyasztásra is nagy hatással volt: a 9-5-ös úgy evett meg simán 16-17 liter etanolt, hogy kifejezetten visszafogottan közlekedtünk vele. Ez egyébként meglepően közel van a gyár által megadott értékhez, annak ellenére is, hogy csak benzines fogyasztási adatokat adott meg a Saab, ami jelen esetben 13,5 liter városban. Ha erre még rászámoljuk azt a húsz százalékot, amennyivel az etanollal többet fogyaszt a motor, akkor máris helyben is vagyunk, csak ezzel gyakorlatilag elég az etanol árelőnye a benzinhez képest.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
300 ezer forint a BioPower kivitel felára a normál benzineshez képest

Bár tesztautónk 12,13 milliós alapárát (Vector-felszereltséggel és automata váltóval) figyelembe véve, elhanyagolhatónak mondható a BioPower kivitel 300 ezer forintos felára, ám ez is csak egy olyan tényező, amely sok tízezer használati kilométerrel kitolja azt a pontot, hogy megérje ilyen autót venni. Ennek tudatában a 9-5 BioPower változata továbbra is azoknak lehet ideális választás, akik nem az üzemanyagon akarnak spórolni, hanem sokkal inkább a kisebb szén-dioxid-kibocsátás és a környezettudatosabb autózás a céljuk. Svédországban sokan tudnak és akarnak erre áldozni, nálunk azonban ez olyan sokadrangú szempont autóvásárlásnál, ami borítékolja, hogy nem lesz nagy tolongás a BioPower Saabok körül.

Műszaki adatok - Saab 9-5 2.0 T BioPower
Motor, erőátvitel, fékek. 
Hengerűrtartalom: 1998 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 162 kW (220 LE)/5300. Nyomaték: 350 Nm/2500. Sebességváltó: hatfokozatú automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: 337 mm átmérőjű hűtött tárcsa/315 mm átmérőjű hűtött tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 5008/1868/1467 mm. Tengelytáv: 2837 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1585/1587 mm. Tömeg: 1750 kg. Terhelhetőség: 450 kg. Csomagtartó térfogata: 515 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l. 
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 8.5 mp. Végsebesség: 235 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 9,1 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 16,7 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 209 g/km.