Buszsávra, bicikliútra költ a főváros

Busz, buszsáv, tömegközlekedés, autóbusz közlekedik a villamossíneken
Vágólapra másolva!
117 milliárd forintot szán a városvezetés Budapest közlekedésének fejlesztésére 2011-ben. A költségvetési tervezetben fontos szerepet kap a tömegközlekedés fejlesztése, útépítésre és zajvédő falak felhúzására több százmillió forintot különítenének el, akárcsak az új kerékpárutak építésére. Az összeg legnagyobb részéből a 4-es metró építését folytatnák.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Déli pályaudvar és a Moszkva tér között a villamossíneken alakítják majd ki a buszsávot (képünk illusztráció)

Hetvennégy milliárd forintot, a közlekedés fejlesztésére szánt összeg több mint 63 százalékát fordítanák a 4-es metróvonal idén esedékes munkálataira a 2011-es költségvetési tervezet szerint. A meglévő metróhálózat fejlesztésére is költenek: folytatják a tárgyalásokat a 2-es vonalra szánt új metrókocsikat szállító francia Alstommal, a sikeres megegyezés esetére fenntartják a szükséges 17,5 milliárdot. A biztosítóberendezések esedékes felújítását a bizonytalan járműbeszerzés miatt azonban ideiglenesen felfüggesztették. Ennek töredékét, 970 millió forintot szánnak a földfelszíni tömegközlekedés fejlesztésére, de ennyiből is több új buszsávot alakítanak ki.

Buszsávon a városhatártól a Moszkva térig

Könnyítik a főváros nyugati kapuja felől a centrum felé haladó buszok közlekedését. A Budaörsi út bevezetőjén a jelenleg a Dayka Gábor utcáig tartó buszsávot a BAH-csomóponton át a Döbrentei térig a városközpont irányában meghosszabbítják - az ötvenmillió forintos beruházás után a Budaörsi úton és a Hegyalja út teljes alsó szakaszán lesz buszsáv, a közlekedést pedig intelligens, forgalomfüggő jelzőlámpa-programokkal segítik. A Déli pályaudvar és a Moszkva tér között a villamossínre terelik a buszokat is.

A régi Budaörsi úton befelé, a Gazdagrét irányába kanyarodók özöne rendszeresen feltartja a városközpont felé tartó autóbuszt - itt az előterjesztés szerint összesen 338 millió forintért útszélesítéssel alakítanak ki kamerákkal védett, 790 méteres sávot a buszoknak, ezért helyenként a már meglévő bicikliút nyomvonalát is korrigálják. A tervek szerint "minimális útszélesítéssel" meghosszabbítják a buszsávot az Alagút és a Márvány utca között, az Alagutat pedig forgalomtechnikai eszközökkel tehermentesítik.

Pesten a Szentmihályi úton, a 20-22. szám előtti zebrától az Ond vezér útig önálló tömegközlekedési sáv létesülne a 81-es és 80A trolibusz számára a jelenlegi útpálya szélesítésével, 233 millió forintért. A XVII. kerületi Pesti út déli oldalán is kamerával védett buszsávot alakítanának ki a Csabai úti csomóponttól a Maroshévíz utcai csomópontig.

Forrás: Google Earth
Kék színnel jelöltük a bel-budapesti új buszsávokat

"Forgalomtechnikai korrekciókkal" gyorsítják a közösségi közlekedést a Baross utcában a Kálvária tértől és Kálvin tér felé, a Kálvária tér és a József körút között buszsávot alakítanak ki - áll a tervezetben. (A forgalomtechnikai korrekció "kisebb költségigényű, de nagy hatékonyságú módosítást jelent" - magyarázta meg az [origo]-nak Kovács Enikő, a fővárosi önkormányzat sajtóreferense.) Szintén buszsávot létesítenének a Dózsa György úton, és "kiskorrekcióval" átépítenék a Verseny utcai kereszteződést.

A legforgalmasabb villamosvonalon, a Nagykörúton "a lassújelek minimálisra csökkentése, a vágányokra ráforduló közúti forgalom szabályozása, a villamos vonalán a közlekedési csomópontok szabályozástechnikai átalakítása" szerepel a tervezetben, az 55 milliós ráfordításért "számottevő" utasperc-megtakarítást várnak.

A 105-ös buszok menetidejének csökkentéséért "forgalomtechnikai kiskorrekcióra" kerül sor az Oktogonnál, illetve a Bajcsy-Zsilinszky úti csomópontokban, és módosítják a jelzőlámpák hangolását. A XX. kerületi Jahn Ferenc kórháznál szegélykorrekcióval és forgalomtechnikai módosítással egyszerűsítik a buszok útvonalát.

Elkészül a csepeli tehermentesítő út egy szakasza

Szeptember végéig mintegy ötmilliárdos költséggel, EU-s támogatással elkészül a csepeli városközpontot tehermentesítő, régóta várt gerincút első szakasza a Szabadkikötő út-Szállítók útja csomóponttól a Posztógyár utcáig. A Nagykőrösi út mentén majdnem 600 millió forintért építenek zajvédő falat, az M3-as bevezető szakaszán befejeződik a 288 millió forintos zajvédelmi beruházás, melynek során védőfalakat építenek és kicserélnek 3371 darab nyílászárót. Az Újköztemető főbejáratánál lévő ötágú csomópont jövő évre tervezett átépítéséhez kapcsolódó tervezésre idén 27 millió forintot fordítanak.

Tizenöt kilométer új bicikliút

782 millió forintot szánnak bicikliutak építésére idén. A Szabadkikötő úton mintegy három kilométeres épített, a Pesti út három kilométerén fele-fele arányban épített, illetve kijelölt kerékpárúton tekerhetnek majd a biciklisek. A kispesti Ady Endre úton épített, illetve közös gyalog- és kerékpárút, egy rövid szakaszon pedig az úttesten kijelölt nyomvonal szerepel a tervben. Az összesen majdnem négy kilométeres, Pesti út menti kerékpárútprojekt második szakaszára idén 141 milliót költenek. Bicikliúttal kötik össze az Örs vezér terét Kőbánya központjával, a Fehér úti másfél kilométeres beruházás költsége 116 millió forint.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Több forgalmas főúton is új kerékpárutat építenek

Budán, a Bécsi út-Nagyszombat utca vonalon 779 méter épített szakaszt és további 1400 m kijelölt szakaszt hoznak létre, a Bogdánfy úton majdnem egy kilométert. A beruházásokkal 15,4 kilométerrel bővülne Budapest kerékpárút-hálózata.