Kategóriája legrosszabb törésteszteredményét érte el a Dacia Duster

2011.02.23. 16:52

Az alapjait adó Loganhoz hasonlóan a Dacia Duster is csak három csillagot kapott az Euro NCAP töréstesztjén. Először vizsgáltak elektromos autót: a Mitsubishi i-MIEV négy csillagjával jól, de nem kimagaslóan teljesített. Ötcsillagos lett a Hyundai ix20/Kia Venga páros, a Nissan Juke, a BMW X1 és a Mitsubishi ASX is.

Hiába divatos és saját kategóriájában kiváló ár-érték arányú autó, a Dacia Duster sem törésteszteredményéről lesz híres. Ahogy az alapjait adó Logan, úgy a Duster is csak három csillagot kapott az Euro NCAP független szervezettől, a modern SUV-k mezőnyében ennél rosszabb eredmény nincs.

Dacia Duster

Bár az utascella kellően erősnek bizonyult, több dolog is balul sült el a teszten: a frontális tesztnél a csomagtartó, az oldalsónál a vezetőoldali ajtó nyílt ki, az ilyesmiért szigorú levonás jár. Nem volt elégedett a szervezet a műszerfal kialakításával sem, azok, akik közelebb húzzák az ülést, térd- és combsérülést szenvedhetnek. Az ostorcsapásszerű nyaksérülés ellen is alig nyújtanak védelmet a fejtámlák hátulról történő ütközés esetén.

Nem dicsérték a Dustert gyalogosvédelme miatt sem, harminc százalék alatt zárt, a lökhárító és a motorháztető éle egyetlen pontot sem kapott. Hiányosak a biztonsági felszerelések is, a tesztautóból kimaradt ESP miatt szintén 30 százalék alatt zárt az biztonságiasszisztens- rendszerek értékelésében a Duster.

Történetében először villanyautót is összetört az Euro NCAP, a Mitsubishi i-MiEV teszteredménye a vele lényegében megegyező Citroën C-Zeróra és a Peugeot iOnra is érvényes. Noha az i-MiEV gond nélkül ment át az ADAC töréstesztjén, az Euro NCAP talált hiányosságokat, az utascella például éppen csak túlélte a frontális tesztet. Kicsivel nagyobb tempó esetén összeroppant volna, ezért nem kapta meg a stabil minősítést.

A elektromos autókat ugyanolyan szigorúan vizsgálják, mint a többit

Az ADAC tesztjén semmilyen hiányosságot nem tapasztaltak az utascella merevségével kapcsolatban, így meglepő az Euro NCAP-féle eredmény. Jelentősen roncsolódott a lábtér, az oldalsó teszten a Dusterhez hasonlóan nyílt az autó, ezek mind levonást jelentettek.

Mitsubishi i-MIEV

Semmi gond nem volt az akkumulátorral és elektromos rendszerekkel, a kocsitesttől megfelelően elszigetelt, padlólemezbe integrált lítiumos akkumulátor nem sérült meg a teszt során, egy biztonsági csatlakozó pedig a balesetkor azonnal megszüntette a kapcsolatot az akku és a motor között. Négy csillagnál többet azonban nem kaphattak az elektromos minik. Hamarosan konnektoros hibrideket is tesztel a szervezet.

Az aktuális tesztkörben is osztottak öt csillagot, a BMW X1Hyundai ix20, Mitsubishi ASX és Nissan Juke is kiválóan szerepelt.

BMW X1

A BMW legkisebb szabadidő-autóját csak az ostorcsapásos sérülések ellen nem eléggé védő fejtámla, és a motorháztető gyalogosgázoláskor túl keménynek bizonyuló első éle miatt kritizálta a szervezet. 87 százalékos utasvédelme amúgy remek eredmény.

Kia Venga/Hyundai ix20

Meglepetésre a legjobb felnőttvédelemmel az ix20 büszkélkedhet a most tesztelt modellek közül, 89 százalékkal zárt. A tesztet ugyan a Kia Vengával végezték el, de a két autó nagyjából mindenben megegyezik, így az eredménye az ix20-ra is érvényes. Csak azt jegyezték meg, hogy a vezető mellkasa az átlagosnál nagyobb veszélynek van kitéve frontális ütközés esetén. Mind a gyalogos-, mind a nyakvédelem kimagaslóan jó.

Mitsubishi ASX

A Mitsubishi ASX 86 százalékot kapott az utasvédelemre, a legnagyobb veszélyt az oldalütközéses teszt jelentette a vezető számára, akinek a mellkasa súlyosan megsebesülhetett volna, ha fának ütközik. Emellett javítani lehet még a fejtámlák védelmén is.

Nissan Juke

A Nissan Juke is remekül szerepelt, 87 százalékos eredményt ért el felnőtt-, és 81 százalékot gyermekutas-védelemben. Az utascella frontális ütközésnél tapasztalt szilárdsága nagy mértékben hozzájárult a Juke eredményeihez, hasonlóképp a gyermekek gázolása esetére kialakított védelemhez.