Hamarosan a világ legnagyobb konténerszállító hajói ingáznak majd Európa és Kína között. A dán Maersk szállítmányozó cég tíz darab 160 ezer tonnás környezetbarát koreai óriást rendelt, melyekkel felére csökkenthető a fogyasztás és mérsékelhető a nagymennyiségű károsanyag-kibocsátás, melynek közel négy százaléka a teherhajókból kerül a légkörbe.

Forrás: Maersk Line
Az óriáshajó hatékonyabb elődeinél, több árut szállít, kevesebbet fogyaszt és tisztább is
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Olyan hosszú, mint az Empire State Building, magasabb, mint egy húszemeletes ház, annyit nyom, mint 140 ezer átlagos személyautó, napi száz tonna gázolajat fogyaszt, és egy fuvarral elvisz 18 millió lapostévét Kínából Európába. Vagy más árut a 18 ezer darab, egyenként 36 köbméteres konténerben. Ekkora lesz a világ legnagyobb teherhajója, amelyből a koreai Daewoo épít majd flottát a dán Maersknek.

Forrás: AFP
Ezen a képen érzékelhető egy konténer mérete

Az új hajók átlagosan kétszer akkorák lesznek, mint a jelenleg a nemzetközi vizeken úszó kilencezer másik. De milyen lesz vezetni egy 400 méter hosszú, 73 méter magas óriást? "A legnagyobb gondot az okozza, hogy nehéz kilátni a konténerektől" - mondta el az [origo] kérdésére Nagy Nándor, aki az egy nagyságrenddel kisebb, de magyar viszonyok között méretesnek számító Mohács tolóhajó kapitánya. "Mivel a konténerek mindent kitakarnak, radar segíti a manőverezést, de nem hagyatkozhatunk rá teljesen."

Forrás: Maersk Line
A Daewoo 2013 és 2015 között első ütemben tíz, majd további húsz példányt készít a hajóból

Nincs szükség külön képzésre, hogy valaki vezethessen egy ekkora hajót. "Minden kapitány képes rá, de mindig tisztában kell lenni a méreteivel" - tudtuk meg a Budapest-Konstanca útvonalon hajózó kapitánytól, aki elmondta, bármi történik a rakománnyal vagy a legénységgel, minden felelősség az övé. "Az alacsony és a magas vízállás is veszélyes lehet, gondot okoznak a zátonyok, az is baj, ha közel kerülünk a hidakhoz, de nem állhatunk meg, minden tudásunkra szükség van, hogy megoldjuk a nehéz helyzeteket. Ez olyasmi, amit csak akkor érthet meg az ember, ha részt vesz benne."

Aki pedig részt vesz benne, az "gyakorlatilag a hajón él", de nem egészen úgy, ahogy azt sokan gondolják. "A hajóskapitányokról még mindig az a kép él az emberek fejében, hogy minden kikötőben más nő várja őket, pedig tizenkét óra munka után már semmihez nincs kedve az embernek. Ma már úgy megszervezik a szállítást, hogy alig van egy-két szabad óránk" - meséli Nagy Nándor.

Forrás: Maersk Line
Takarékos és környezetbarát ikermotorok mozgatják a 160 ezer tonnás testet

Az új hajók kapitányainak a közhiedelem szerint sem kellene sok asszony, mert a nagy-britanniai Felixstowe, a hollandiai Rotterdam és Bremenhaven, a Távol-Keleten pedig négy kikötő, köztük Shanghai és Hong-Kong alkalmas rá, hogy problémamentesen kezelje az óriásokat. Még az amerikai kontinensen sem található egyetlen tengerparti város, ahol a Daewoo gyártmányoknak érdemes lenne kikötniük, az adott feltételek mellett ugyanis négy-öt napon át tartana, amíg kirakodnak belőlük. A dánok többek között ezért is elégedtek meg egy ekkora változattal, különben további befektetésekre lett volna szükség, hogy forgalomba állíthassák.

Lassabban is gazdaságosabb

Az 1,9 milliárd dolláros (körülbelül 377 milliárd forint) szerződésben az első ütemben tíz, majd további húsz óriáshajó legyártása szerepel. A dán szállítmányozó cég számára a presztízsszempontok ezúttal elhanyagolhatók, a monstrumok beszerzésére az egyre súlyosabb és költségesebb problémát jelentő fogyasztás miatt volt szükség. Jelenleg a kereskedelem vérkeringését biztosító hajózás felel a globális károsanyag-kibocsátás három-négy százalékáért, melynek elsősorban a rossz minőségű, magas kéntartalmú úgynevezett bunkergázolaj az oka. A szállítás hatékonyságát több szempontból is javítják az új hajók.

 

Nézze meg számítógépes animáción a világ legnagyobb hajóját!

Húsz százalékkal több árut képesek magukkal vinni, mint az eddig legnagyobb hajók, korszerű, minimális veszteséghőt termelő ikermotorjuk felannyi üzemanyagot éget el, mint az átlagos hajómotorok, de a leghatékonyabb típusnál is húsz százalékkal takarékosabb az új fejlesztés. A jól csengő adatoknál is jobban érzékelteti a hajózásban alkalmazott nagyságrendeket az üzemórában és tömegben megadott fogyasztás: egy nap alatt száz tonna gázolajat éget el.

Forrás: Maersk Line
A világon csak néhány kikötő tudja fogadni az új gyártmányt

A jellemző 23 helyett csupán 19 csomóval hasítja a vizet, ami a 42-vel szemben 35 km/órát jelent. A lassúság ebben az ágazatban sem előny, mindent egybevéve mégis 26 százalékkal kevesebbe kerül egy konténer célba juttatása.