Szülővárosában, Győrben próbáltuk ki a Credo Citadell autóbuszt, amely a gyártó reményei szerint hamarosan menetrend és egy új üzemletetési rendszer szerint járhat Budapesten.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A csuklós Credo Citadell 19 hamarosan Budapesten járhat, ha a cég megnyeri a tendert
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

"Tessék mondani, hányas busz ez?" - kérdezte egy néni, amikor Győr egyik belvárosi megállójában leszálltunk a volánsárga Citadellről, hogy a próbaút közben néhány életképet készítsünk. Bár a magyar Kravtex gyártmánya nem ismeretlen a helyiek számára, az új, 19 méteres csuklós változat próbapéldánya csak néhány napja járja Győr utcáit. A legnagyobb hazai buszgyártó jelenleg a volántársaságok kiemelt partnere, talán ezért is fényezték újdonságukat a szemnek kedves árnyalatra, közben azonban a fővárosi közlekedésre összpontosítanak. Igény szerint persze a megszokott kék színben gyártják majd a BKV vonalain járó buszokat, melyek sikeres pályázat esetén is a cég tulajdonában maradnak.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Kívülről is látszik a Citadell nagy befogadóképessége, a csukló ügyesen kígyózik a szűk utcákon

A győriek idén egy hazai viszonylatban új szolgáltatást pályáznak meg: nem pusztán a járművek gyártása, hanem az üzemeltetése is a cég kezében maradna, a főváros kilométerdíjat fizetne. Dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, ez a díj nem lesz olcsó, ugyanis senki sem kezd veszteséges üzleti vállalkozásba, ennek ellenére ez látszik az egyetlen megoldásnak, hiszen a darabonként hetvenmillió forintos buszok beszerzésére nem állnak rendelkezésre a megfelelő források. Az utazók és a fővárosiak pénzéért cserébe a folyamatos fejlesztőmunkát végző, nyereséges cég világszínvonalú szolgáltatást és takarékos, tiszta üzemű, kis fogyasztású járműparkot ígér.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Tágas a tér a Credo világos belsejében

Győr belvárosában a csuklós Citadell 19 típust próbálhattuk ki, melynek tervezésekor a felhasznált anyagok minőségére és harmóniájára is figyelmet fordítottak. Az eredmény meggyőző, a 185 fős befogadóképességű busz elsősorban kulturáltságáról győzött meg, menetkomfortja és igényes kidolgozása a modern buszok közül is kiemeli. A fővárosban használt, Ikarus-korszak utáni buszokon leggyakrabban kifogásolt részletek is bíztatóak, negyvenöt szépen kárpitozott ülőhelye ellenére tágas teret kínál a száznegyven álló utas számára. Ablakai nagy felületűek, a nyitható részek az Ikarusokon megszokott arányban segítik a légcserét. A magyar busz motorzúgás, rezonanciák és zötykölődés nélkül fut.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Modern buszokról ismerős a vezetői környezet

Műszaki háttere külföldi beszállítóktól származik, Euro-5-ös dízelmotorját a Fiat Powertrain Technologies, automata váltóját és futóművét a ZF gyártja, vázszerkezete, üvegei, padlózata és további alkatrészei azonban 65 százalékban hazai üzemekből származnak. A vázgyártást, a fényezést és az összeszerelést Győrben, valamint az új mosonmagyaróvári gyárban végzik. Tavasszal, a próbaüzem idejére a fővárosba érkezik a csuklós Citadell 19 és a szóló Citadell 12, így a budapestiek is találkozhatnak a legendás magyar buszgyártás újdonságával, amely szárnyas dísz helyett három vízcseppet hord az orrán.