Harminckét kamionnal tesztelik az új Tisza-hidat

2011.03.12. 11:33

Harminckét darab, egyenként negyventonnás teherautóval végeznek terhelési próbát az M43-as autópálya Móra Ferencről elnevezett Tisza-hídján. Az építmény műszaki átadása szerdán kezdődik el.

Terhelési próbát tartanak szombaton az M43-as autópálya Móra Ferencről elnevezett Tisza-hídján. Ezzel azt vizsgálják, hogy miként reagál a hídszerkezet a terhelésre - mondta Dunai László, a műveleteket irányító műegyetemi professzor az MTI-nek.

A teszthez harminckét darab, egyenként negyventonnás teherautót használnak, amelyeket összesen tizenöt pozícióban rendeznek el a hídon. Eközben mérik a függőleges behajlását, a tartópilonok vízszintes elmozdulását, rögzítik a néhány kiválasztott kábelben fellépő erőket és mintegy nyolcvan ponton a szerkezeti elemekben keletkező feszültséget - közölte az egyetemi tanár.

Dunai szerint a tervezést végző Pont-terv Zrt. munkatársainak segítségével előzetesen kiszámították, milyen hatással lehet a terhelés a hídszerkezetre, ezeket az értékeket vetik össze a mért adatokkal. A harminckét teherautó a híd szabványos terhelése 80-90 százalékának felel meg, ez legfeljebb 15-20 centiméteres függőleges elhajlást eredményezhet.

Gyöngyösi István, a kivitelező Hídépítő Zrt. projektvezetője elmondta, a Móra Ferenc híd szerkezete teljesen kész, az építmény "felöltöztetése" van még hátra. Hamarosan elkészül a szegélyek sóvédelme, a híd alatti burkolás, a belső világítás, és kiépítik a hírközlő kábeleket.

Forrás: MTI/Rosta Tibor

Európa első, kiemelt kábeles hídjának jobb ártéri íve 374, mederíve 370, bal ártéri íve pedig 52 méter hosszú. A hídpályát 1200-1300 milliméteres átmérőjű, 37-48 méter magas cölöpök tartják.

Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője az MTI-nek elmondta, hogy az M43-as autópálya és a híd műszaki átadása szerdán kezdődik el. A Szeged és Makó közötti sztrádaszakaszt ideális esetben április végén helyezhetik forgalomba.

Az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti 31,6 kilométeres szakaszából főútvonalként már korábban forgalomba helyezték a régi 5-ös és a 47-es főút közötti, a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő részt. Az autósok már használhatják a sztrádát a 43-as főúttal összekötő, Makót elkerülő, kétszer egy sávos utat is. A projekt teljes költsége 85 milliárd forint, amelynek kétharmadát az Európai Unió támogatása fedezi.

KAPCSOLÓDÓ CIKK