Vágólapra másolva!
Több ponton is módosítaná a fővárosi önkormányzat Budapest parkolási rendeletét. A tervezet szerint csak azok kaphatnak ingyenes parkolómatricát, akiknek nincs pótdíjtartozásuk.
Vágólapra másolva!

A főváros honlapján csütörtökön publikált előterjesztés szerint öt ponton módosulhat a parkolási szabályzat. Ennek értelmében lakossági parkolási engedély és a védett övezetekbe érvényes lakossági behajtási, illetve várakozási engedély csak akkor adható ki, ha a kérelem beadásának időpontjában a kérelmezett gépjárműre nincs 30 napnál régebbi, jogosulatlan parkolás miatt kiszabott, és nem vitatott parkolási díjkülönbözet és pótdíjtartozás. Bár erről korábban már hoztak döntést, az nem lépett hatályba, ezért György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes azt kezdeményezi, hogy a szabályozást vezessék be.

Növelnék a kiadható behajtási-várakozási engedélyek számát, ezek korlátlan ideig biztosítanak díjmentes parkolási lehetőséget Budapesten. Eddig a főpolgármester négyszáz ilyen engedélyt adhatott ki hat kezdeményezett szervezetnek, de 2011-re ezekre jelentősen megnőtt az igény. Így a Belügyminisztériummal bővítik azon hatóságok, intézmények körét, amelyek jogosultak ilyen engedélyre és 100-zal 50-ra növelik a kiadható engedélyek számát. Az előterjesztés szerint a megnövekedett igény Magyarország soros EU-elnökségével függ össze.

Többet kell sétálni az automatákig

Díjmentes parkolási lehetőséget a Budapesti Rendőr-főkapitányság, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Repülőtéri Rendőri Igazgatósága, az ORFK Készenléti Rendőrség, a Nemzeti Nyomozó Iroda, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Közép-magyarországi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatósága, a Fővárosi Közterület-felügyelet és a Belügyminisztérium végrehajtó feladatokat ellátó szervezetei kaphatnak.

A rendelet hatálybalépésétől kezdve nem lenne kötelező a bankkártyát is elfogadó automaták beszerzése, mivel a főváros tapasztalatai szerint kevesen élnek a bankkártyás fizetés lehetőségével, az önkormányzatnak viszont csak többletköltsége származik ebből. Korábban a IX. és a XIII. kerület egyes részein állítottak fel ilyen automatákat. A parkolási társaságok adatai alapján a várakozási díjak 40-45 százalékát készpénzben, 10-15 százalékát parkolókártyával, 40-45 százalékát pedig a mobiltelefonos parkolási díjfizetési rendszer használatával fizetik meg. Ezek alapján elfogadható, hogy a parkolójegy-kiadó automaták elérhetési távolsága növekedjen, így a várakozóhelyek 80 százalékától az eddigi 50 méter helyett 75 méteren belül legyenek elérhetőek - közölte György István. Felülvizsgálná a parkolási díjakat a pesti alsó rakparton a főváros, mivel a tapasztalatok szerint 100 százalékos kihasználtság helyett alig használják az autósok ezt a területet parkolásra.

Kezdeményezik az ügyfélszolgálati irodák nyitva tartásának módosítását is; ha elfogadja a közgyűlés március 23-án a rendeletmódosítását, akkor a parkolási társaságok ügyfélszolgálati irodái egységesen, hétfői, keddi és csütörtöki munkanapokon 9 órától 17 óráig, szerdai munkanapokon 9 órától 18 óráig, pénteki munkanapokon pedig 9 órától 16 óráig tartanak nyitva.

Az Emberibb Parkolásért Mozgalom szerint ismét "fogyasztóellenes irányba" változhat a parkolási rend

Az Emberibb Parkolásért Mozgalom közleménye szerint a tervezett módosítás több szempontból is tűrhetetlen helyzetet teremt: egy elnézett időpont miatt több napig, hétig fizetnie kell a borsos parkolási díjat a helyben lakó gépjármű tulajdonosnak. Ismerve a parkolási társulások kérdéses pótdíjazási gyakorlatát, valamint, hogy az ún. "mikulászacskós" értesítés nem felel meg a hivatalos kézbesítés szabályainak, sok esetben szembesülnek majd azzal az állampolgárok, hogy - bár nincs tudomásuk jogsértésről - a lakossági engedélyek kiadását megtagadják.

A mozgalom szerint a parkolási társulások önkényes bírságolási gyakorlata felett nincs tényleges ellenőrzés, gyakorlatilag azt pótdíjaznak, akit akarnak, legfeljebb bírói úton bizonyosodik be tévedésük, mely azonban a fenti esetben jogkövetkezményekkel jár. A civil szervezet elfogadhatatlan tartja a parkolóórák számának csökkentését is. Szerintük "a parkolóórák után bóklászás már így is új nemzeti sport - bár tény, hogy egészséges életmódra bírja az állampolgárt - de a ritkítás a sok problémát sokszorozza: növekszik a távolság, és az idő, amit a gépkocsi - hasztalanul - az értékes parkolóhelyen tölt, így forgalomszervezési szempontból is, fogyasztói szempontból is hátrányos, hiszen háztömböket kell majd körbekerülni az elromlott órák esetén, a jogviták, konfliktusok száma pedig nőni fog (utalunk arra, hogy az automata-keresők jegy nélküli autóját előszeretettel bírságolják az ellenőrök, hiszen a jegyet "haladéktalanul" meg kell váltani), a csip-csup bírósági ügyek száma, az igazságszolgáltatásra háruló teher pedig ezzel is nő" - áll a közleményben.