A Tesla beperelte a Top Geart

2011.03.31. 18:13

Az elektromos autókat gyártó kaliforniai cég azért pereli be a világ leghíresebb televíziós autós műsorát, mert az szerinte valótlanokat állított a Roadster nevű modelljükről egy 2008-as adásban.

Az ominózus, elsőként 2008. december 14-én, a BBC2 brit közszolgálati tévécsatornán levetített kisfilmben több részlettel sem volt elégedett a Tesla. Első kifogásukat azért emelték, mert a film azt sugallta, hogy a kettőből az egyik Roadsternek a forgatás közben lemerült az akkumulátora, és emiatt négy embernek kellett betolni a hangárba. Ehhez képest a Tesla azt állítja, a forgatásra biztosított két autó közül egyiknek sem esett a töltöttségi szintje húsz százalék alá a műsor készítésekor.

A Teslát a Top Gear-pályán az alapjául szolgáló, benzinmotoros Lotus Elise-szel hasonlították össze. Egyenesben a Tesla, kanyarban a könnyebb Lotus bizonyult gyorsabbnak, Clarkson elismerően nyilatkozott a villanyautó nyomatékáról és gyorsulásáról. Az azonban nem tetszett a kaliforniaiaknak, hogy a műsorvezető azt állította, csak 55 mérföld lenne az autó hatótávolsága a tesztpályán, miközben a gyár 211 mérföldes hatótávolságot állít.

Rachel Konrad, a Tesla szóvivője még 2008 végén azt nyilatkozta a Guardiannak, kínos volt, hogy az autót úgy tolták be a hangárba. Egészében véve viszont tetszett neki az adás hangulata, és a műsort ismerve pozitívnak találta a Tesláról mondott véleményt, viszont kifogásolta, hogy szerinte az amerikai nézők nem fogják érteni a műsor hangnemét, és attól is félt, hogy el fogják hinni az 55 mérföldes hatótávolságot.

Fotó: Mudra László [origo]

A BBC akkor és most is tagadja a vádat, hogy félrevezették volna a nézőket. "Nem állítottuk, hogy lemerült az akkumulátor. Egyszerűen csak eljátszottuk, hogy mi történne egy lemerülés esetén" - nyilatkozta a televízió szóvivője a Guardiannek.

A filmen egyébként végig feltételes módban beszélnek az akku lemerüléséről.

A Tesla szerint a második autónál bemutatott lerobbanást (Clarkson azt állítja a filmben, hogy a motor túlmelegedett) csak megrendezték a Top Gear szerkesztői, és azt is valótlan állításnak tartják, hogy a másik, töltés alatt álló autón azt fedezték volna fel, hogy eltörtek a fékei.


Az elektromos autókat gyártó cég most azt szeretné elérni, hogy ne vetíthessék tovább ennek az adásnak az ismétléseit, és hogy a DVD-kiadáson is korrigálja a BBC a kisfilmet. A cég szerint csak azért kényszerültek per indítani, mert a BBC hónapok óta nem áll szóba velük. A televíziótól a kiigazítás mellett még 100 ezer font kártérítést is követelnek. A Top Gear szóvivője elismerte, hogy a Tesla beperelte a BBC-t, és állítása szerint a brit köztévé kiáll a műsor mellett.

A kétéves ügy azért lehet most újra érdekes, mert a Tesla hamarosan újabb modellel, a Model S nevű négyajtós limuzinnal lép piacra. A Roadsterrel egyébként már az [origo] autó is tartott menetpróbát, amelyről itt olvashat.

"Abszolút nem működik"

Az ügy érdekes részlete, hogy a 2008-as forgatáson jelen volt a Tesla angliai értékesítési igazgatója, Don Cochrane is, aki akkor beleolvashatott az adás forgatókönyvébe is. Ez még azelőtt történt, hogy Clarkson vezette volna az autókat, ami azért érdekes, mert a forgatókönyvben az állt szerinte, hogy "kár, hogy a való életben ez abszolút nem működik". Később maga a kisfilm is ezzel a mondattal zárult.

KAPCSOLÓDÓ CIKK