A Kistehénre hasonlít az összecsukható magyar villanyrobogó

2011.03.31. 23:34

Szénszálas önhordó héjszerkezettel és összkerékhajtással büszkélkedhet a bőrönd méretűvé összehajtogatható magyar fejlesztésű robogó, melynek sorozatgyártásához mintegy másfél milliárd forintra lenne szükség. Nagy kérdés ugyanakkor, ha összejön a gyártás beindításához szükséges tőke, ki vásárolja majd meg azt a csúcstechnikájú kismotort, amely négyszer annyiba kerül, mint egy hasonló teljesítményű elektromos robogó.


Feltűnő a hasonlóság a Moveo és a Kistehén között
(Még több fotó a bemutatóról a galériában. Kattintson a képre!)

2008 nyarán az őriszentpéteri Antro-csoport egy Solo nevű, kavics formájú hibrid kisautót mutatott be a városligeti Közlekedési Múzeumban. A helyszín és a cég ugyanaz, ám március utolsó napján ezúttal egy elektromos robogóval rukkoltak elő, amely technikai megoldásait nézve legalább olyan jövőbe mutató, mint a Solo.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Kellett némi segítség a bemutatás utáni kihajtogatáshoz

A nagy médiaérdeklődés közepette leleplezett robogótanulmány szénszálas önhordó héjszerkezettel és elektromos összkerékhajtással büszkélkedhet, ám ami igazán egyedülállóvá teszi a Moveo nevű kismotort, az, hogy néhány perc alatt összehajtogatható. Ekkor egy autó csomagtartójába is elférhet a Moveo, amelynek emelgetése sem okozhat gondot, mert mindössze 25 kilogrammot nyom.

Nézze meg mozgásban is a villanyrobogót!

Összecsukott állapotban egy közepes bőröndnyi helyet foglal a motor, amelyet úgy is lehet húzni, mint egy guruló poggyászt, a háttámlával egybeépített ülését pedig hátizsákként vihetjük magunkkal.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
V. Németh Zsolt vidékfejlesztési államtitkár az egyik prototípussal súlyzózik

Hegedűs Zsolt, a Moveo megálmodója szerint az elektromos kismotor elsősorban a mindennapi közlekedés kiegészítője lehet, az autót hátrahagyva ezzel érdemes a belvárosban közlekedni, vagy például a legközelebbi busz- vagy villamosmegállóig elgurulni, ugyanis összehajtott állapotban bárhová felszállhatunk vele. A kerekekbe épített elektromos motorokat lítium-on akkumulátorok táplálják, a gyártó ígérete szerint a hatótávolság mintegy 35 kilométer, míg a feltöltéshez alig másfél-két óra szükséges egy hagyományos konnektorról.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
A háttámla és az ülés hátizsákként cipelhető, ha összecsukjuk a Moveót

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a budapesti forgalom húsdarálójában és a nem éppen jó minőségű utakon mennyire állja majd meg a helyét a vékonyka bicikligumikun guruló kismotor, amelynek végsebessége 40-45 kilométer/óra között van. Ez egyelőre elméleti kérdés, mert a Moveo sorozatgyártásának beindításához mintegy másfél milliárd forintra lenne szüksége a fejlesztőknek, akik egy őriszentpéteri egykori cipőgyárat szemeltek ki erre a célra.

Fotó: MTI/Honéczy Barnabás
A végsebessége 45 km/óra körül van

Slezák Tamás befektetőként mintegy 170 millió forintot áldozott a magánvagyonából a Moveo kifejlesztésére. "Szerelem volt első látásra" - idézte fel első élményét az Antro-csoport törekvéseivel kapcsolatban. Úgy számol, a szükséges tőke beérkezése után nagyjából egy évre lenne szükség a sorozatgyártás elindításához, amely után mintegy 600-700 ezer forintért árulnák a Moveót, a szériaszám nagyságától függően. Arra a kérdésre, hogy a Moveo miként veheti majd a fel a versenyt a hasonló teljesítményű, ámde jóval olcsóbb távol-keleti konkurenciával, Slezák úgy felelt, hogy a Moveo egy "csúcstechnikájú termék, amely minőségét tekintve messze a néhány év alatt tönkremenő elektromos kínai robogók szintje fölött áll, a lítium-ion akkumulátorainak - amely a motor árának mintegy harmadát teszi ki - élettartalma például 35 ezer kilométer".

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Csúszik a Solo sorozatgyártása

Az Antro-csoport a Solo nevű hibrid autó bemutatásakor 2008-ban nagyjából négy évvel számolt a sorozatgyártás beindításához, ám mint a robogó bemutatóján megtudtuk, nem sikerült elég pénzt összegyűjteni. Ezért meghatározhatatlan ideig csúszik a kavics formájú kisautó szériagyártása, a fejlesztés azonban nem állt le, azóta is csiszolják a technikát. A Moveóhoz hasonlóan ultrakönnyű felépítésű Solo egy benzines-elektromos hibrid hajtást kapott, ám az utastérbe szerelt pedáloknak köszönhetően egy kis testmozgással is növelhető az autó hatótávolsága. A fejlesztők szerint mintegy 12 milliárd forint kellene a gyártás elindulásához.

A Solót tavaly a Time magazin beválasztotta a világ ötven legígéretesebb innovációja közé.


Cikkajánló

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Forrás: [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Hangtalan suhanás -
konnektoros Babetta

AS-módszerrel születnek
újjá a veterán motorok

Éjjel is töltenék a napelemek
a magyar villanyautót