Miért lett sereghajtó a Suzuki Swift?

Másfél évtizeden át uralta az újautó-piacot a Suzuki Swift, első helye megkérdőjelezhetetlen volt. 2011 első két hónapjában viszont az értékesítési listának már csak a 38. helyén szerénykedett észrevétlenül a "mi autónk". Milyen okai lehetnek a látványos visszaesésnek?

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Sokan gondolták, hogy jobban járnak. Egy régi Suzuki-akció szlogenje

"A csúcsévekben akár havi ötven Swiftet is eladtunk egy hónapban. Most csak hármat" - emlékezik a szebb napokra Abucsai Gábor, egy pécsi Suzuki-szalon ügyvezetője. A kereskedő 1992 óta árulja a márka járműveit, de ilyen pangást még nem nagyon látott. Ezzel nincs egyedül, több más általunk megkérdezett importőr és kereskedő is hasonló tapasztalatokról számolt be.

Elsőből a harmincnyolcadik

Éledezik a hazai piac, 2011 első két hónapjában jobban fogytak a korábbiaknál itthon az új autók, de nem a Swift, amely január-februárban csak a 38. helyen állt az értékesítési listán. Két hónap alatt mindössze 46 darabot adtak el belőle az egész országban.

Kiemelkedik a mezőnyből a Skoda Octavia (579 eladott autó) és a Ford Focus (546), utánuk az Opel Astra H (312) és a Renault Fluence (283) próbál kapaszkodni, a lista ötödik helyén a Ford Mondeo (168) áll.

Elsőre érdekesnek tűnik, hogy a Swiftnél kétszer-háromszor drágább autókból is jóval többet vettek a magyar vásárlók. Opel Insigniából 155-öt, Volkswagen Passatból 126-ot, Hyundai iX 35-ből 66-ot. De még a prémiumautó Audi A4-ből (69) és Volvo S60-ból (51), valamint a rétegmodellnek számító XC60-ból (szintén 51) is több kelt el az első két hónapban.

Megelőzi az új Swiftet szinte az összes kategóriatársa is: Volkswagen Polo (124 darab), Ford Fiesta (106), Nissan Micra (100), Opel Corsa (95), Fiat Grande Punto (80), Renault Clio (76), Skoda Fabia (73), Toyota Yaris (63) a sorrend.


Új hitelfeltételek

A Swift korábbi sikerének egyik oka évekig kétségkívül az volt, hogy gyakorlatilag pénz nélkül haza lehetett vinni a szalonból az új autót. Nullaforintos kezdőrészletet és 120 hónapra elnyújtott törlesztést kínáltak a bankok, emellett csábító részesedést a kereskedőknek. Utóbbiak így érdekeltté váltak abban, hogy készpénz helyett hitelre adják el az autót, és ezzel a lehetőséggel sokan éltek.

"Olyan is előfordult mostanában néhányszor, hogy bejöttek az egykori vásárlóink, és itt érdeklődtek, milyen a hitelük. Megdöbbentő, de egyesek azt sem tudják, hogy forint- vagy devizaalapú, meg hogy egyáltalán mennyit vettek fel. Csak azt tudják, mennyi a havi törlesztőjük" - mondta egy Győr-Moson-Sopron megyei, névtelenséget kérő kereskedő.

Tavaly megszűntek azok a vonzó hitelek, amelyek Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint igen széles rétegek számára tették lehetővé, hogy Swiftet vásároljanak. Ma már az autó vételárának minimum a 20-25 százalékát ki kell fizetni előre önerőként, és a törlesztést maximum 84 hónap alatt be is kell fejezni. "A banki kondíciók jelentős szigorodását" tartja a visszesés egyik fők okának a Magyar Suzuki Zrt. is, vagyis kezdőtőke nélkül nem lehet új autót venni. Ez egyértelműen szűkíti az Esztergomban gyártott kocsi korábbi vevőrétegét.

Lerázhatatlan régi hitelek

A szigorú új finanszírozási feltételeknél is nagyobb problémának nevezték a kereskedők egykori vásárlóik beragadását a régi hitelekbe. Többen panaszolták, hogy akik korábban kétmillió forintot vettek fel a kétmilliós autójukra, és három-négy éve fizetik rendesen a részleteket, most jellemzően 500-600 ezer forinttal több az adósságuk. De olyanok is vannak szerintük, akiknél plusz egymilliót mutat az egyenleg.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az indulórészlet nélküli hitel mellett számos más akcióval csábították korábban a vevőket

Köztük sokan vannak, akik így nem csak hogy az új hitelhez nem tudnak önerőt előteremteni, hanem még a régit sem tudják kiegyenlíteni. Így ők hiába hajlanának arra, hogy régi Suzukijukat új Swiftre cseréljék, nem engedhetik meg maguknak. Ezzel szintén sok potenciális vevőtől esik el a japán márka.

Szokatlanul magas alapár

Az elsőre kedvezőnek tűnő hitelek mellett a hazai piac egyik tartósan legalacsonyabb vételára állt a típus hosszú sikere mögött. Az új, immár harmadik generációs hazai gyártású  Swift (valójában negyedik generáció, hiszen Japánban volt egy előd) tavaly őszi premierjével ez sincs többé: az új listaár ma 3,7 millió forint. "Bejött néhány törzsvásárlónk ősszel, és mind meglepődtek" - emlékszik az új modell fogadtatására egy nyugat-magyarországi értékesítő.

Bár az összes általunk megkérdezett kereskedő azt mondta, hogy a magasabb ár azt is jelenti, hogy új Swift sokkal biztonságosabb (ötcsillagos törésteszt) és jobban felszerelt (hét légzsák, légkondicionáló, elektromos ablakemelő stb. alapáron), azt is elismerték mindannyian, hogy "ez már egy másik árkategória, egy másik vevőkör".

Vannak konkurensek

Márpedig ebben a kategóriában ennek a másik vevőkörnek van lehetősége a válogatásra, és vannak is konkurensek szép számmal. "Az a 'baja' a Swiftnek, hogy immár európai autó lett, amely az európai piacnak akar megfelelni, és annak meg is felel" - érzékeltette Abucsai Gábor, hogy így már nem elérhető a kocsi annak a rétegnek, amelyet "Suzuki-vásárlóknak" hívunk.

Forrás: [origo]
Mindenben jobb elődjénél, amelynek még a formáját is megtartotta. Az új Swift tesztjét itt találja
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

"Érdekes, hogy a magyar vevők tulajdonképpen nem is méretkategóriában gondolkodnak. Inkább azt nézik, hogy ha van nekik egy Swift-árnyi pénzük, akkor azért valójában már vehetnek nagyobb, más méretkategóriába tartozó Dacia Dustert vagy Renault Fluence-t" - állítja a pécsi ügyvezető.

Nincsenek vásárlók

Egy névtelenséget kérő békéscsabai kereskedő még ennél is keserűbb tapasztalatokról számolt be. "Valóban sok konkurens kínálja magát ebben a kategóriában a Fiestától a Corsán át a Micráig, de az a helyzet, hogy el sem jutunk odáig, hogy versenyeztessük ezekkel a Swiftet, mert egyszerűen nincsenek rá érdeklődők." A Magyar Suzuki Zrt. is keményen fogalmazott, szerintük "megszűnt a vásárlóképes kereslet". Így az sem segít a kereskedőkön, hogy a Suzuki húszéves hazai évfordulója alkalmából 3,29 millió forintos akciós áron meg lehet venni most az 1,2 literes GLX változatot.

Miközben 2004-ben az akkor eladott 212 ezer új autó nyolcvan százalékát magánszemélyek vásárolták meg, addig a 2010-ben eladott 43 ezer új autónak csak a 34 százalékát. Vagyis 2004-ben 170 ezer magánszemély vett új kocsit, míg tavaly mindössze 14 ezer - értük kellene megküzdeniük a Swiftet áruló kereskedőknek, akik szerint a cégautós vásárlásoknál is nehezen rúgnak labdába.

Flottában nem ezt veszik 

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Eladásra váró Swiftek Esztergomban

"Próbálkozunk cégeknél, annak ellenére belefogtunk, hogy tudtuk előre, jó ha tízből egy bejön. De nem járunk sikerrel, Swiftet nem vesznek a vállalkozások, és ha már Suzukit vennének, akkor inkább a valamivel nagyobb SX4-et" - közölte a békési kereskedő. Így az egykor legendásan népszerű Swiftet házon belül is lenyomták a testvérmodellek: a drágább SX4-ből 89 darab fogyott az első két hónapban, míg Splashből 64 darab.

2011-re tehát oda jutott a Suzuki, hogy a minden eddiginél szélesebb modellkínálatával és a minden eddiginél magasabb minőségű és jobban felszerelt autóival 2,9 százalékra zsugorodott a magyar piacon a részesedése (január-február). Az összeomlott kereslet miatt szinte megfeleződött a Suzuki-kereskedők száma is: a csúcsot jelentő 150-ről (2004-2008) mára 85-re zsugorodott.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Magócsi Márton [origo]

Miért fotózzák ezt az autót?
Suzuki Swift 1.2-teszt

A Suzuki lenyomta
a hibridet - fogyasztásteszt

Kétórás munka vár
a visszahívott Swiftekre