Ismét leállt a gyártás a Saabnál

Vágólapra másolva!
Ismét leállt a termelés a Saabnál, a fizetési problémák miatt elrendelt kényszerszünet akár a jövő hétig is eltarthat. Elemzők szerint kétséges, hogy valaha is talpra áll az évek óta válsággal küszködő cég.
Vágólapra másolva!

A Saabnál kedden állt le a munka, és szerdán sem gyártottak autókat, mert egyes beszállítok rendezetlen számlák miatt felfüggesztették az együttműködést a tulajdonossal, a Spykerrel.

Kényszerszünet a múlt héten is volt, három napra leállt a termelés, mert fizetési problémák miatt megszakadt az alkatrészellátás. "Megfeszített erővel dolgozunk a helyzet rendezésén, mindent megteszünk, hogy megállapodásra jussunk a beszállítókkal" - mondta Eric Geers, a Saab Automobile AB kommunikációs igazgatója. A gondot az okozza, hogy nézeteltérések támadtak egyes partnerekkel a fizetési és a szállítási feltételeket illetően. Ugyanakkor az is probléma, hogy "a likviditásunk igen korlátozott" - tette hozzá.

Victor Muller, a Spyker vezérigazgatója azt közölte, hogy a tárgyalások lezárásáig további fennakadások várhatók a gyártásban. Helyi sajtójelentések szerint a svédországi Trollhättanban lévő üzemben akár jövő keddig tarthat a rendkívüli állapot. Elemzők szerint a sorozatos leállások miatt kétséges a Saab életképessége, korántsem biztos, hogy hosszabb távon fennmarad a cég a jelenlegi formában.

A Svédországban több mint háromezer embert alkalmazó Saab Automobile AB évek óta veszteséges. A Spyker tavaly februárban vásárolta meg a céget az amerikai General Motorstól. A veszteséges svéd vállalatért akkor 74 millió dollár készpénzt fizetett a holland társaság, és az amerikai vállalatnak további 326 millió dollár értékben bocsátott ki elsőbbségi részvényeket. A svéd kormány akkor 400 millió eurós hitelgaranciával állt az ügylet mögé.

Az Európai Unió fejlesztési bankjától szerzett hitel ellenére a Saab helyzetét egyelőre nem sikerült stabilizálni. Sajtóbeszámolók szerint a múlt héten egyebek mellett a Lowe Brindfors, a Saabot népszerűsítő reklámügynökség és a logisztikai feladatokat ellátó DB Schenker szállítmányozási vállalat is leállította az autógyárnak végzett összes munkáját a kifizetetlen számlák miatt.

A Spyker 2010-ben 31 696 Saabot értékesített a tervezett 50 ezer helyett. A társaság az idén 80 ezer, 2012-ben pedig 120 ezer autót kíván értékesíteni. A Spyker 2010-ben 218 millió euró nettó veszteséget könyvelt el.