Budapest egyes részein időnként közel 43 százalékban luxusautók parkolnak a mozgássérülteknek fenntartott helyeken - állítja a Parking Kft. felmérése. A fogyatékosok érdekvédői szerint komolyabban kellene ellenőrizni, és többet büntetni a sofőröket.

Forrás: [origo]
Egy új Porsche Cayenne parkol igazolvánnyal a Nyugati téren. Mint ahogy általában, itt sem lehet tudni, hogy jogosan használja-e a gazdája

Érdekes összegzést készít január közepe óta a Parking Kft. A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló cég ellenőrei egyrészt felírják, hogy az általuk ellenőrzött fizetős parkolóhelyek hány százalékán áll ingyenes várakozást biztosító mozgáskorlátozott-igazolvánnyal autó. Másrészt azt is rögzítik: ezek közül hány "az úgynevezett luxusautó, a tízmilliós értéket jóval meghaladó gépjármű vagy terepjáró" - olvasható a Parking honlapján.

"Hű tükre a helyzetnek"

"A Parking és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) célja a figyelemfelhívás. Mindenki sejti, hogy a mozgáskorlátozott-igazolványt használók egy része nem jogosult az igazolvány használatára" - közölte érdeklődésünkre a BKK. Hozzátették: azt szeretnék elérni, hogy a jogbitorló autósok ne vegyék el a parkolóhelyeket az arra jogosultak elől.

A BKK szerint a felmérésnek nem célja az általánosítás, "hiszen akadnak olyan mozgáskorlátozottak, akiknek telik nagy értékű autóra, de a számuk elenyésző". Felmerül a kérdés, hogyan sorolnak valamit a "luxusautó" kategóriába. A Parking ellenőrei a prémiummárkák típusait veszik górcső alá, az újkori becsült értéket és a mai állapotot nézik, így "ha nem is pontosan, de nagyságrendileg megállapítható az értékük" - állítja a BKK. Felmérésük nem reprezentatív, mondják, "viszont hű tükre a helyzetnek a fővárosi utakon".

A háromhavi átlagolt adatok mindenesetre megdöbbentő számokat tartalmaznak, különösen a Teréz krt.-Andrássy út-Bajcsy Zs. út emelkedik ki. Az itteni 359 fizetős hely 26 százalékán mozgáskorlátozott-igazolványt használó járművek parkoltak a vizsgált három hónapban, amikor arra jártak az ellenőrök. A Parking mércéje szerint ezeknek a járműveknek a 43,3 százaléka volt tízmillió forintnál értékesebb, vagyis csaknem a fele.

Forrás: Szabó Pál [origo]
Ennek a Lexusnak a rendszáma is a szélvédő alatt van, nem csak a tulajdonos igazolványa

Közel hasonló adatokat közöl a cég más, általa ellenőrzött területekről is. A Nyugati pályaudvar környékén lévő helyek 30 százalékán parkoltak a kék színű igazolvánnyal autósok, közülük 23,7 százalék volt nagy értékű jármű, míg József  krt.-Ferenc krt.-Baross u. szakaszon a kocsik 22 százalékának volt a szélvédője alatt a dokumentum, közülük minden ötödiket tartották luxuskocsinak. A Parking heti bontásban frissíti és teszi nyilvánossá statisztikáját.

"Magyarország a fogyatékos bűnözők országa"

Nem állítja a cég sem, hogy az ellenőrei által le is fotózott autók gazdái jogtalanul használják a dokumentumot, a statisztikák azonban aránytalanságról árulkodnak. Az 1,7 millió budapesti lakosra összesen több százezer parkolóhely jut, miközben hivatalosan 25 ezer 895 fővárosi birtokolhat mozgáskorlátozott-igazolványt, ennyit utaltak ki a háziorvosok. Vagyis ha kivétel nélkül mindannyian közterületi parkolóhelyen állnak (és egyikük sem közlekedik, nem parkol garázsban stb. - ami nem életszerű), akkor is csak a helyeknek kevesebb, mint a 10 százalékát foglalhatnák el.

"Lassan már úgy érzem, Magyarország a fogyatékos bűnözők országa" - reagált az adatokra Szakály József, a Mozgáskorlátozottak Országos Egyesületeinek Szövetsége (MEOSZ) főtitkára. Ugyanakkor hozzátette: a parkolós cégeknek nem sugalmazni kellene, hanem a közterület-felügyelettel és a rendőrökkel együtt valóban ellenőrizni, hogy jogosan használják-e ezek az autósok a helyeket.

Szerinte hiába beszélnek sokan visszaélésről, "amíg ez nem jelenik meg a bírói ítéletekben, addig nincs bizonyíték" a csalásra. Szakály elmondta, hogy tudomása szerint eddig egyszer fordult elő, még 2003-ban a VI. kerületi Szív utcában, hogy a hatóság lezárta az utcát, bevárta mind a 17, mozgáskorlátozott-igazolvánnyal ott parkoló sofőrt. Akkor mindössze négyen használták jogosan a papírt.

Forrás: [origo]
A Mercedes gazdája szintén használja az ingyenes parkolást biztosító dokumentumot

"Amíg nincsenek valódi ellenőrzések, és nem bizonyítják a visszaéléseket, addig minden igazolványos luxusautós lehet jól kereső fogyatékos, aki diplomás cégvezető" - utalt Szakály József ismételten az ellenőrzések fontosságára. A BKK szerint ellenőreik nem vizsgálhatják az igazolványok használatának jogszerűségét, ehhez szükségük van a rendőrség és a közterület-felügyelet segítségére is. Közölték: legutóbbi közös akciójukban 14 visszaélést tártak fel.

"Központi bizottság döntsön az igazolványokról"

Amint nemrég megírtuk, a Magyar Parkolási Szövetség elnöke, Tóth József szerint a parkolási visszaélések között a második helyen áll az igazolványos csalás, amely bűncselekmény. Ennek több formája lehet, egyrészt hamisítják, másrészt autókat törnek fel a valódi igazolványért, amelynek feketepiaci ára állítólag 30-50 ezer forint között mozog.

Az elmúlt évek felszínre került csalásai ugyanakkor arra utalnak, hogy a hivatalosan kiadott közel 26 ezer budapesti igazolvány egy részét sem biztos, hogy jogszerűen kapta meg a tulajdonosa. Néhány büntetőügy jelenleg is zajlik olyan háziorvosok ellen, akik a vád szerint pénzért intéztek dokumentumot jogosulatlanok számára. Szakály szerint úgy lehetne megelőzni ezt, ha a háziorvosok helyett egyetlen központi bizottság döntene a kérelmekről.

Budapesten jelenleg 160 és 640 forint között kell fizetni egy óra parkolásért, a helyek legnagyobb részén 400 forintba kerül egy óra, miközben a fizetős zónák is egyre nagyobb területet érintenek. A jelenlegi 60 ezren felül nyártól újabb 5200 parkolóhelyért kell fizetni a fővárosban.