Őfelsége szolgálatában - a brit királyi család autói

2011.04.29. 15:45

Egyetlen ország sem büszkélkedhet olyan különleges és értékes hivatali flottával, mint a brit királyi család. Az elmúlt évszázad legpompásabb hintói és legfényűzőbb autói őrzik a szívvel-lélekkel ápolt hagyományt, és szolgálják II. Erzsébet királynő és családtagjai kényelmét. Vilmos herceg és Kate Middleton esküvőjén szélesre tárták a garázskaput.

Forrás: [origo]
II. Erzsébet királynő útnak indul egyedi Bentleyjével

Hagyomány és fényűzés, ennek a két kritériumnak a Buckingham palota garázsában parkoló összes jármű megfelel. A királyi flottát az egyszerre csodált és lenézett brit autógyártás igazi gyöngyszemei alkotják. A fém, a fa és a bőr mestereinek kezei közül kerültek ki egykor azok a kocsik, melyek ma büszkén viselhetik a királyi püspöklila fényezést és a családi címert.

Forrás: [origo]
A királynő maga is szívesen vezeti a kocsiját

Nagy-Britanniában nem nehéz megfelelő típust találni a nemes feladatra, a szigetországban egymást érik a királyi pompát nyújtó gyártók, még az időközben történelemmé vált Rover is képes volt az angol vidéki kúriák kandallós, füles foteles nappali szobáinak eleganciáját becsempészni a Hondától átvett modellekbe. Nem csoda, hogy évtizedeken át kizárólag a hazai gyártmányok közül válogattak az autóbolond angol nemesek.

Forrás: [origo]
Egy ilyen 1900-as Daimler volt a királyi család első autója

A család első automobilját, egy kéthengeres, hat lóerős 1900-as évjáratú Daimlert Edward herceg vásárolta egy évvel trónra lépése előtt. A család annyira megkedvelte a márkát, hogy ötven éven át Anglia legrégebbi gyártója szállította nekik az autókat. VII. Edward első szerzeménye ma a Sandringham múzeumban pihen, három DS420-as pedig még mindig arra vár, hogy a sofőr elfordítsa a slusszkulcsot, és kigördüljön a palota előtti vörös aszfaltra.

Forrás: Rolls-Royce
II. Erzsébet királynő 1952-ben, megkoronázásakor kapta a Rolls-Royce Phantom IV-et

1952-ben, II. Erzsébet királynő megkoronázása törte meg a tradíciót, a ceremóniára a Rolls-Royce egyedi modellt készített. Az 5,76 literes, soros nyolchengeres, Mulliner karosszériás Phantom IV-es az első hivatalos királyi limuzin, a legpatinásabb autógyártó pedig a család kedvence lett. A felbecsülhetetlen értékű Rolls-Royce jelenleg a működő flotta legrégebbi, nagy becsben és kiváló állapotban tartott tagja.

Forrás: Daimler
Jelenleg is használják a Daimler DS420-as sorozatot

Mellette még tucatnyi ritkaságot őriznek és gondoznak szakértő kezek, köztük egy 1978-as Rolls-Royce Phantom VI-ost, melyet az Autógyártók és Kereskedők Társasága ajándékozott Erzsébet királynőnek uralkodásának 25. évfordulója, az ezüstjubileum alkalmából. Bár a márka nem szorult rá a reklámra, számokban nem kifejezhető az a felemelő pillanat, amikor a palota tetején félárbocra eresztik a zászlót, és egy Rolls-Royce gördül ki a kapun, hátsó ülésén a világszerte ismert királynővel.

Forrás: Rolls-Royce
A királynő uralkodásának 25. évfordulójára készült el ez a Rolls-Royce Phantom VI-os

A Bentleynek azonban szüksége volt a hírverésre, ezért a Rolls-Royce vezetősége az aranyjubileumra már teljesen egyedi tervezésű és gyártású modellt ajándékozott a királynőnek. Az első hivatali Bentley tervezésekor fontos szempont volt, hogy ne átalakított, hanem egyedi példány legyen. A végleges változat a Phantom VI-os és a Daimler DS420-as méltó utódja, szép ívet rajzol a klasszikus, dobozszerű felépítés és a márka modern formavilága között. Királyi limuzinhoz illően szó szerint kiemelkedik a szériagyártmányok közül.

Forrás: Bentley
2002-ben egyedi építésű autóval lepte meg a Bentley a királyi családot

A 2002-ben ünnepélyesen átadott kocsi jelenleg II. Erzsébet hivatalos járműve, az esküvőn azonban Vilmos és Harry herceg is ezzel ment a templomba. A hagyomány szerint a vőlegény utolsóként pillanthatja meg a menyasszonyt, aki édesapja társaságában egy Rolls-Royce Phantom VI-ossal érkezett a Westminster apátságba. Az esküvőről a nyilvános csók után már az udvari garázs legféltettebb kincsével, a 109 éves hintóval indultak a Buckhingam palotába.

Forrás: [origo]
1902-ben készült ez a nyitott hintó, amellyel Diana hercegnő és Károly herceg is utazott

A monarchia egyik büszkesége II. Edward megkoronázásakor került a királyi kocsiszínbe. Vilmos számára fontos volt, hogy esküvőjén a klasszikus, nyitott kocsi elé fogják be a lovakat, hiszen édesanyja, Diana hercegnő is ebben járta be a belvárost Károly herceggel 1981-ben. A testőrség vezetője annyira aggódott a leendő uralkodó biztonságáért, hogy abban bízott, az eső elmossa a szertartást, és az ifjú pár a nem kevésbé patinás, 1881-ben készült, zárt hintóban utazik, amelyet a személyzet rossz idő esetére tartott készenlétben.

Forrás: [origo]
Rossz idő esetén ezzel a zárt hintóval vitték volna a palotába Kate Middletont és Vilmos herceget

 

Civil autók a királyi családban

Forrás: [origo]Forrás: [origo]
           II. Erzsébet királynő Rover P5-öse                         Anna hercegnő Reliant Scimitarja               

Akárcsak a britek többsége, a királyi család tagjai is igazi autóbolondok. Nem elégednek meg néhány óra kocsikázással a hátsó ülésen, maguk is gyakran a kormány mögé ülnek, hogy saját autójukon járják be az angol vidéket. II. Erzsébet királynő a második világháború alatt katonai segédtiszt volt, és autószerelőként dolgozott, innen származik az autók iránti szeretete, trónra lépése után pedig számtalan különböző kocsit vásárolt. Egy Rover P5-ös és SD1-es mellett egy Daimler Double Six tulajdonosa is volt, de Range Roverét is gyakran vitte ki a garázsból.

Forrás: PAForrás: PA
                      Károly herceg MGC-je                               Diana és Károly Aston Martin DB6-osa

Anna hercegnő az egyik első shooting break karosszériás szériaautók egyikével, egy Reliant Scimitarral járt lovagolni, melyet 1968-ban a 18. születésnapjára kapott ajándékba, és úgy megkedvelte a praktikus sportautót, hogy ragaszkodásával még az eladásokat is segítette. Diana Spencerrel kötött házasságáig Károly herceg számított a legjobb partinak Nagy-Britanniában, a hozzáillő autó a hatvanas években igazi ritkaság, a két évig készült, soros hathengeres 150 lóerős motorral felszerelt MGC volt.

Forrás: [origo]Forrás: [origo]
          Diana hercegnő Mercedes 500 SL-je                       Diana és Dodi al-Fayed Mercedese

1991-ben Diana hercegnő felrúgta a hagyományt, ő volt az első a családban, aki külföldi kocsit, egy Mercedes-Benz 500 SL-t vásárolt. Döntése akkora felháborodást váltott ki, hogy az autót egy évvel később vissza kellett adnia a Mercedesnek. A bordó kabrió jelenleg a cég stuttgarti múzeumában látható. A sors iróniája, hogy az angol márkához visszatérő Lady Di 1997-ben máig tisztázatlan körülmények között éppen egy Mercedes S osztályban szenvedett halálos autóbalesetet a párizsi Alma-alagútban, amikor Dodi al-Fayeddel a lesifotósok elől menekült, a volánnál a szálloda ittas sofőrjével.