Mohóbbak a tyúktolvajok az álrendszámos bűnözőknél

benzin, üzemanyag, áremelés, benzinkút, töltőpisztoly,
Vágólapra másolva!
Egymásnak ellentmondanak a benzinkutasok arról, hogy többen lopják-e az üzemanyagot amióta rekordokat döntöget az ára. Ami viszont biztos: nem az álrendszámos szervezett bűnözők, hanem a tyúktolvajnak nevezett sima autósok hajtanak el a legnagyobb számban fizetés nélkül a kutakról.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI
A legtöbben tankoláskor döntenek az elhajtásról. Képünk illusztráció

Minimális emelkedést mutatnak Budapesten azok a lopások, amikor egyesek tankolás után, de fizetés nélkül elhajtanak a benzinkutakról - olvasható ki a BRFK adataiból. Ehhez hasonlóan az [origo] által megkérdezett kutasok fele is azt mondta, hogy a rekordokat döntögető üzemanyagár hatással van a meglépések számára. Az egyik budai kútkezelő szerint "amikor kihívtuk a rendőröket azt mondták, a héten negyedszer kellett kimenniük elhajtásos elkövetők miatt".

A kutasok másik fele viszont azt állította: az ilyen bűncselekmények száma nagyjából állandó. "A magas ár miatt az inspiráció kétség kívül megnőtt, de mérhető hatást az elhajtásokra nem tudunk kimutatni" - közölte Erényi Balázs, a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöke, hozzátéve, hogy "érzésekre" alapozza állítását. Mivel zömében vállalkozók üzemeltetik a Shell kútjait, ezért Erényi nem tudta megmondani, hogy pontosan mennyi esetben lopják meg őket, a Mol sajtóosztálya pedig nem közölt adatokat kérésünkre. Csak annyit árultak el, hogy "mint minden más kiskereskedelmi egységnél", náluk is "előfordulnak" ilyen esetek.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
A hétről-hétre emelkedő benzinár miatt nő a lopások száma

Az ORFK sem tudott adatokat szolgáltatni, mint ahogy a BRFK-nak sincs ilyen összegzése. Utóbbi néhány kerületből bekért adatai - a korábbiakhoz képesti minimális növekedés mellett - egyébként nagy szórást mutatnak. A XI. kerületben, januártól márciusig például 15 feljelentés volt, a XXI.-ben ellenben csak kettő. Ami viszont körkérdésünk nyomán biztosan kiderült, hogy a védekezést továbbra sem tudják megnyugtatóan megoldani a nagy cégek, és az önálló kis kutak sem. Így a hajmeresztő történetek száma egyre nő.

Kik lopnak a kutakról?

Erényi Balázs három kategóriába sorolta az elhajtókat. Vannak a lopott rendszámmal, vagy eleve lopott autóval a kutakra érkező szervezett bűnözők. Több budai kutas a közelmúltból egy sárga Suzukit és egy zöld Mercedest emlegetett, amelyekkel rendszeresen elhajtottak az állomásokról fizetés nélkül.

Teljesen másik kategóriába tartoznak a véletlenül elhajtók. Többek szerint nem ritka eset, amikor valaki valóban elfelejt fizetni, vagy éppen azt hiszi, hogy a shopban nézelődő családtagja kiegyenlítette a számlát. Erényi és több kutas szerint a legnépesebb kategória, a cégvezető által tyúktolvajoknak nevezett sima autósok. Azok, akik nem lopni, hanem tankolni mennek a kútra, ám adódik egy lehetőség, mondjuk hátra megy a kutas, és kihasználják az alkalmat. Ott, abban a pillanatban döntenek a lopásról.

Lehet, hogy csak pusztán félreértés volt, de itt éppen a kannába tankolást felejtették el kifizetni

Egyedi esetből is rengeteg van. Bőven százezer forint feletti kárt okozott volna például az a kamionos, aki a negyventonnás járművének nyomta tele az óriástankját. Csakhogy utána mentek a kutasok, nyakon csípték. Lebukott az a taxis is, akit a második tolvajlásakor - az Üllői úton - azért tudtak elkapni, mert éppen a szomszédban parkolt egy rendőrautó.

Hogyan lehet védekezni?

"Ezt nem lehet megelőzni, és nem sokat érnek a kamerák sem" - állították egységesen a kutasok. Egy 15 éve töltőállomásokat üzemeltető vállalkozó a probléma gyökerét abban látja, hogy szerinte a nagy cégek alkalmazottai nincsenek kellően megfizetve. "Így nem figyelnek annyira, nem állnak ugrásra készen". Erényi szerint is az a kulcsa a védekezésnek, hogy a kutasok szolgálják ki az ügyfeleket, lépjenek oda a beérkező autóhoz, álljanak a közelében.

Egy Budapest-környéki kút vezetője azt állította, éjszaka a gyanúsabb autósoktól még a tankolás megkezdése előtt elkérik a pénzt. "Például attól, aki kapucnit húz a fejére, vagy nincs rendszám a kocsiján. Aki lopni akart, ezután az sem mondja azt, hogy nem fizetek, inkább kétezerért tankol, aztán tovább áll."

Fotó: Szabó Balázs [origo]
A kutasok szerint rendkívül nehéz útját állni az elhajtásnak. Képünk illusztráció

A megelőzést szolgálná az a két kutas által is említett forró drót, amin az adott cégen belüli dolgozók jelzik a társaiknak, hogy milyen színű és típusú autó lógott meg fizetés nélkül. Habár egyikük szerint nem sokat ér, "mert a tolvajok vándorolnak". Az ingyenélők gyors megállítására az egyik autópályás kútnál állítólag éveken át ki voltak készítve a féltéglák, ezeket próbálták meg belevágni a kutasok a tolvajok szélvédőjébe. Másik kollégájuk szerint ki kéne rakni a lebukott tolvajok fotóit a kutakra.

Mennyi a tolvajok büntetése?

A fenti a szélvédőtörős önbíráskodások többször visszafelé sültek el. Egyszer az így megállított autós - aki feledékenységgel magyarázta utólag a nemfizetést - feljelentette az üvegét betörő kútkezelőt, akinek végül ki kellett fizetnie az autós kárát.

Az elhajtók büntetése amúgy sem vészes. Ha a szerdán éppen újabb rekordot döntő, immár 390 forint körüli benzinből 20 ezer forint alatt lopnak (körülbelül 51 liter), akkor csak szabálysértést követnek el. Volt persze példa arra is, amikor az ötezer forintnyi gázolajjal menekülő autós elöl el kellett ugrania a kutasnak. A férfit elkapták, és így már rablási kísérletért vonták felelősségre.

Arra vonatkozóan sincsenek rendőrségi statisztikák, hogy mennyi feljelentett elhajtót kapnak el és vonnak felelősségre, és ezt a Mol sem árulta el. A kutasok szerint nem nagyon kapnak visszajelzést elfogásokról. "Ha meg is találják az elkövetőt, nem veszi át az idézésről szóló levelet és ezzel le is zárul az ügy. Utána a kút vagy az üzemeltető olajtársaság kap egy levelet, hogy nem sikerült megtalálni a tettest, ezért lezárják a nyomozást" - közölte egyikük.

Ki fizeti a kárt?

"Ez a kutas sara. Eddig is vele fizettettem meg, ezután is így lesz" - közölte a vállalkozó, aki szerint más kérdés, ha azt látja a kamerák felvételén, hogy az alkalmazottja sms-t írt a pénztárnál, vagy kinn próbált tenni valamit az elhajtás ellen. Közölte, nem várja el, hogy a kocsi elé álljon a kutas, de legalább mozduljon. Az egyik kutas mesélt olyan esetről is, amikor a kollégája lógott a szökevény autó kilincsén, mindhiába.

A Mol nem árulta el, hogy az utóbbi években mennyi kára keletkezett az elhajtásokból. Ha igaza van a megkérdezett vállalkozónak, akkor lehet, hogy nem is sok. "A nagy cégeknél a kutasok közös kasszába dobják a borravalót, ebből egyenlítik ki a kárt közösen, vagy ha az kevés, akkor kénytelenek zsebből fizetni" - közölte a férfi.