Valahol el kell kezdeni - Renault Koleos 2.0 dCi-teszt

2011.05.20. 11:34

Kompakt szabadidő-autóval lassan tele a padlás, a Renault Koleosa szinte észrevétlen a mezőnyben. Ha csak az árából indulunk ki, ez nem is csoda, de más területen is lenne mit csiszolni rajta.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Francia tervezés, koreai kivitelezés
(Még több kép a galériában, kattintson a képre!)

Mi ez?

A Koleos érdekes együttműködés eredménye: ahogy korábban az érdekeltek többször kiemelték, a szabadidő-autót a Nissan találta ki, a Renault tervezte és utóbbi koreai partnerénél, a Samsungnál gyártják. Műszakilag kétségtelen a Nissan dominanciája, a padlólemez a Qashqai-é, az összkerékhajtás az X-Trailből érkezett, a belső és külső legalább franciás.

A Koleos az egyre nagyobbra és nagyobbra duzzadó kompakt szabadidő-autós mezőny egyik képviselője, de mintha elszámította volna vele magát a Renault. Miközben a padlólemeztárs Qashqai-t viszik, mint a cukrot, a Koleos nem lett az utcakép szerves része, alig látni belőle egyet-egyet az utakon.

Forrás: [origo]
Nem csinál a formájával forradalmat a szabadidő-autók között

Hogy néz ki?

Ugyan a Koleost összelegózta a Renault, a formaterv elkészítését magára vállalta. Le sem tagadhatná francia származását az autó, ahogy az is első pillantásra világos, hogy melyik szegmensben próbál hódítani. Nagy problémája a kompakt SUV-knak, hogy a mezőny formailag nagyon közel áll egymáshoz, ritka a bátor, merész húzás. Ilyenje a Koleosnak sincs, elég egyszerű a kerekded karosszéria, de elölről rápillantva legalább világos, hogy ez egy Renault, ráadásul terepre való fajta.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Aki ült már Renault-ban, itt is otthonosan fogja érezni magát

Milyen benne utazni?

Minimalista, egyszerű, mégis otthonos belsőket készít a Renault, pontosan ilyen a Koleosé is. Ugyan a fekete szín dominál, az ezüstbetétek és a hatalmas üvegtető élettel töltik meg a teret. Kényelmesek, de nem különösebben jó tartásúak az ülések, mellettük szól viszont, hogy Budapest-Bécs viszonylatban sem készítik ki a különféle testrészeket. Igényes a bőrkárpitozás, az ergonómia jó, talán a beépített TomTom-navigáció képernyője lehetne nagyobb. És a térkép lehetne részletesebb, Schwechat városközpontja például még csak véletlenül sem az autópálya-lehajtónál van.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az ülések még hosszabb távon is nagyon kényelmesek

Sok a komfortérzetet növelő extra, ilyen például, hogy a hátsó ülések támlája több fokozatban dönthető, hogy az első ülésekre asztalkákat csavaroztak és hogy az anyósülés támlája Exception felszereltség esetén teljesen előrebillenthető, megkönnyítve az igazán nagy méretű tárgyak fuvarozását. Hátul van elég lábtér, de asztalkák nélkül még kényelmesebb lenne az autó, a fejtér megfelelő méretű. Alapvetően jó a minőségérzet, de a tesztautóból kiindulva 20 ezer kilométer után már lehet nyöszörgésekre számítani.

Műszaki tartalom

Nem eresztették bő lére a Koleos ár- és felszereltségi listáját, csupán kétféle felszereltséggel és kétliteres dízelmotorral kapható, 150 és 175 lóerős változatban forgalmazzák a blokkot. Alapáron jár a kapcsolható összkerékhajtás az X-Trailből, eleve gazdagnak mondható a beugró Dynamique szint extrakínálata is. A 150 lóerős dízel tökéletes választás az autóhoz, éppen elegendő rugalmasságot és nyomatékot biztosít, nem okoz nehézséget számára az üresen is 1,7 tonnás karosszéria mozgatása.

Forrás: [origo]
Nálunk csak kétliteres dízelmotorral rendelhető

Hatfokozatú kézi vagy automata váltóval rendelhető a Koleos, a kézi sajnos nagyon rosszul sikerült. Reszelős, akadozós szerkezet, érzésre olyan, mintha gallyakkal bökdösnénk az avart. Egyesbe olykor csak forszírozásra találni bele két káromkodás között, de később, menet közben is gond lehet bármelyik fokozattal. Igazságtalanság lenne általánosítani, lehet, hogy csak a tesztautó egyedi hibájáról van szó, a jelenség mindenesetre nyugtalanító. Vegyes használatban, hosszabb autópályás etappal együtt valamivel nyolc liter felett fogyasztott a Koleos átlagban, ami ugyan a katalógusadatot bőven veri, de még a bőven elmegy kategóriába tartozik.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Alapesetben 450 literes a csomagtartó

Milyen vezetni?

Nehéz lenne azt állítani, hogy a Koleos a kategória legélvezetesebben vezethető autója. Ha nem is minden kilométeren, de gyakran érződik, hogy a Renault-nak nincs tapasztalata hasonló felépítésű autókkal, a Koleos a márka első igazi SUV-ja, és ebből következően messze van a tökéletestől. A futómű nem rossz, amíg egyenesen kell menni, szépen simítja az úthibákat, kanyarban viszont már elég ingatag a konstrukció, bizonytalannak érezni az autót. Túl puha a felfüggesztések hangolása, a kormányzás elég steril, a Koleos jelenleg kiindulási alapnak jó. Hála a már bizonyított 4x4-es rendszernek, terepen nem okoz csalódást az autó, a védőlemezek a karosszéria épségére is ügyelnek, valami igazán nagyszerű azonban csak az első frissítés után vagy a következő generációra sülhet ki a Koleosból.

Forrás: [origo]
Az ára miatt garantáltan nem lesz tucatautó

Megéri az árát?

Nincs könnnyű helyzetben a Koleos: a magyar piacon nehéz kitűnni egy olyan autóval, amelynek árlistája nyolcmillió forinttól indul (most akciósan 6,99 millió forint az alapár). Nincs benzines, csak dízelmotor a kínálatban, a tesztautó ráadásul a maga néhány plusz extrájával durván kilencmillióba kerül listaáron, ami még akciósan is nyolcmillió. Csak összehasonlításul, a Nissan Qashqai árlistája 5,11 millió forinttól indul, és az most teljesen mellékes, hogy ennyi pénzért 117 lóerős, 1,6-os benzinmotort adnak. A Nissannál 6,51 milliótól indul a kétliteres dízel, nem lehet kérdéses, hogy egy átlagos vevő melyik kereskedésben fog eltölteni több időt, és akkor még nem is beszéltünk a diszkont áron mért Kia Sportage-ről és a Hyundai ix35-ről. Hiába gazdag a Koleos felszereltsége, szélesebb motorpalettára lenne szükség a sikerhez.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Forrás: [origo]

Kia Sportage 2.0 CRDI-teszt

Hyundai Santa Fé 2.2 CRDi

Dögös lett a Qashqai


Összegzés

Nem véletlen, hogy a Koleosból nem lett tucatautó, nem elég olcsó és nem elég kifinomult ehhez, az igényes belső nem tudja megmenteni. Biztosak lehetünk benne, hogy a Renault az első frissítés során a hiányosságok nagy részét kijavítja, de az átütő piaci siker így sem garantált.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1995 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/4000. Nyomaték: 320 Nm/2000. Sebességváltó: hatfokozatú manuális. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4520/1865/1710 mm. Tengelytáv: 2690 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1545/1550 mm. Tömeg: 1730 kg. Terhelhetőség: 570 kg. Csomagtartó térfogata: 450-1380 l. Üzemanyagtartály térfogata: 65 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,4 mp. Végsebesség: 182 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,6 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 8,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 174 g/km.