Vágólapra másolva!
Nem kap elég levegőt a pilóta, a piros nyíl nem elég piros, hozzáér a kerék a sofőr lábához - ilyen meglepő kifogásokkal nehezítették a rekorder magyar csodajármű gépátvételét a 27. Shell Eco-marathonon. A németországi EuroSeedwayen a másik négy magyar csapatnak is voltak gondjai az előkészületeknél, de ígérik: a csütörtöki rajton ott lesznek Európa legkisebb fogyasztású járműveinek versenyén.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]
A Shell mérnökei vizsgálják a magyar rekordert

"Azt állították, hogy nem kap elég levegőt a pilótánk" - meséli a kedd délutáni gépátvétel váratlan eseményét Szobek János, a kecskeméti GAMF csapat menedzsere. A főiskolások hiába mutatták az illesztési hézagot a mindössze 23 kilogrammos járművön, nem hatották meg a rendezők technikai stábját. Rövid időn belül lyukakat kellett vágniuk a Megameter II. nevű, 58 centiméter magas csodaautójukon.

Csak kiütéssel lehet győzni

Megpróbáltatásaik ezzel nem értek véget a 27. Shell Eco-marathon járműellenőrzésén. A gépátvevők azt állították, hogy a fülkében nincs kellően leburkolva a kerék, így az hozzáérhet Á. Tóth Krisztina pilóta lábához, a motor vészleállítóját mutató piros nyíl a karosszérián pedig szerintük nem elég piros, és nem szólt a duda sem (ez kontakthiba volt). Valamennyire vitatkoztak a kifogásokkal, de végül mindent megcsináltak.

"Aztán személyesen a legfőbb főnök ellenőrizte és vette át a kocsit. Ez elég különös volt" - mondja Szobek. Különösre sikeredett a kormányellenőrzés is, de itt már csettintettek a rendező Shell mérnökei, ugyanis a Megameter volt az első elektromos kormányzású jármű az átvételen (ez a megoldás 2011-től engedélyezett, ráadásul saját fejlesztés) "Jó 20 percet nézegették, tetszett nekik, és elfogadták" - mondja a csapat menedzsere.

Két másik magyar csapat tagjai is hallottak a GAMF megpróbáltatásairól, egyikük biztos volt benne, hogy "van félnivalója a francia kategóriatársnak a nagyon komoly GAMF-osoktól", szerinte ez állhat a háttérben. Tény, hogy jelenleg a kecskemétiek tartják a magyar rekordot: egy liter 95-ös üzemanyaggal már képesek voltak 1941 kilométert teljesíteni, amit idén szeretnének túlszárnyalni. A honfitárs felvetésére Szobek csak annyit mondott magabiztosan: "a bajnokot csak kiütéssel lehet megverni, nem pontozással".

Forrás: [origo]
A szerdai első teszt indulása előtti pillanat

Szerda délelőtt végre megkezdődött az érdemi teszt a pályán, kigurult az autójuk az aszfaltra. Szobek szerint nagyon feszült pillanatokat éltek át az első néhány száz méter alatt, "még azok a csapatok is csendben maradtak, amelyek ugyanezt a frekvenciát használják, aztán beszólt a pilótájuk a rádióba: "ááá, sima ügy". A menedzser szerint jó hír, hogy a várakozásaiknál jobban siklik a kocsi a hajtás leállítását követően.

Egy liter benzinből

Rekordszámú magyar résztvevővel indul május 26-án a 27. Shell Eco-marathon, amelyen 26 országból 222 csapat méri össze járművének képességét. A lausitzi EuroSpeedway pályán - ahol rangos autóversenyeket is rendeznek - négy főiskolás és idén először egy magyar középiskolás csapat járműve próbál minél kisebb fogyasztással szerepelni. Ezen a versenyen ugyanis az a jármű nyer, amelyik a legkevesebb energiát használja fel.

Az egyszerűség kedvéért úgy számolják ki a különféle meghajtású járművek energiafelhasználását, hogy egy liter 95-ös üzemanyagnak megfelelő energiából mennyi kilométer megtételére képesek. Az abszolút rekordot 2010-ben állította fel egy francia csapat 4896,1 kilométerrel. Valójában persze nem tesznek meg ekkora utat a versenyzők a három nap alatt. A különféle kategóriákban eltérő, jellemzően 50 kilométer körüli távolságnak megfelelő körmennyiséget kell teljesíteniük az EuroSpeedwayen. Ezalatt mérik a járművek energia-felhasználását, amiből kiszámítják a verseny rendezői, hogy azzal az átlaggal mennyi kilométer megtételére lenne képes elméletben a kocsi.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A kecskemétiek autója belülről

Két fő kategóriában (UrbanConcept, Prototype) és ezeken belül a felhasznált energiának megfelelően számos alkategóriában (napelemes, elektromos stb.) indulnak a csapatok. A magyar résztvevők: SZEnergy Team - Széchenyi István Egyetem, GAMF - Kecskeméti Főiskola, SAP Racing Team - Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar, Team Orca - PTE Pollack Mihály Műszaki Kar, Kandó-Electric - Kandó Szakközépiskola.



Kéne egy kis hátszél

A többi magyar csapat ennél is komolyabb technikai nehézségekkel nézett szembe Európa legkisebb fogyasztású járműveinek az összecsapása előtt. Sőt, a másik négyből háromnál a tervezett keddről szerdára csúszott a gépátvétel is. A csapatok telefonos megkereséséből (csütörtöktől tudósítunk majd a helyszínről) az derült ki, hogy talán a pécsi Team Orca van a legnehezebb helyzetben.

"Most is szerelik a járművet a fiúk, és a csapat fele valószínűleg egész éjjel szerelni fogja" - mondta kedd este az [origo]-nak Háber István felkészítő tanár. A legnagyobb problémát az etanollal hajtott, mindössze 36 cm3-es motor elektronikájának a javítása okozza számukra, "emellett egy-két biztonsági előírásnak is meg kell még felelnünk" - fogalmazott Háber. Ugyanakkor a PTE csapata nem tartja problémának azt sem, ha esetleg szerdán sem áll össze készre a jármű, ugyanis a rendezvény szabályzata lehetővé teszi, hogy az első versenynapon, azaz csütörtökön is megjelenhetnek a gépátvételen. Makida László menedzser szerdán már azt mondta, a másnap délelőtti tesztre készülnek.

Hábernek még viccelni is volt kedve. A borongós, csöpögős, lausitzi időjárásban azt mondta: "nekünk nincs szükségünk a napra, mint a napelemeseknek, de ha lesz hátszelünk, az jó". Nem kedvez ugyanakkor a háromnapos versenyre jósolt felhős időjárás az egyetlen magyar napelemmel működő járműnek. Habár a győri SZEnergy Team volt a másik csapat, amely átment már kedden késő délután a gépátvételen, 18 órakor lezárták a pályát.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Itt még a Margit szigeten rója a köröket a győriek autója, amely 143 kilogrammal mérlegelt Lausitzban

Szauter Ferenc tanársegéd elmondta, hogy az induló 222 csapat nagy része hatalmas torlódást okozott a gépátvételnél, ahol a technikai paraméterek mellett a kocsik biztonsági alkalmasságát is ellenőrzik. Megvizsgálják az elektromos és fékrendszert, az esetleges ütközéskor védő belső szivacsozást és a tűzoltókészüléket is. Az egyedüli magyarként az UrbanConcept kategóriában induló járművükkel minden rendben volt, valamivel a csapattagok után ékezett meg Lausitzba a töltésvezérlőjük, de ez nem jelentett problémát.

Szerda délelőtt már ők is pályára tudtak menni. Az egyik legfontosabb feladatuk az új töltésvezérlő és a telemetriai rendszer próbája volt, problémáik leginkább az internetkapcsolattal akadtak.

Szépen gurulnak a legifjabbak

Szintén volt némi késedelem az óbudai SAP Team Racingnél is, a csapattagok hétfői sátorverése után ugyanis egy nappal érkezett meg a technika. "Csak kedden tudtuk berakni a motort" - mondta Sági Viktor csapatmenedzser, emiatt náluk is szerdára csúszott a gépátvétel, ezt követően mehetnek majd tesztelni a csütörtöki rajt előtt. "Nem lesz gond, negyedik éve vagyunk már itt" - utalt a tapasztalataikra, ugyanakkor megemlítette, hogy szélsőséges az időjárás. Kedden kora este másfél óra alatt 10 fokot hűlt a levegő.

Forrás: [origo]
Pályán a Megameter II.

Idén először indul középiskolás magyar csapat a jellemzően egyetemisták és főiskolások járműveinek összecsapásán. Az ifjabbik kecskeméti kandósok felkészítő tanára, Csorba János kicsit csalódottan közölte, hogy volt egy kis probléma a fékjeikkel a gépátvételen, majd mire megszerelték azt, már kicsúsztak az időből, így ők is csak a szerdai kontroll után tudtak kimenni a pályára tesztelni.

A Kandó-Electric az első tesztkörök után "szépen gurul, bizakodásra ad okot" Csorba szerint. Volt némi probléma a kommunikációval, de végül megoldották a rangos lausitzi pályán először versenyző középiskolások.

Csütörtöktől a verseny helyszínéről tudósít az [origo].