Délelőtt ütközött, délután borult a magyar rekorder

Vágólapra másolva!
Először egy újságíró ment neki, órákkal később pedig a korábbi balesetnél keletkezett sérülés miatt felborult a pályán a kecskeméti Megameter II. A középiskolásaink viszont körről körre javították saját rekordjukat elektromos kocsijukkal, pályára mehetett a magyar gyilkos bálna is, mialatt a marokkóiak végigbulizták a Shell Eco-marathon zárónapját. Tudósítás az EuroSpeedwayről.
Vágólapra másolva!
A Megameter II. minden egyes elindulásában benne volt az újabb rekord...
Kattintson a képre még több fotóért!

Vegyes eredményekkel jutott el a 27. Shell Eco-marathon zárónapjára az öt magyar csapat a németországi Lausitzban. Csupán a többnapos kialvatlanság és feszültség miatt állandósult kimerültség volt közös. Habár az új hazai rekordot felállító GAMF sátrában mintha mindig több lett volna a sima arc, de a nyitónapi 2277 kilométer/egy liter benzin eredményük után a balszerencsés folytatás miatt itt is alábbhagyott némileg a - szintén zűrös, autólékelős, de végül sikeres gépátvétel után kialakult - boldogság.

Forrás: www.eco-maraton.eu
Forrás: www.eco-maraton.eu

...hiszen a balesetek előtt remek részfogyasztásokat produkált

Pedig az igazán ijesztő események ezután következtek. "Hallottátok mi történt?" - rohant hozzánk a médiaközpontba a mindig segítőkész Shell-menedzser, Fogarasi Szilvia. Az éppen kiváló köröket futó Á. Tóth Krisztának nekiment a pályán egy újságíró. Állítólag összetört a Megameter II. Amint azt saját bőrömön is tapasztaltam egy Prototype-pal körözve a versenyzők között az EuroSpeedwayen, ezekből a járművekből rendkívül nehéz tájékozódni, szinte több a holttér, mint amint egyáltalán látni.

Ezúttal azonban többszörösen hibázhatott a Shell által titkolt kilétű újságíró. Először is a pilóták által használt belső ívet bitorolta, majd éppen akkor adott ő is gázt, amikor odaért mellé az előző magyar autó. Csakhogy ezzel a sebességgel már nem tudta az íven tartani a járművét, és nekiütközött a kocsinknak. Szerencsére nem tört össze a sikló szivar, de több, azonnal javítandó műszaki problémát okozott a karambol amellett, hogy megsérült a szélvédő is.


Á. Tóth Kriszta pilóta a balesetekről. Nézze meg videónkat!

A 222 autós mezőny egyik legjobbjaként a versenybírók által is jól ismert GAMF kis tanakodás után plusz lehetőséget kapott a szervezőktől. A Prototype kategóriában idéntől öt alkalommal teljesítheti minden autó 51 perc alatt a nyolckörös távot (25 ezer 485 km) a háromnapos versenyen, ebből a legjobb eredmény számít be a végső sorrendbe. Nem veszett el a tehát a lehetőség, viszont azt rebesgették a csapat agytrösztjei, hogy Kriszta részidejéből számítva a korábbinál is nagyobb rekord születhetett volna. A srácok ellenőriztek, szereltek, majd később ismét pályára küldték a Megametert.

Odaléptek neki a fiatalok

Mivel az autó darabokra szedésére és minden alkatrészének alapos átvizsgálásra nem volt lehetőség, sajnos rejtve maradt egy apró sérülés. Á. Tóth Kriszta harmadik körét futotta éppen, amikor elromlott a kormánymű, bebicsaklott az irányított hátsó kerék, és olyan 30 km/órás tempónál felborult a Megameter, amely hosszan csúszott az oldalán. Hogy pontosan mennyit, az Kriszta sem tudta. "Nem emlékszem" - mondta halkan az [origo]-nak. "Megijedtem."

Szerencsére nem sérült meg a pilóta, az egyetlen darab karbonkapszulából álló karosszéria viszont igen. Végighorzsolódott az oldala, egy helyen pedig a szálszerkezetig mélyült a sérülése. Minden idők legkisebb fogyasztású magyar járműve innentől kezdve lehet, hogy már csak kiállítási tárgy lesz a Kecskeméti Főiskola aulájában, egy hatalmas üvegvitrinben. Bagány tanár úr reménykedik, hogy nem így lesz, de szerinte alaposan át kell nézniük majd a kocsit idehaza. A GAMF neve mellé végül a 2277 km került, amellyel a 222 nevezett autó összetett versenyének ötödik helyén zártak (tavaly másodikok lettek volna ezzel).

Forrás: Urbán Máté
Forrás: Urbán Máté

Az egyik csapat tréfás kedvű tagja szerint mosolygós ördögök a járműveiket ellenőrző mérnökök

Saját kategóriájában (elektromos hajtású járművek) a középmezőnyben végzett a Kandó Electric. A kecskeméti középiskolások dramaturgiából is kiválóra vizsgáztak: szinte akárhányszor ment ki a pályára Horváth Viktor a kocsival, mindig picit javított a korábbi eredményükön. 317, 350, 369 és végül 371 kilométer lett az eredményük.

Ne felejtsük el, hogy az EuroSpeedwayen teljesen újonc társaságnak csak annyi volt a célkitűzése első nekifutásra, hogy végig tudjanak menni a híres oválringen (amely valójában lekerekített háromszög). Teljesítményük súlyát növeli, hogy a világ 26 országából érkezett csapatok (az Egyesült Államoktól Nyugat-Európán át Törökországig) kilencven valahány százaléka felsőoktatási intézményből érkezett. Köztük számos szuperköltségvetéssel és hatalmas tapasztalattal rendelkező francia csapat (lásd keretes írásunkat).

Forrás: Urbán Máté
Forrás: Urbán Máté

Indulás előtt az elektromos magyar kocsi

Marokkóból például hat team is nevezett, igaz ők jobbára estek-keltek, és leginkább önjelölt bulifelelősökké váltak a rendezvényen. Egyszer például megszállták a felállított színpadot, majd a legnagyobb dumás közülük rappelni kezdett, miközben tucatnyi társa féktelen táncba és kurjongatásba fogott. Azzal szintén mosolyt csaltak az arcokra, hogy az egyik csapatuk sátra előtt (amely szinte szomszédja volt a GAMF-SAP sátornak) hatalmas Shell-logós kerámiatányérokat árultak. Amúgy olyan hírek terjengtek a bokszutcában, hogy a marokkóiak is szeretnének rendezni Afrikában egy Eco-marathont az olajcég segítségével.

Végre pályán a gyilkos bálna

A zárónap meglepetéscsapata a pécsi Team Orca lett. Az utolsó pillanatban csak átverekedték magukat a gépátvételen, igaz, egy lengyel csapattól kölcsönbe kapott motort építettek be kemény munkával a saját burkolatukba. A lengyelek öt motorral érkeztek Lausitzba, az újonc pécsiek költségvetése egyet engedélyezett, az is bedöglött. Azonban példamutató csapatmenedzseri teljesítménnyel szereztek egy másikat, majd kemény munkával beépítették.

Forrás: Urbán Máté
Forrás: Urbán Máté

Az elején még a gépátvétel miatt szereltek, később már sérüléseket javítottak a csapatok

"Ez a motor korábban még soha nem volt beindítva, ráadásul beesett egy mágnes a forgattyúsházba, amit be is darált" - mesélt mosolyogva legújabb kalandjaikról Háber István. Kész csoda, de az Eco-marathon zárónapján ki tudtak menni a pályára, ahol a hírek szerint - ezt a többi magyartól hallottuk - menet közben nem tudták leállítani a motort. A legkisebb fogyasztású járművek versenyén így csak az etanolt gyilkolta a bálna, de kitartásból jelesre vizsgáztak.

Forrás: Urbán Máté
Forrás: Urbán Máté

Egy család nézi a győriek versenybe került autóját

Végsőkig küzdött a SZEnergy Team is, a győriek egyúttal "az autójukat a zsűri miatt legtöbbször átépítő csapat" nem túl vidám díjára is nevezhetnének. Gyakorlatilag egy egész heti szerelést követően néhány órával a verseny zárása előtt őket is kiengedték a pályára, de balszerencséjükre beborult az idő Dél-Németországban. Napenergia híján csak szenvedtek a pályán, lassúak voltak, ez a néhány nap nem most nem jött össze nekik.

Titkos pezsgő

Mint ahogyan rendkívül csalódottak voltak az óbudai bánkisok is. Az SAP Racing Team helye a GAMF-fal közös sátorban már üresen állt, amikor a kecskemétiek két baleset között még javában dolgoztak. Ekkor már csak búcsúzkodni jöttek ide az egyenpólójuktól is megváló fővárosiak.

Csalódott volt a küzdelem végére a több ezer diák között a kétségkívül legfáradtabb arcú Szobek János is. "Nem tudják a többiek, de hoztam egy háromliteres pezsgőt" - súgta lassan a fülembe a GAMF csapatmenedzsere. Kiderült, hogy tanácstalan, nem tudja, mi legyen vele.

A gépátvételen kötözködtek velük, aztán az első pályára menetelkor fantasztikus új rekordot futottak, a következő napon viszont négy másodperc híján lemaradtak egy újabb csúcsállításról, majd végül kétszer is ütköztek. Talán az autójuk is tönkre ment. Ott, abban a pillanatban, a friss balesetek hatása alatt nem tudta, hogy akkor most ünnepeljenek vagy lógassák tovább az orrukat. Legyen az ő titkuk, hogy végül pezsgőztek-e.

Irány Kuala Lumpur?

Ami a Forma 1-ben a Scuderia Ferrari, az a Shell Eco-marathonok történetében a francia Microjoule la Joliverie csapata. Szinte az 1985-ös legelső versenytől kezdve indulnak, ők nyertek a legtöbbször, fejlesztésre szánt pénzük pedig mint a tenger. Miközben a pécsiek csapata maroknyi, a magyar rekorder kecskemétiek alakulata pedig bő tucatnyi emberből áll, ők legalább félszázan vannak. Azt csiripelték a lausitzi verebek, hogy nagy részük nem is hallgató, hanem mérnök. Csak egy apró morzsa, hogy kiket akartak megszorongatni a magyarok: két héttel a verseny előtt kibérelték maguknak az EuroSpeedwayt a franciák, itt készültek.

Övék az abszolút benzines rekord is, 2009-ben 3771 kilométert teljesítettek, és idén is megnyerték az összetettet 3688-cal. Csakhogy valamiért nem mozdulnak ki Európából, ezen felbuzdulva (meg a hajszál híján teljesített 2600 kilométeren) a GAMF sátrában arról beszéltek a csapat vezetői az [origo]-nak, hogy ha csatlakozna hozzájuk néhány komoly szponzor, nekivágnának a Kuala Lumpur-i Shell Eco-marathonnak (Lausitz és Houston mellett itt rendeznek még ilyen versenyt). Azért nem az amerikait céloznák meg, mert az rossz minőségű aszfalton futott városi verseny, a sepangi Forma 1-es pálya sokkal jobban feküdne a precíz technikájuknak. Ez Ázsia legtehetségesebb egyetemistáinak az összecsapása (plusz aki még benevez a világ minden sarkából), amelyen szerintük komoly esélyeik lennének.