Koreai Superb francia álruhában - Renault Latitude 2.0 dCi-teszt

2011.06.07. 9:13

Ígéretes extrái ellenére pár bosszantó hiba lerontotta a Renault új csúcslimuzinjáról alkotott képet. Kiváló árazása miatt a Skoda Superb erős vetélytársa lehet a koreából származó Latitude.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Renault ismét megpróbál betörni a nagyobb limuzinok közé
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Milyen nemzetiségűnek mondjuk? - ez kérdés fogalmazódott meg számtalanszor, amikor a Renault új zászlóshajója, a Latitude volánja mögött ültem. Egy nagy francia dinasztia leszármazottjaként Koreában, koreai szülők gyermekeként jött a világra, de génjeiben egy kis japán vonalat is fel lehet fedezni. Néhány éve még inkább negatív jelzőként gondolhattunk egy autó koreai származására, azóta azonban sokat változott a világ, a vevők körében már lehet, hogy a francia nem annyira meggyőző.

Mi ez, és mi az új benne?

Nagyon úgy néz ki, hogy a Renault sosem adja fel: mindenáron gyártani akarnak egy sikeres nagy limuzint, amely a Laguna fölé nőve a márka zászlóshajója lehetne. A 25-ös 1983-as megjelenése volt az első viszonylag eredményes próbálkozás, de a Safrane és a kissé furcsa formavilágú Vel Satis már nem hozta a várt eredményeket. Más ilyenkor már feladná, elkönyvelve, hogy a vásárlók nem nyitottak ilyen modellre, legalábbis nem ilyen emblémával az elején. A franciák azonban küzdenek, bár a legújabb próbálkozásban sem érezni az átütő erőt.

A Latitude-ben egy szempontból mindenképpen újdonságot jelent az elődökhöz képest: ez már a Renault-Nissan konszernhez tartozó több márka koprodukciójának eredményeként született. A francia autógyár mellett a Nissan is hozzájárult kicsit a sikerhez, de leginkább a Samsung, ugyanis Koreában gyártják, ahol Samsung SM5 néven kapható. Még a Lada és a Dacia is besegíthetett volna, bár az biztosan nem emelte volna a modell imidzsét. Ehelyett olyan extrák keltik fel a Latitude iránti érdeklődést, mint a levegőionizáló és illatosító szellőztetőrendszer, valamint a masszírozós vezetőülés.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Leginkább ebből a szögből mutatós

Hogy néz ki?

Megjelenése alapján le sem tagadhatná koreai származását, bár lelkes fotós munkatársunk kétszer is Saabnak nézte. A Renault-modellekre jellemző vonalaknak még a szikráját sem lehet rajta felfedezni, ha nem lenne márkajelzés az autó elején és hátulján, akkor elég sokféle tippet kaphatnánk a származását illetően. A visszajelzések alapján masszív megjelenésű, de csak átlagosan vonzó limuzin, amelynek inkább a hátulja aratott sikert, az orra ugyanis nem elég karakteres. A Renault formatervezői valószínűleg többre is képesek lettek volna, de itt a Samsung SM5-ös európai átiratát kellett csak megalkotni, egészen konkrétan, csak az emblémákat és a hűtőrácsot sikerült kicserélni.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Húsz centiméterrel hosszabb, mint a Laguna

Műszaki tartalom

Túlnyomórészt a már megszokott Renault-technikát találhattuk a tesztautóban, a kétliteres turbódízel motor már régi ismerős, ebben az autóban 175 lóerőt teljesít. A hatfokozatú automata váltó sem újdonság, de a futóműből már csak az első Renault-fejlesztés (Laguna), a több lengőkaros hátsó a Nissantól származik.

Elsősorban a Latitude vevőcsalogató extráit érdemes kiemelni: levegőillatosítós légkondicionálóval már más modellben is találkozhattunk, de levegőionizálóval még nem. Ez állítólag a szennyezettségérzékelő segítségével folyamatosan figyeli az utastérben a levegő minőségét, mindig friss levegőt juttat az utastérbe, míg az ionizáló elpusztítja a baktériumokat és az allergiás reakciókat kiváltó kórokozókat. A kellemetlen szagokat is eltünteti, és ha kell, akkor negatív ionokkal bombázza az utasteret, ami miatt stresszoldó, hegyvidéki levegő alakulhat ki az utastérben. A rendszer valódi tudása számomra megfoghatatlan, sosem tudtam eldönteni, hogy az ionizálónak mekkora szerepe van a közérzetemre. Az illatosító funkció viszont tetszett, elég visszafogottan, de azért kellemes illatokat teremtett az utastérben. A tesztautóban kétféle illatosítópatron közül lehetett választani a kapcsoló segítségével, de összesen nyolc illat létezik.

A tesztautó kiváló felszereltségének köszönhetően helyet kapott még benne Bose hifi, navigáció, és a vezető is masszázsülést kapott, amely kétféle módon, két erősségi fokozatban tudja masszírozni a sofőrt. Ha ez sofőrös limuzin lenne, akkor a hátsó ülésre sem ártana ilyen funkció. Ezek szerint nem annak szánták.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az anyagminőség átlagos, az összeszereléssel akadt probléma, a navigáció kijelzője már nem felel meg a kor elvárásainak

Milyen vezetni?

Érdekes módon az autó vezetéséről kicsit szebb emlékeim voltak a menetpróbáról, a fővárosi forgalomban nem győzött meg. Egy utazólimuzintól nem meglepő, hogy a futóművét alapvetően a kényelemre hangolták, tehát nagy gázadásnál vagy fékezésnél bólogat, sportos kanyarvételnél pedig jelentősen dől, az ülések sem tartanak eléggé. Alapvetően nem erre találták ki. Az viszont meglepett, hogy a budapesti úthibákon zajos ütésekkel zökkent át, ami talán a nagyobb, 18 colos felniknek köszönhető. A kormányzás lehetne közvetlenebb, gyors kanyarodáskor alapvetően minimálisan alulkormányzott, de nem annyira, mint a nagyobb, háromliteres társa. A vezetőt zavarhatja a térdét nyomó középkonzol, amely még bántó recsegésbe is kezd, ha hozzáérünk.

Cikkajánló

Fotó: Mudra László [origo]

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Szélsőséges középkategóriások -
Passat-Insignia-Laguna-Avensis
összehasonlító teszt

Imázsmodell
Chevrolet Epica 2.5
-teszt

Nagy autó kis fenékkel -
Skoda Superb 2.0 TDI-teszt


A 175 lóerős dízelmotorral nincs nagy gond, bár az automatának köszönhetően néha lassan reagálja le, hogy szükség lenne a 360 Nm-es forgatónyomatékára. Így is megfelelő dinamikát kölcsönöz a Latitude-nek, de az étvágya kicsit meglepő. Ahhoz már nagyon spórolósan kell vezetni, hogy az azonos motorú Lagunában megszokott 7 liter körüli átlagot érhessük el. Városban jellemzően körülbelül 9-10 literrel éri be, autópályán szerencsére 8 liter alatt marad a fogyasztása.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Csak a vezetőülés tud masszírozni

Milyen benne utazni?

Alapvetően a Latitude egy csendes, jó rugózású, tágas és kényelmes utazólimuzin. A Skoda Superb méreteivel vetekszik, emiatt hátul hatalmas a lábtér, de a magasabbra helyezett hátsó ülések miatt nem végtelenül nagy a fejtér. A 16 hangszórós Bose hifi és a már említett különleges szellőzőrendszer emeli az utazás minőségét, de vannak zavaró apróságok: a rosszabb utakon és lendületes kanyarodáskor a műszerfal felől recsegő, kattogó hang hallatszott. A kis úthibákon pedig a futómű ugrik és zajos. Ennek ellenére általánosságban a kényelemre nem lehet panasz, négy felnőtt összes csomagja is elfér a 477 literes csomagtartóban.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A könyöklőben kicsit rossz helyen van a pohártartó

Megéri az árát?

Nehéz a Latitude pozicionálása, hiszen a hazai bemutatóján is a középkategóriás ellenfelekhez hasonlítgatták. A Laguna vetélytársaihoz képest azonban túl nagy, így nem a Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Honda Accord, Mazda6, Toyota Avensis, Peugeot 508, Citroën C5 fémjelezte generációval kell leginkább megküzdenie, hanem sokkal inkább a szintén méreten kívüli Skoda Superb lehet a fő ellenfele.

A kétliteres dízelmotorral, automata váltóval és legjobb felszereltséggel a Latitude 9,34 millió forintba kerül, ami első látásra pariban van a Skoda Superb 170 lóerős dízelváltozatának Elegance felszereltségű változatával. Ha azonban mélyebben beleássuk magunkat a modellek felszereltségébe, és körülbelül azonos szintre hozzuk őket, akkor hamar kiderül, hogy a Latitude csaknem kétmillióval olcsóbb, tehát ár/érték arányban jobb, mint a legnagyobb Skoda.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
9,3 millióért full extrásan nem rossz választás

Összegzés

Ígéretes kísérlet is lehetne a Latitude, bár koreai gyártása miatt többet várhatnánk tőle, de elsősorban ára miatt vonzó választás. A Skoda Superbnek erős vetélytársa lehet, de házon belül a Laguna jobb és olcsóbb autó nála: ugyanezzel a motorral, de kicsit gyengébben (150 LE) és kézi váltóval, eggyel alacsonyabb felszereltséggel 7,8 millió forintért vihető haza.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1995 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 127 kW (175 LE)/3750. Nyomaték: 360 Nm/2000. Sebességváltó: hatfokozatú automatikus. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa 320 mm/hűtött tárcsa 300 mm átm.. 
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4897/1832/1483 mm. Tengelytáv: 2762 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1565/1562 mm. Tömeg: 1620 kg. Terhelhetőség: 560 kg. Csomagtartó térfogata: 477 l. Üzemanyagtartály térfogata: 70 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,9 mp. Végsebesség: 215 km/óra. Átlagfogyasztás: 6,5 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 9,1 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 170 g/km.